- Berichten: 326
B18, blijft warm lopen
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
Minder
Meer
05-10-2016 10:15 #163960
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic B18, blijft warm lopen
Kan er iets met de temperatuur meter zijn?
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 420
05-10-2016 11:13 - 05-10-2016 11:15 #163961
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic B18, blijft warm lopen
Dat laatste lijkt me heel waarschijnlijk, zie ook eerdere discussies over dit onderwerp.
Temperatuurmeter van een amazon in goede staat geeft een indicatie dat er sprake is van warmte in je motorblok, maar dat is alles. De uitslag van de wijzer kan heel verschillend zijn. Soms loopt de wijzer de meter uit, lang voor er sprake is van oververhitting en in andere gevallen komt hij bij een warme motor niet voorbij het eerste blokje.
Een garage kan met een infraroodmeter de feitelijke temperatuur van het blok meten en vergelijken met je metertje. Veel mensen maken zich erg druk om warmlopen terwijl dan vooral het metertje hoog staat, maar er nog wel degelijk reserve is.
Temperatuurmeter van een amazon in goede staat geeft een indicatie dat er sprake is van warmte in je motorblok, maar dat is alles. De uitslag van de wijzer kan heel verschillend zijn. Soms loopt de wijzer de meter uit, lang voor er sprake is van oververhitting en in andere gevallen komt hij bij een warme motor niet voorbij het eerste blokje.
Een garage kan met een infraroodmeter de feitelijke temperatuur van het blok meten en vergelijken met je metertje. Veel mensen maken zich erg druk om warmlopen terwijl dan vooral het metertje hoog staat, maar er nog wel degelijk reserve is.
Laatst bewerkt 05-10-2016 11:15 door Rudolf Kleyn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-10-2016 11:27 #163962
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B18, blijft warm lopen
Rowan, in de provincie Groningen is het ook nog wel relatief rustig, maar rond de stad Groningen is het vaak een ander verhaal...
Opvallend is dat de symptomen die je beschrijft, exact gelijk zijn aan hetgeen ik heb meegemaakt nadat ik vorig jaar de B18A in mijn Amazon heb vervangen door een B20A. Afgezien van een iets hogere compressie (9,25 : 1) een blok met standaard specificaties dat nog maar weinig had gelopen. Overigens rij ik alleen op benzine (98RON). Met een high performance thermostaat en een vijfblads fan duurde het alleen wat langer voordat de meter het einde van de schaalverdeling had bereikt (en ik de elektrische fan moest activeren). Met de B18 was ik echter gewend aan een bedrijfstemperatuur waarbij de meter in het midden staat en die situatie wilde ik weer terug. Uiteindelijk hierin geslaagd door de 82 gr. thermostaat te vervangen door een 76 gr. exemplaar (waarop trouwens 77 gr. staat ingekerfd). Zie ook dit topic .
Naar de oorzaak van de hogere temperatuur en de snellere opwarmtijd moet ook ik gissen. De hogere compressie zou er in mijn geval mogelijk iets mee te maken kunnen hebben. In jouw geval wellicht het rijden op LPG. En de waterdistributiepijp heb ik vooralsnog niet gecontroleerd. Al met al heb ik echter niet het idee dat er iets mis is met de motor of het koelcircuit. Last but not least is er dan nog de onzekerheid van de originele temperatuurmeters, zie de terechte opmerkingen van Rudolf Kleyn daarover. Sommigen beweren dat het monteren van een VDO-temperatuurmeter alleen al het "probleem" oplost...
Opvallend is dat de symptomen die je beschrijft, exact gelijk zijn aan hetgeen ik heb meegemaakt nadat ik vorig jaar de B18A in mijn Amazon heb vervangen door een B20A. Afgezien van een iets hogere compressie (9,25 : 1) een blok met standaard specificaties dat nog maar weinig had gelopen. Overigens rij ik alleen op benzine (98RON). Met een high performance thermostaat en een vijfblads fan duurde het alleen wat langer voordat de meter het einde van de schaalverdeling had bereikt (en ik de elektrische fan moest activeren). Met de B18 was ik echter gewend aan een bedrijfstemperatuur waarbij de meter in het midden staat en die situatie wilde ik weer terug. Uiteindelijk hierin geslaagd door de 82 gr. thermostaat te vervangen door een 76 gr. exemplaar (waarop trouwens 77 gr. staat ingekerfd). Zie ook dit topic .
Naar de oorzaak van de hogere temperatuur en de snellere opwarmtijd moet ook ik gissen. De hogere compressie zou er in mijn geval mogelijk iets mee te maken kunnen hebben. In jouw geval wellicht het rijden op LPG. En de waterdistributiepijp heb ik vooralsnog niet gecontroleerd. Al met al heb ik echter niet het idee dat er iets mis is met de motor of het koelcircuit. Last but not least is er dan nog de onzekerheid van de originele temperatuurmeters, zie de terechte opmerkingen van Rudolf Kleyn daarover. Sommigen beweren dat het monteren van een VDO-temperatuurmeter alleen al het "probleem" oplost...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14729-dummy
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 46
05-10-2016 12:40 #163965
door 14729-dummy
Beantwoord door 14729-dummy in topic B18, blijft warm lopen
Ik ben van plan om een electrische meter van meneer Basart aan te schaffen, dit geeft mij dan ook wat een duidelijker beeld over de temperatuur,
Ook ga ik een koelere thermostaat proberen, misshien dat dat helpt, en gelukkig is dat de grootste investering niet.
