Hoe ouder je Volvo hoe dunner deze zijn! Hoe meer je auto als een schip over de weg deint en helt in de bochten. Op iedere 700 passen alle varianten van de 900-stabi's ook. Die van de eerste 700's zijn 19-20mm dik. Die van de 940 (turbo) is al 23mm dik, monteer die en zorg dat de rubbers van de montage-uiteinden gehalveerd zijn (doorsnijden met stanlymes)5mm dik is zat. Vul de weggesneden helft op met stalen ringen. Effect: de stabi zal EERDER het overhellen gaan tegenwerken! Dit geeft een scherper stuurgedrag. Kosten: 2de hands stabi: 50? aanpassing: centenkwestie
inmiddels heb ik begrepen dat een stabi van een 240 limousine (verlengde auto!) of van een 240/740/940 ambulance ook passen, deze zijn allemaal dikker dan die van de dikste 940-stabi (turbo: 23mm)
jwvoostveen's foto
Ik ga binnenkort de stabilisatorstangrubbers vervangen en kan dan evt. jouw truc toepassen.
Kun je daarom iets duidelijker zijn over het wegsnijden van de helft van de rubbers aan de uiteinden van de stabilisatorstang? Hoe, in welk vlak? Je hebt het hier toch over de rubbers die in de twee zadels tegen de carrosserie geschroefd zitten?
Ik heb het over de rubbers waarmee de stabi aan de draagarm word gekoppeld dus die 2 rubbers op het verbindingsstangetje (L en R) tussen stabi en draagarm.
Die rubbers zijn nieuw 1,5 a 2cm hoog en vrij zacht. Als je deze dus haaks op het gat doorsnijd met een scherp stanly-mes (waarbij je 2 gesloten ringrubbers overhoud van ongeveer .75 a 1cm dik) dan kan je de ene helft van het rubber vervangen door een pakketje stalen ringen van dezelfde maat, dan het dunnere rubber, dan de stabi, weer een dunne rubber, weer een pakketje ringen van dezelfde maat, dan de grote bolvormige opsluitring en de moer.
Het is een goedkope truc om de standaard stabi al bij minder overhellen in actie te laten komen.
(de soppigheid van de orginele rubbers hoeft immers niet geheel meer verwerkt te worden voordat de stabi moet gaan werken.)
Waarom niet alleen 2 pakketjes ringen? vanwege bijgeluiden die je dan zou gaan horen, iets rubber moet je wel houden zodat e.e.a. stil blijft functioneren. Bovendien moet die verbinding ook nog ietsje kunnen blijven werken.
Hetzelfde effect kan je ook bereiken met hardere, duurdere, gewone maat, blauwe Poly-urethaan rubbers van IPD.
De rubbers waarmee de stabi aan de body zit (onder de radiateur-balk) blijven gewoon zoals ze zijn.
De auto moet met beide(!) wielen tegelijk van de grond staan anders wordt de stabi belast en krijg je de moeren van de uplink-stangetjes er nooit meer op.