- Berichten: 46
B18, blijft warm lopen
- 14729-dummy
- Senior lid
Ik heb met mijn B18 het probleem dat deze erg warm loopt, zo loopt hij stationair zelfs tegen het laatste blokje op de temperatuurmeter aan, en rijdend dan zit hij iets na het 3e blokje op de temperatuurmeter,
Ik heb de volgende dingen gedaan om het probleem op te proberen lossen:
Nieuwe radiator (een super tropic open systeem)
Nieuwe thermostaat (met een gaatje erin gemaakt)
Nieuw Thermostaathuis
Nieuwe radiatorslangen
Nieuwe waterpomp
Andere temperatuurmeter (Een 2e hands)
Het koelsysteem gereinigd met Soda (gedurende 3 weken)
Het koelsysteem gereinigd met Azijn (gedurende 4 weken)
Het Koelsysteem gereinigd met Forte Coolant Flush (1 keer 25 minuten stationair draaien)
Kleppen gesteld
Het water loopt tijdens het spoelen net zo hard uit het motorblok en de radiator als dat het er in gaat.
Maar na al deze stappen blijft hij te warm lopen,
Nou heb ik met een infra rood thermometer het blok proberen te meten, en kwam tot conclusie dat door alle slangen vrij goede temperaturen kwamen (tussen de 80 en 85)
En dat vooraan het blok ook alles op +/- 85 graden staat,
Alleen aan de achterkant van het blok loopt alles boven de 95 graden,
Zou dit ook met de ontsteking te maken kunnen hebben?
Het baart mij een beetje zorgen aangezien ik mijn Amazon Combi dagelijks gebruik,
Ik hoor graag van jullie!
Met vriendelijke groet Rowan de Vries
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Er is onlangs nog een interessante discussie geweest over koel verdeling in een B18, zie : www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/25571-v...vloeistof-b18#161335
Je hebt bijna alles vervangen / bijna al het mogelijke gedaan; je zou nog naar de waterdistributiepijp kunnen kijken. Er is al eens eerder een bericht op dit forum geweest over een waterdistributiepijp die compleet verrot was ..... :dry:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14729-dummy
- Senior lid
- Berichten: 46
Ten eerste bedankt voor jullie snelle reactie's!! geweldig!
Als 20 jarige in deze hobby stappen is niet zo makkelijk :blush: ,dus is dit toch wel een opluchting dat er zoveel behulpzame mensen zijn, (Vooral als je het zelf niet allemaal weet) mijn complimenten!
Ik had inderdaad al even op het forum gelezen over het waterdistributiepijpje, dit ga ik aankomend weekend nog maar even nakijken samen met mijn hulp (Dhr, Smit Die mij gelukkig helpt :blink: )
Als deze los zit of verrot is dan gaan we deze natuurlijk repareren/vervangen.
Ook zat ik te denken aan inderdaad een 5 blads fan, of electrische fan, alleen denk ik wel eens dat het vroeger ook altijd goed ging, dus waarom zouden er nou 5 blads of electrische fans voormoeten, dus dat sluit ik eerst uit.
Nou had ik ook nog de vraag of misschien de ontsteking iets met de warmte te maken kan hebben, ik rijdt namelijk op LPG en als de verbranding niet goed is kan dat ook warmte veroorzaken (Heb ik mij laten vertellen)
Ik ga daarom voor de zekerheid ook nog de bougies vervangen voor nieuwe die geschikt zijn voor LPG.
Super bedankt voor deze reactie's in ieder geval al!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Elite lid
- Berichten: 281
Het zou ook nog een doorgeslagen koppakking kunnen zijn.
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14729-dummy
- Senior lid
- Berichten: 46
Dezetesten heb ik nog niet gedaan, maar ik verlies geen water en er komt geen witte rook uit de uitlaat (als hij warm is want koud is dit logisch)
Dus dan ga ik ervanuit dat de koppakking niet lekt,
bedankt voor je reactie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Nooit problemen proberen op te lossen door domweg dingen te vervangen of toe te voegen. Eerst oorzaak proberen op te sporen, anders wordt het een dure hobby ...
Ik zou dus niet te hard van stapel lopen met e-fan of 5-blad ventilator.
Je hebt je thermostaat al vervangen, met gaatje erin. Bedenk dan dat :
- een 82C thermostaat (standaard) begint open te gaan bij 82C en is pas volledig open bij 90 C
- een 77C thermostaat begint open te gaan bij 77C en is pas volledig open bij 89C
(tenminste, volgens Volvo specs).
Dus als jij 85C aan de voorkant meet is dat hartstikke perfect !
Daar zal een 5-blads fan of e-fan geen positieve bijdrage gaan leveren. Alleen die 95C aan het andere eind van het blok lijkt een tikje hoog .....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14729-dummy
- Senior lid
- Berichten: 46
Hat was gelukkig niet domweg want al deze onderdelen waren zeker ook echt wel aan vervanging toe!
Maar u heeft gelijk, ik denk dat het eerst verstandig is om te gaan kijken naar het waterdistributiepijpje in het blok, volgens andere onderwerpen in de forumlijst staat dat dit de toevoer kan verslechten omdat het pijpje gewoon los kan zitten, dit ga ik eens proberen,
Zo'n compressietest is nooit mis, want ik wil namelijk alles leren over de oude volvo's (ik ben namelijk best wel in het diepe gesprongen maar dat geeft niet!)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Omdat er nu aanzienlijk meer files zijn dan vroeger. Er zijn nu 8,1 miljoen auto's in NL en in 1970 waren dat er 2,4 miljoen... En bij elke B18/B20-motor loopt de koelwatertemperatuur bij stationair toerental nu eenmaal op vanwege te weinig circulatie.Rowan de Vries schreef : ...alleen denk ik wel eens dat het vroeger ook altijd goed ging, dus waarom zouden er nou 5 blads of electrische fans voor moeten
Op basis van wat je schrijft is het overigens niet gezegd dat er iets mis is met je koelsysteem. De waterdistributiepijp controleren kan uiteraard nooit kwaad. Is er een 82 gr. thermostaat gemonteerd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14729-dummy
- Senior lid
- Berichten: 46
In het rustige friesland kennen wij amper files gelukkig,
Er zit inderdaad een 82 graden thermostaat in,
Het valt me ook op de de motor heel erg snel warm is, al na 3 / 4 km is de meter al voorbij het 3e vakje gaat dan langzaam naar het laatste vakje en dan gaat de thermostaat open en krabbelt hij weer terug naar net over het 3e vakje op de meter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.