- Berichten: 303
5 blads koelfan voor Amazon??
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
- Platinum lid
- Berichten: 890
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Zelf heb ik geen fan meer op de waterpomp zitten. Alleen een kenlowe die aanslaat wanneer nodig, de spanning staat er zo op dat hij ook na koelt zolang dat nodig is. Dit werkt perfect. Zelfs in de file met 32graden koelt hij nog niet continu. Dus capaciteit genoeg!
Kosten zijn wel rond de 175euro, dat moet je er voor over hebben.... Een vijfblad's fan is dan wel goedkoper maar minder effectief.
Het effect zou je juist omgekeerd willen, bij hoge toeren langzaam draaien, bij lage toeren hard draaien ivm stilstand.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
"René Minnebo" schreef:
mijn ex combi uit california waar airco in zat heeft een 6 bladige fan
Dat is de fan die voor de visco-koppeling gebruikt is, maar dan voor conventionele, vaste montage. Met visco heb je achter de standaard rad van een B18 niet genoeg ruimte. Bij de B20 is die tussenruimte vergroot.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Toevallig ontdekte ik (nu pas... :blush: ) in het onderdelenboek dat de ventilator op een B20 in de Amazon werd gemonteerd met een spacer van ca. 6 mm. In het onderdelenboek van de Amazon B18 zie je die spacer niet. Toch vermoed ik dat die werd geïntroduceerd met het gesloten koelsysteem in 1967, toen ook de radiateur iets werd aangepast. In ieder geval had ik zo’n spacer er niet tussen gezet toen ik vorig jaar de B18A verving door een B20A en het open koelsysteem verwisselde voor een gesloten systeem met tropenradiateur. De fan stond nu dus blijkbaar iets te ver van de radiateur af (afstand was ca. 19 mm), maar of die 6 mm nu veel effect heeft op het koelend vermogen? De 240-fan plus een spacer verkleinde die afstand echter maar weinig, dus misschien had ik nog een tweede spacer moeten monteren. Maar nu kon wel goed worden uitgetest of zo’n vijfblads fan verschil maakt t.ov. een vierblads. Tegenstrijdige berichten hierover op dit forum hadden mij niet wijzer gemaakt, zie ook hier .
Voor de vergelijking heb ik de motor met een 82 gr thermostaat op een warme zomerdag op bedrijfstemperatuur gereden en vervolgens een aantal minuten stationair laten draaien bij een buitentemperatuur van 31 gr. C. Bij de vierblads fan duurde het ca. 6 minuten voordat de wijzer van de watertemperatuurmeter het eind van de schaalverdeling had bereikt, bij de vijfblads fan duurde dat ca. 9 minuten. Het maakt dus wel enig verschil, maar niet echt spectaculair. Ook met een vijfblads fan is een extra elektrische fan dus geen overbodige luxe, althans in mijn geval (en die heb ik dan ook al jaren). Toch vind ik het in de praktijk wel prettig dat de watertemperatuuur een ietsje langzamer oploopt als je bv. in de file staat, zodat de elektrische fan ook wat later geactiveerd kan worden.
In het onderdelenboek zul je er tevergeefs naar zoeken, maar naar men zegt (zie ook de bijdrage van René) was er voor de Amerikaanse markt ook een zesblads mechanische fan voor de B18 en/of B20. Die werd gemonteerd op wagens met airconditioning. Toevallig heb ik zo’n ding kunnen bemachtigen (zie de foto hieronder), net nadat ik de vijfblads had gemonteerd. Met 1 kg gewicht is zo’n zesblads fan echter zo’n 400 gram zwaarder dan de vierblads fan, dus dat betekent wel een extra belasting voor het waterpomplager. En met inachtneming van het resultaat van de vijfblads, weet ik nog niet of ik die zesblads überhaupt ga monteren of testen. Meer dan een paar minuten extra winst zal er niet in zitten, verwacht ik.
Opmerkelijk vind ik tot slot dat in het onderdelenboek van de Amazon B20 ook een fan met viscokoppeling staat afgebeeld. Heeft iemand zo’n fan ooit op een Amazon gezien? Ik kan me namelijk niet goed voorstellen dat daar ruimte voor is. Terwij het –afgaande op het onderdeelnummer 679276- hetzelfde exemplaar is als ook op sommige uitvoeringen (of voor sommge markten) van de 140-serie en P1800 werd gemonteerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.