Uitgangspunten
Het tunen van een onderstel lijkt mij alleen zinvol als je rondom dezelfde merk/type band gemonteerd hebt met de correcte fabrieksspanning erin (dus niet op een as zomerbanden en op de andere winterbanden!!).
Een chassis-afstelling is bij IEDERE auto ALTIJD een gekozen COMPROMIS, deze Volvo's (en heel veel andere auto's) hebben van zichzelf een onderstuurde afstelling meegekregen. Onderstuur is veilig: gas los bij paniek lost de meeste problemen vanzelf op. Maar fanatieke chauffeurs hebben liever een neutraler weggedrag (zie ook de bijdrage over 'how to kill onderstuur'). Volvo's hebben ook de neiging erg te hangen in de bochten met als gevolg nogal pittige 'lastwisselreacties' als van fel Links naar fel rechts wordt gestuurd.
Stablisatoren: Je kan dit hangen tegengaan door dikkere stabilisatoren te plaatsen (zie ook mijn eerdere posting over de stabi VOOR) Het is belangrijk te weten waar je mee bezig bent anders kan je voor verrassingen komen te staan. Op een turbo zit voor 23mm en achter 19mm, die verhouding(!) moet min of meer aanwezig blijven. Maak je 'm van ACHTER te DIK(zoals de 25mm versie van IPD) dan heeft de auto eerder neiging tot overstuur(uitbreken van achteras) EN tilt de auto het binnenwiel op in bochten, zonder sperdifferentieel geeft dat een doorslippend wiel, verlies van tractie dus. Een setup waarbij je een dikke stabi voor hebt en GEEN stabi achter stuurt vooral in de regen, in de sneeuw en op onverhard beter dan je zou denken!
Veren: ik heb zelf nog geen enkele verlaging toegepast! Is niet nodig. Ik heb het wel geprobeerd en het comfort ging met sprongen achteruit en de uitlaat raakte op iedere drempel de grond...Wil je het toch? Ga dan niet verder dan -40mm, anders raken je orginele schokdempers buiten hun werkingsbereik. Kies dan veren die progressieve windingen hebben om enig comfort te houden, kies ook hardere veren voor en zachtere achter. SchokDempers: De orginele gasgevulde dempers van een turbo zijn een leuke upgrade voor iedere 700/900. Wil je NOG beter/sportiever? Koni geel of Bilstein is prima.
Brace: Bij iedere benzineturbo (B230FT, B234FT, B204GT) zit een body-brace onder de versnellingsbak langs. Deze verbind de 2 aansluitpunten van de 2 reactiestangen met elkaar. De voorkant van de auto wordt er stijver van en dat geeft een beter wegligging. Via Vadis eenvoudig bij de dealer te bestellen. Het is mogelijk om aanvullend een veerpoottoren-brace te plaatsen, deze heeft dezelfde functie en maakt dat de auto nog strakker stuurt.
Banden: Banden MAKEN het weggedrag van een auto, het is de allergrootste factor die de wegligging beinvloed(dat hebben we in 2005 op de elandmeeting kunnen zien, een 700 op race-slicks is SNEL!), reden genoeg om een goede keuze te maken. Er zijn globaal 3 soorten straatbanden te onderscheiden:
-winterbanden >> te gebruiken beneden de 7C. anders slijten ze veel te hard)
-All-season-banden >> deze banden zijn een compromis en doen het onder alle omstandigheden gemiddeld, geen uitblinkers, zijn vaak ook erg slijtvast en de zgn eco/energy banden vallen vaak in deze groep.
-Zomerbanden >> deze banden zijn specifiek voor droog weer gemaakt maar presteren ook nog redelijk op nat wegdek. Vooral dit type band geeft erg veel stuurplezier en grip op droog (veruit de meest voorkomende omstandigheid)
Over bandenspanning: iedere band is weer anders van opbouw en is gemaakt om per type auto op z'n eigen bandenspanning te rijden. De vermeldingen in de gebruiksaanwijzing van de auto zijn slechts richtlijnen, het is beter het advies van de bandenFABRIKANT te volgen voor hun type band op jou auto (vaak via hun eigen websites te vinden).
Een zomerband die mij erg goed is bevallen op de 900: Dunlop SP2000-E in de maat 205/55 x 16" maximale grip bij 2,5 bar rondom (en 2,6-2,7 bar achter i.g.v. stationcar of LPGtank) Veel grip op droog, goed grip op nat, matig in sneeuw, prettig egaal slijtagepatroon, perfecte stuurprecisie (stijve zijwang), vrij gevoelig voor verschillen in bandenspanning, vooral als de band beneden de 3mm profiel komt. Maar ze blijven grip houden! Ook nog bij 1 mm profiel maar dan moet het niet regenen... Een zomerband die mij erg slecht is bevallen op de 900: Sava Intensa in de maat 195/65 x 15" maximale grip bij 2,4 bar rondom( en 2,5-2,6 bar achter i.g.v. stationcar of LPGtank) matig op droog, slecht op nat, zoekerig in het stuur(flexibele zijwang) Zomerbanden waar ik veel goeds over hoor: - Bridgestone RE050(!) en RE720 en S03 - Yokohama A539 (stugge zijwang, veel stuurprecisie, minder comfort) - Vredestein Sporttrac - Goodyear Hydragrip - GT-Radial Champiro 50(goed prijs-kwaliteit balans) Zomerbanden waar ik matige verhalen over hoor: - Toyo proxis T1S (te zachte zijwang, minder geschikt voor zware auto's) - Pirelli P5000 Drago's
De setup van mijn 940 sedan op dit moment:
Banden: GT-Radial Champiro 50, 205/55 x 16
Stabi's: Voor IPD 25mm, Achter orgineel 19mm
Reactiestangen: standaard + 3mm vulringen + IPD-rubbers (flink positiever caster, minder onderstuur op rotondes)
Sporing: 0-1 graad toespoor.
Dempers: Voor turbo gasgevuld, achter Monroe navulbaar gasgevuld, 7bar i.v.m. gastank. (dit kan beter, als ik de dempers ooit ga vervangen komen er Bilsteins voor in de plaats)
Brace: standaard turbo-brace onderlangs de versnellingsbak.