Automatische versnellingsbak: Olie verversen - procedure

Inleiding. Voor het verversen van de olie in de automatische versnellingsbak heb ik een combinatie gemaakt van de beschrijving in Haynes en de gouden tip van Bouke. Het is natuurlijk onzinnig om onderaan de bak een wartel los te nemen, (waar je nauwelijks bijkunt), terwijl dat bovenaan de radiateur veel gemakkelijker kan gebeuren. De volgende beschrijving kan andere leden helpen om olie van een automaat op de juiste manier te verversen.

Voorbereiding. Voor de 960 heb ik 2 tooltjes gemaakt om het werk min of meer professioneel uit te kunnen voeren. Het betreft (a) een verlengingsvulpijp met slang en (b) een wartel met afvoerpijpje en slang. (Foto volgt nog.)Verder is benodigd een ringsleutel 14 mm, een steeksleutel 17 mm, een steeksleutel 24 mm, een olie opvangbak en twee doorzichtige (olie)bussen van 5 liter.

  1. Voor de verlengingsvulbuis met slang kun je gebruik maken van stukjes koperen waterleiding buis, (12, 14 en 16 mm). Het eerste stukje is 12 mm dik en ca 80 mm lang. Het volgende is 14 mm dik met een lengte van ca. 50 mm lang en het derde gedeelte is 16 mm dik en ca. 400 mm lang. Totale lengte van de aan elkaar gesoldeerde pijpjes is dan ca. 500 mm. Natuurlijk kun je ook van 12 mm direct overgaan naar 15 mm met een verloopnippel. In het gedeelte van 12 mm wordt een bocht gemaakt van ongeveer 15 graden. Op het dikke gedeelte wordt een stuk stevige tuinslang geschoven met een lengte van ca. 25 cm.
  2. Voor de afvoerbuis met slang wordt ook weer gebruik gemaakt van een stukje koperen waterleidingbuis van 12 mm, met een lengte van ca. 200 mm en een stuk tuinslang. Dit stukje buis wordt omgebogen over een hoek van ca. 105 graden. Aan de ene kant wordt het stukje buis in een knelkoppeling*) 5/16” X 3/8” (gasdraad) / 10/12 mm knelkoppeling geschoven en aan de andere kant wordt er een stukje buis van 14 mm, (of 12 mm koppelstuk,) op gesoldeerd met een lengte van 20 mm. Over dit uiteinde wordt een stuk tuinslang geschoven met een lengte van maximaal 175 cm. Nog beter is het om een dunnere en doorzichtige slang te gebruiken die direct past op de 12 mm koperen buis. Ook is het aan te raden om over de gasdraad van de 5/16 “ wartel een rubber O-ringetje te schuiven.

Het olieverversen:

