Als je een pittige chauffeur bent zal je het wel eens gemerkt hebben op een van die moderne rotondes van tegenwoordig: In de regen wil een 700/900 best wel eens over de voorwielen wegschuiven in een krappe bocht. Dit fenomeen heet onderstuur. Uiteindelijk leidt een dergelijk weggedrag tot voortijdig afslijten van de buitenkant van het profiel van de voorband. Vanwege de rotondes heeft vooral de rechter band dit ongelijkmatige slijtage patroon. Verder is onderstuur er in geengineerd vanwege veiligheid: gas los is meestal voldoende om het te controleren. Maar fijn is anders! Ik rij liever met een neutraal of lichtjes-oversturende auto. (BMW's en Mercedessen)
Er zijn 2 instellingen waarmee je onderstuur kan verminderen: - camber: door deze negatiever te zetten zal de auto bij snelle lange bochten meer grip hebben. Dit is helaas bij de 700/900 niet instelbaar. - Caster: door deze positiever te zetten zal de auto in scherpe bochten meer negatief dynamisch camber genereren(omvalling van het ingestuurde wiel) en meer grip hebben. Vooral deze instelling is fijn voor op rotondes. Het is beperkt instelbaar door bv speciale taxi-reactiestangen te monteren, deze zijn wat langer.
Je KAN echter ook veel goedkoper het caster vergroten met bolvormige vulringen (Gat 17mm, diameter minimaal 5cm) hoe dikker het vulringpakket hoe meer caster is ingesteld. De ringen komen aan de achterzijde tussen de draagarm en de reactiestang in te zitten, de ringen duwen de draagarm als het ware een aantal mm naar voren = meer caster.
- met standaard rubbers: ringpakket van 5mm dik werkt goed
- met blauwe ipd-rubbers: ringpakket van 3mm werkt goed.
Het is het makkelijkst om de reactiestangen los te halen met de auto gewoon staand op z'n wielen op de grond/brug. Steek de ring(en) erbij op het uiteinde van de stang, plaats de stang weer terug, let op dat de rubbers goed zitten, monteer de voorste bout losjes. monteer de carrosseriebout, wil het niet lukken, knoop dan een spanband om de draagarm en trek de veerpoot iets naar voren. Nu moet de bout door de gaten kunnen.Voor het definitief vastzetten van de bouten moet de auto op z'n wielen rusten.
Voor het mooie zou je na montage de sporing even opnieuw moeten laten afstellen (plusminus 0-1 graad toespoor). Opmerkingen van de uitlijner over het caster uiteraard negeren want dat wil je nu juist anders! Neem eens een paar rotondes en je zal merkbaar en duidelijk meer grip voelen! De rechtuitstabiliteit zal ook iets beter worden.