- Berichten: 32
B18, blijft warm lopen
- stefan hoogvliet
- Junior lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- stefan hoogvliet
- Junior lid
- Berichten: 32
Dan kan ik ze vast bestellen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zoals ik al eerder schreef in dit topic, kun je hier een beschrijving vinden hoe de waterpijp te verwijderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- stefan hoogvliet
- Junior lid
- Berichten: 32
Bedankt voor de info.
ik heb dit inderdaad gelezen en ga proberen om hem er aan de voorkant uit te krijgen zonder de achterste plug eruit te halen.
Het 6mm draadeind ligt al klaar
gr Stefan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Succes! Graag je bevindingen met die methode hier ook even posten, dat kan nuttig zijn. Ook zijn we natuurlijk benieuwd in welke staat je waterpijp verkeert...stefan hoogvliet schreef : ...ga proberen om hem er aan de voorkant uit te krijgen zonder de achterste plug eruit te halen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- stefan hoogvliet
- Junior lid
- Berichten: 32
Dit is mijn probleem (ook al in een ander topic gemeld)
Beste Volvo kenners,
ik zou graag reageren op dit topic.
Mijn Volvo Penta AQ130/B20 wordt te warm, en na wat zoeken kwam ik hier uit.
Het is duidelijk een flow-probleem in mijn geval.
Als ik 2000toeren draai loopt de temperatuur op naar 110graden, maar als ik dan meer gas geef richting de 4000 toeren dan zakt de temperatuur heel snel naar de 90, waarna hij weer oploopt.
Het versnellen van de flow zorgt dus voor een betere koeling. Ik heb ook al 2 gaten in de thermostaat geboord maar zonder enig resultaat.
Nu lees ik iets over de koelwaterpijp, waar kan ik deze vinden?
Hopelijk kunnen jullie me helpen!
PS. kan een verkeerd ontstekings tijdstip ook voor een hetere motor zorgen? Ik heb een 123 onsteking welke volgens mij wel goed staat, maar ik heb wel eens gelezen dat een te laat onstekingstijdstip kan zorgen voor een te warme motor.
bedankt alvast!
Gr Stefan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- stefan hoogvliet
- Junior lid
- Berichten: 32
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- stefan hoogvliet
- Junior lid
- Berichten: 32
Ik ben gisteravond bezig geweest met de motor, na eerst even zelf wat gereedschap te hebben gefabriceerd.
Alsnog heb ik de pijp er niet uit gekregen, we zijn de sleuven groter geworden omdat de haak gewoon het koper open trok.
Hier kwam ik pas later achter want ik kon het achterste watersleufje eerst niet zien. Ik heb toen ook de vriesplug aan de versnellingsbak kant eruit getikt. nu kon ik in de pijp kijken en bleek dat ik door het trekken/slaan op en aan de koperen bus gewoon de haak door het koper trok.
Ik denk dat de inwendige conditie van een boot motor toch een stuk slechter is dan een auto motor, misschien vaart hij een keer in zout water, wat corrosie opbouw tot gevolg heeft.
Conclusie: De sleuven zijn groter, helaas niet op de nette manier. Vanavond ga ik proefvaren om te kijken of de temperatuur gehandhaafd blijft.
Wanneer het nog steeds niet goed blijft zal ik de pijp er toch uit moeten halen op een of andere manier....
Heeft er nog iemand zo'n pijp liggen? :blink:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- stefan hoogvliet
- Junior lid
- Berichten: 32
Dat is te overzien in ieder geval.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.