- Berichten: 2280
5 blads koelfan voor Amazon??
- René Minnebo
- Platinum lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
Maar toen ik in Nederland nog een 82gr??? termosstaat in de auto had stond deze einde tweede vakje.
Maar ik moet zeggen ik heb voor dat de auto naar de Filippijnen werd verscheept de radiator om laten bouwen naar een tropenradiator drie rijen kanalen en er een 78gr?? termosstaat in gedaan.
Hier heb ik nog het koelmiddel uitgewisseld voor een koelmiddel wat in deze landen wordt gebruikt.
En zoals ik al eens meer vermeld heb veel aandacht bested aan de afstelling van de motor daar ik hier genoodzaakt ben om op octaan 95 te rijden.
Als ik de stand van jou temperatuur meter bekijk zou je bijna zweren dat je een termosstaat er in heb van ver over de 80gr 88gr misschien?
Of een slecht afgestelde motor te arm mengsel of een te vroege onsteking.
Het is toch een B20A? heb je al eens met de vacuum vervroeger afgekoppeld gereden?
success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
- Berichten: 637
Jan van Bochove schreef : Kijk maar eens goed naar het hart van een visco dan, daar zit een bimetaaltje dat obv temperatuur de koppeling laat vrijlopen (zoals René terecht schetst) of juist de fan 1:1 meeneemt. Het is een digitaal systeem, dwz 0 of 1
Zo controleer je de visco trouwens ook, bij stilstaande motor fan beetpakken en kijken of deze echt "vast" staat dwz niet slipt.
Filmpje van ouder type visco met bimetaal ;
Precies zo'n visco zit aan mijn PRV B28.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
Veruit de meeste clubauto's die een visco hebben zijn echter uit het B20-tijdperk en die hebben een toerenbegrenzend type; het is erg handig om dat te weten op het moment dat je een storing aan zo'n ding hebt en je de werking probeert te doorgronden.
Back on topic
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
Een gaatje van 1mm in je termosstaat maakt het temperatuur gedrag wat rustiger.
success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Klinkt logisch, maar het snelle opwarmen en de hogere bedrijfstemperatuur deden zich niet voor bij de PV444 met B20F die ik in het verleden heb gehad. De verhoogde compressie lijkt mij een meer voor de hand liggende verklaring voor een en ander, even ervan uitgaande dat er met de waterdistributiepijp niets mis is.Johan Geers schreef : dat een B20 eerder op temperatuur komt is wel te verklaren de cilinders zijn groter van diameter dus de matriaaldikte tussen koelvloeistof en cilinderwand is dunner dus sneller warmte overdracht tussen cylinder en koelvloeistof.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
Heb je de oude getest in een pannetje water met temp meter of ga je dit nog doen?
Ik ben wel benieuwd.
Maar het probleem is opgelost de meter staat nu ongeveer hetzelfde als bij mij.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.