Van het weekend ga ik kijken of er tijd is om het waterdistributiepijpje misschien niet los zit,
En zal gelijk een koelere thermostaat aanschaffen!
Bedankt voor de reacties
Ook ga ik een koelere thermostaat proberen, misshien dat dat helpt, en gelukkig is dat de grootste investering niet.
Van het weekend ga ik kijken of er tijd is om het waterdistributiepijpje misschien niet los zit,
En zal gelijk een koelere thermostaat aanschaffen!
Bedankt voor de reacties
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14729-dummy
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 46
12-10-2016 22:07 #164143
door 14729-dummy
Beantwoord door 14729-dummy in topic B18, blijft warm lopen
Even een update, controleren van de waterdistributiepijp heb ik even uitgesteld, aangezien ik zaterdag weer bij Nordicar ben, waar ik vaak kom, daar kijken we of deze nog goed is, vaak als deze pijp los zit dan wordt de doorstroom slechter, en dat is bij mij niet het geval dus denk ik bijna niet dat het aan de distributiepijp licht maar we gaan het zien,
Ik houdt jullie op de hoogte!
Ik houdt jullie op de hoogte!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Don Hermanns
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
15-10-2016 10:06 #164212
door Don Hermanns
Beantwoord door Don Hermanns in topic B18, blijft warm lopen
Het is ook mogelijk dat de slang onder het expansievat geknikt is, dan is het expansievat te ver naar onderen geduwd.
Mvg. Don
Mvg. Don
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14729-dummy
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 46
16-10-2016 17:49 #164240
door 14729-dummy
Beantwoord door 14729-dummy in topic B18, blijft warm lopen
Dag Don, het is een open systeem dus ik heb geen expansievat,
We hebben alles nagekeken maar er is niks aan de hand,
De slangen zijn wel poureus en moeten vervangen worden, misschien dat het na het vervangen van de slangen beter is,
Maar voor de rest, is de temperatuur goed constant, maar wel iets te hoog maar niet schadelijk ofzoiets,
binnenkort ga ik alle slangen vervangen, hopen dat dit dat kleine beetje extra koelvermogen oplevert.
Toch bedankt voor je reactie Don !!
We hebben alles nagekeken maar er is niks aan de hand,
De slangen zijn wel poureus en moeten vervangen worden, misschien dat het na het vervangen van de slangen beter is,
Maar voor de rest, is de temperatuur goed constant, maar wel iets te hoog maar niet schadelijk ofzoiets,
binnenkort ga ik alle slangen vervangen, hopen dat dit dat kleine beetje extra koelvermogen oplevert.
Toch bedankt voor je reactie Don !!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-10-2016 07:43 #164245
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic B18, blijft warm lopen
Als je poreuze slangen hebt, is het mogelijk dat een stukje rubber aan het eind van het blok, dus tegen je temperatuursensor, blijft hangen waardoor de boel daar warmer wordt.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14729-dummy
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 46
20-10-2016 21:47 #164351
door 14729-dummy
Beantwoord door 14729-dummy in topic B18, blijft warm lopen
Dag Tom,
daar dacht ik ook al aan,
Het is ook plotseling gekomen, dus zou best kunnen dat er iets voor de temperatuurmeter zit, want de doorstroom is ook goed, en na een meting met en infrarood thermometer lijkt alles op goede temperatuur, behalve het stuk bij de temperatuurmeter (dus achterop het blok) deze is +/- 10 graden warmen dan de rest van het blok,
binnenkort de temperatuurmeter maar eens loshalen en kijken of er troep in zit.
Bedankt voor je reactie!
daar dacht ik ook al aan,
Het is ook plotseling gekomen, dus zou best kunnen dat er iets voor de temperatuurmeter zit, want de doorstroom is ook goed, en na een meting met en infrarood thermometer lijkt alles op goede temperatuur, behalve het stuk bij de temperatuurmeter (dus achterop het blok) deze is +/- 10 graden warmen dan de rest van het blok,
binnenkort de temperatuurmeter maar eens loshalen en kijken of er troep in zit.
Bedankt voor je reactie!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1207
21-10-2016 12:41 #164361
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic B18, blijft warm lopen
Een vuiltje op de temperatuursensor zal het verschil niet maken.
Ik denk dan eerder dat een van de vier uitstroomopeningen in de koelwaterpijp die door de kop loopt verstopt is. Vermoedelijk ter hoogte van de vierde cilinder.
Kun je controleren door de vriesplug aan de voorzijde van de kop eruit te halen. (kop hoeft er dan dus niet af)
Heb het zelf ook ooit een gehad, bleek een stukje vloeibare pakking te zijn die de boel verstopt had. Heb het er toen met een ijzerdraad uit weten te peuteren. Nieuwe vriesplug erin en koelvloeistof en mij probleem was opgelost
Ik denk dan eerder dat een van de vier uitstroomopeningen in de koelwaterpijp die door de kop loopt verstopt is. Vermoedelijk ter hoogte van de vierde cilinder.
Kun je controleren door de vriesplug aan de voorzijde van de kop eruit te halen. (kop hoeft er dan dus niet af)
Heb het zelf ook ooit een gehad, bleek een stukje vloeibare pakking te zijn die de boel verstopt had. Heb het er toen met een ijzerdraad uit weten te peuteren. Nieuwe vriesplug erin en koelvloeistof en mij probleem was opgelost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.