- Berichten: 3476
5 blads koelfan voor Amazon??
- Johan Geers
- Platinum lid
Ik moet zeggen dat die van mij een keer het einde tweede groen vakje heeft gehaald statinair en toen was meer dan 40gr.
Nu moet ik zeggen ik heb een 78gr termosstaat en gebruik lokaal koelmiddel gemengd met water.
En daar kan ook nog veel verschil inzitten je moet het niet altijd in de fan zoeken je moet ook kijken welk koelmiddel de best wamrtegeleiding heeft dat scheelt ook nog.
In principe is water het beste koelmiddel maar als je dat elke keer voor de winter moet wissellen is ook wat en dan nog maar niet te spreken van de kalkaanslag.
Accuwater is in dit geval het beste.
veel success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Niet dat ik koelproblemen had, maar omdat ik toevallig deze fan in bezit kreeg, B20 model zonder uit gevijlde gaatjes, en het eens wou uittesten, ook al voor het verschil in gewicht.
Sindsdien merk ik duidelijk lagere stationaire temperaturen, en bij warm weer in de file geen probleem terwijl die in die omstandigheden ervoor wel eens in het rood ging.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
- Berichten: 1354
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
- Berichten: 1354
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Wat de omkapping van de fan betreft; dat is zeker een verbeterting van de luchtstroom door de radiateur.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Mee eens. En als er iemand is die een dergelijke constructie kan ontwerpen en uitvoeren, ben jij het wel...Jan van Bochove schreef : Wat de omkapping van de fan betreft; dat is zeker een verbeterting van de luchtstroom door de radiateur.
Ook kan ik mij voorstellen dat de afstand tussen fan en radiateur een rol speelt. Volvo zal niet voor niets die 6 mm spacer hebben geïntroduceerd bij het gesloten koelsysteem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Jan van Bochove schreef : De ongelijke verdeling van de fanbladen zou er voor moeten zorgen dat de fan minder loeit qua geluid, bij de 240's valt dat geluid vaak op, de ene keer meer dan de andere keer trouwens.
Dat loeien heeft te maken met de visco koppeling. Koude motor hoort hij niet te loeien en zou je met een opgerolde krant de fan zelfs kunnen stoppen. Bij warme motor gaat de fan meedraaien en draait deze ook veel sneller en gaat hij loeien en dus veel meer koelen dan bij koude motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Hier nog een voorbeeld van assymetrische bladen (even naar beneden scrollen voor filmpje en plaatjes)
www.silverstonetek.com/product.php?pid=402
@Gert,
Het inkapselen van de fan heeft behalve efficiency van de luchtstroom ook de funtie het rondpompen van warme lucht te voorkomen. Anders is het niet ondenkbaar dat warme lucht nog eens extra rond gezogen wordt, vooral bij stil staan / langzaam rijden.
Het fabriceren van een omkapseling is 1, het bevestigen is 2.
Ik zou ten koste van alles willen voorkomen dat trilling in de kap de radiateur lek maakt.
Hoewel ik 3 240's heb gehad kan ik mij die bevestiging niet goed meer herinneren.
Laatste 2 waren diesels, die hebben geen kap.
Los daarvan zou ik het geen fraai gezicht vinden, ik ga dan liever voor elektrische voorzet-fan zoals eerder al genoemd is. Bij mijn laatste D24TIC had ik alleen nog maar elektrisch en de hele fan met ophanglager en v-riem laten vervallen.Gaat ook prima.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
De viscokoppeling begrenst slechts het maximum aantal toeren van de fan, boven een x-aantal toeren neemt de ventilatiecapaciteit namelijk niet meer (noemenswaardig) toe met stijgend toerental. Om onnodig verlies van een te snel draaiende fan weg te nemen is de viscokoppeling bedacht.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.