  1. Leg platen karton of plastic zeil onder en voor de auto om morsingen op te kunnen vangen.
  2. Meet de hoeveelheid aanwezige olie in de versnellingsbak met behulp van de peilstok. In een goed afgevulde automatische versnellingsbak (AW43) gaat 7,8 liter olie. (Meetmethode als bekend verondersteld!)
  3. Verwijder de peilstok en steek de verlengde vulpijp/slang in de vulpijp.
  4. Plaats een olieopvangbak onder het carter en verwijder de aftapplug met een 14 mm ringsleutel. Neem de tijd om de olie te laten uitdruipen. Er komt bijna 3 liter olie uit het carter. Monteer de aftapplug met een nieuwe sluitring.
  5. Verwijder de twee clips van de oliekoelleidingen. Schroef de wartel van de bovenste koelpijp los van de radiateur met een steeksleutel van 17 mm. Houdt de grote wartel tegen met behulp van een steeksleutel van 24 mm. Hang de afvoerslang in een olieopvakbak of in een lege oliebus van 5 liter. Zorg dat de lege of halflege oliebus niet kan omvallen.
  6. Monteer de afvoerbuis/slang met de 3/8 inch wartel (met O-ringetje) in de radiateur aansluiting. Draai het handvast aan en draai vervolgens de 12 mm knelkoppeling handvast aan. N.b. de schroefdraad past niet precies, want zij is te ruim. Vandaar het O-ringetje.
  7. Trek de handrem aan, plaats de versnelingskeuzehendel in de N-stand en start de motor. Uit de afvoerslang stroomt dan een kleine hoeveelheid oude olie. Stop de motor wanneer er geen olie meer uit de afvoerslang komt.
  8. Stel vast hoeveel olie er nu totaal is afgetapt. Dit kan het gemakkelijkste gebeuren door alle oude olie in een doorzichtige plastic 5 literbus te doen. Het is belangrijk om dit te weten, om te bepalen hoeveel nieuwe olie er weer in het carter gedaan moet worden, zonder meerdere malen te moeten controleren met behulp van de peilstok.
  9. Giet 2 liter nieuwe olie door de verlengde vulpijp/slang in het carter. Start de motor en vang de uitstromende olie op. Stop de motor wanneer er geen olie meer uit de afvoerslang komt
  10. Doe punt 9 nogmaals.
  11. Verwijder de afvoerbuis/slang en monteer weer de olieleiding. Vet de schroefdraad van de wartel een beetje in. Draai de wartel vast met het vereiste moment. (torque) Monteer de twee clips.
  12. Stel vast hoeveel oude olie er nu in het totaal is afgetapt. Bijvoorbeeld: 3 + 0,3 + 2 + 2 liter = 7,3 liter Er is reeds 4 liter nieuwe olie in het carter gedaan., dus moet er nog 3,3 liter nieuwe olie worden bijgevuld. Er blijft derhalve in dit rekenvoorbeeld nog 0.5 liter oude olie in het systeem zitten. Totale olie-inhoud van het AW43 systeem is 7,8 liter. [Wil je alle oude olie verwijderen dan moet je gaan flushen. De berekening klopt dan niet meer omdat je een vermenging krijgt van oude en nieuwe olie.]
  13. Verwijder de vulbuis/slang en plaats de peilstok.
  14. Controleer het oliepeil bij warme motor, (na minstens 20 km gereden te hebben,) volgens de bekende methode. Vul zonodig nog olie bij.
  15. Noteer in je logboek en op een kaartje de kmstand en de datum van de verversing.

*) Bij normaal gebruik in waterleidingsystemen wordt de genoemde verchroomde knelkoppeling gebruikt om aan de ene kant een pijpje van 12 mm en aan de andere kant (waarschijnlijk) een van 10 mm te klemmen. De schroefdraad van dit uiteinde wordt nu gebruikt om in de radiateur te draaien. Dus 3/8” schroefdraad past niet in de radiateur. 29 september 2006. versie 0.2


Ik heb mijn ATF-olie ook geflushed maar dan met behulp van onderstaand oliepompje.

http://www.conrad.nl/goto/?product=854215

Dit pompje is eigenlijk bedoeld om olie uit het (motor)carter te zuigen maar kan ook perfect worden gebruikt voor het flushen van de automaat. Voorwaarde is dat het dunne slangetje dat normaal door de pijlstok de olie opzuigt wordt uitgewisseld met de dikke slang die normaal de olie in de opvangcontainer laat stromen.

De procedure zoals ik die heb gevolgd:

  1. De 5 liter jerrycan met verse olie heb ik met een veerunster aan de binnenkant van de motorkap (hoger dan het pomp) opgehangen. De dikke (zuig)slang van het pompje door de opening van de jerrycan tot op de bodem gestoken. De pijlstok van de automaat eruit en het dunne slangetje (vooraf goed reinigen) een flink eind in de pijlopening steken.
  2. Plaats de lege jerrycan voor het opvangen van de geflushte olie naast de auto op een (personen)weegschaal. Steek de slang vanaf de bovenste koelpijpaansluiting (zie de tekst waarmee dit topic is gestart) door de opening in de opvangjerrycan.
  3. Sluit de krokodilklemmen aan op de accu.
  4. Start de motor en druk op de schakelaar van het pompje
  5. Houd de het gewicht van de uitgestroomde olie in de gaten en stop het pompje tijdelijk als er meer vloeistof in de automaat dreight te gaan dan dat er uitstroomt.
  6. Stop de automotor als de pomp de jerrycan heeft leeg gepompt.
  7. Hang een nieuwe jerrycan met verse olie op en zet een andere lege jerrycan op de (personen)weegschaal en herhaal bovenstaande een of twee keer totdat de olie mooi helder rood kleurt...

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD