Achteras (differentieel) type overzicht

Volvo's uit de 700/900-serie kunnen zijn voorzien van verschillende differentiëlen:

- Het gewone (open) differentieel, waarbij er bij te weinig grip één wiel doorslipt.

- Dana Limited Slip Differential (LSD), spert tussen 25% en 75%. Vooral bedoeld om grip te behouden onder extreme omstandigheden (hoge bochtsnelheden), maar voorkomt ook bij gebrek aan grip bij wegrijden dat één wiel al te veel doorslipt. Volvo verkocht deze onder de naam 'anti-spin' t/m +/- 1989 als optie (standaard op bepaalde luxe- en sportieve modellen).

- Eaton Automatic Locking Differential (ALD), spert 0% of 100%. Functioneert alleen bij lage snelheid (tot 40 km/u) en zet het differentieel vast wanneer één wiel geen grip heeft. Dit komt van pas bij wegrijden op een gladde ondergrond, b.v. in de sneeuw of nat gras. Volvo noemde dit een 'differentieelslot' of 'antislipdifferentieel'. Het werd vanaf +/- 1990 geleverd als optie (standaard op bepaalde luxe modellen, b.v. de 940 Sports Edition).

Achteras types

Starre as
760I, 740, vroege 780, 760II Estate, 940, 960I Estate

1030
Overbrengingsverhoudingen: 3,54:1; 3,73:1; 3,91:1; 4,10:1
Geleverd: 1983 - 1989

1031 (vroeg)
Verzwaarde versie van type 1030.
Overbrengingsverhoudingen: 3,15:1; 3,31:1; 3,54:1; 3,73:1; 3,91:1
Een vroeg 1031 differentieel is te herkennen aan de volgende kenmerken: Geperst stalen deksel en olie aftapplug aan de onderkant.
Geleverd: 1983 - 1989

Voor auto's met type 1030 en vroege 1031 achterassen werd het Dana LSD als optie geleverd. Er werd geen apart typenummer voor gebruikt. Volvo monteerde wel een plaatje om aan te geven dat er een LSD in zit:

antispinfitted

1031 (laat), aangepaste versie van type 1031 (lichtere behuizing).
1041 is dezelfde as, maar dan met Eaton ALD sperdifferentieel.
Deze differentiëlen onderscheiden zich van de vroege 1031 door de volgende kenmerken: Gegoten aluminium deksel, geen olie aftapplug (olie is af te tappen door de onderste bout van het deksel los te draaien).
Geleverd: 1989 - 1998
Type - overbrenging - onderdeelnr(s):
1031 - 3,31:1 - 1216401, 1216466, 1216467, 1216480
1041 - 3,31:1 - 1216468, 8251032, 1216469, 8250032, 1216426, 1216484
1031 - 3,54:1 - 1216402, 1216461, 1216444, 1216448, 1216450, 1216481, 1216482
1041 - 3,54:1 - 1216407, 1216462, 1216445, 1216449, 1216451, 1216486, 1216487
1031 - 3,73:1 - 1216403, 1216463, 1216446, 1216452, 1216483
1041 - 3,73:1 - 1216447, 1216453, 1216488, 1216408, 1216464, 1216409
1031 - 3,91:1 - 1216404, 1216454
1041 - 3,91:1 - 1216410, 1216455
1031 - 4,10:1 - 1216405, 1216456
1041 - 4,10:1 - 1216411, 1216457, 1216460

Mulitlink I
Onafhankelijke wielophanging met schroefveren
760II sedan, 740 16V turbo Sedan (zeldzaam), late 780, 960I sedan
1035 - open differentieel
1045 - sperdifferentieel (Eaton ALD)
Overbrengingsverhoudingen: 3,54:1; 3,73:1; 3,91:1
Geleverd: 1988 - 1994

Mulitlink II
Onafhankelijke wielophanging met dwarsgeplaatste bladveer
960II, S90, V90
1055 - open differentieel
1065 - sperdifferentieel (Eaton ALD)
Overbrengingsverhoudingen: 3,54:1; 3,73:1; 3,91:1, 4,10:1
Geleverd: 1995 - 1998

Het typenummer van het differentieel staat, samen met de overbrengingsverhouding, op het typeplaatje. Dat is een sticker die bij de starre achteras links- of rechtsachter op de asbuis geplakt is. Bij de multilink ophanging zit hij op het differentieel zelf. Het voorbeeld hieronder komt van een late 940.

differentieelgegevens sticker


linksboven: Volvo onderdeelnummer - rechtsboven: overbrengingsverhouding
linksonder: ? - rechtsonder: type-nummer (zie hierboven)

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD