Hieronder een lijstje met aanhaalmomenten voor de
740 serie van bouwjaar 1984 tot en met 1989.
Onderdeel omschrijving | Aanhaalmomenten in Nm (kgm) |
Benzinemotoren | |
Cilinderkopbouten: | |
fase 1 | 20 (2,0) |
fase 2 | 60 (6,0) |
fase 3 | + 90° (kwartslag) |
Hoofdlagers | 110 (11,0) |
Drijfstanglagers:* |
|
fase 1 | 20 (2,0) |
fase 2 | + 90° (kwartslag) |
Vliegwiel (nieuwe bouten) | 70 (7,0) |
Bougies | 20 (2,0) |
Nokkenasriemwiel | 50 (5,0) |
Hulpasriemwiel | 50 (5,0) |
Nokkenaslagerkappen | 20 (2,0) |
Krukas, centrale poeliebout: | |
fase 1 | 60 (6,0) |
fase 2 | + 60° |
Lambda-sonde | 55 (5,5) |
* Oude bouten mogen worden gebruikt mits de lengte niet langer dan 55,5 mm bedraagt. |
|
Dieselmotoren | |
Cilinderkop (geöliede bouten en moeren, bouten vernieuwen): | |
fase 1 | 40 (4,0) |
fase 2 | 60 (6,0) |
fase 3 | 75 (7,5) |
fase 4 | + 180° (halve slag)* |
fase 5 | motor warmdraaien |
fase 6 | + 90° (kwartslag)* |
Centrale bout krukaspoelie | 350 (35,0)** |
Krukaspoelie (inbusbouten) | 20 (2,0) |
Vliegwiel (nieuwe bouten + Loctite) | 75 (7,5) |
Voorste nokkenasriemwiel | 45 (4,5) |
Achterste nokkenasriemwiel | 100 (10,0) |
Nokkenaslagerkappen | 20 (2,0) |
Hoofdlagers | 65 (6,5) |
Drijfstanglagers (nieuwe moeren) | 45 (4,5) |
Gloeibougies | 22 (2,2) |
Verstuiver in cilinderkop | 70 (7,0) |
Verstuiver, onderste helft | |
/bovenste helft | 70 (7,0) |
Inspuitpompriemwiel | 45 (4,5) |
Bevestigingsmoeren voorste uitlaatpijp/turbo: | |
D 24 T | 25 (2,5) |
D 24 TIC | 20 (2,0) |
Turbinehuis | 20 (2,0) |
Compressorhuis | 18 (1,8) |
Achterste huis (met wastegate): | |
D 24 T | 20 (2,0) |
D 24 TIC | 25 (2,5) |
Turbo op spruitstuk | 60 (6,0) |
* In één keer vastdraaien, zonder onderbreking. | |
** Dit aanhaalmoment geldt alleen als speciaal gereedschap Volvo 5188 wordt gebruikt. |
|
Koppeling en versnellingsbak | |
Bouten voor koppelingshuis | 35-50 (3,5-5,0) |
Bouten voor versnellingsbakdeksel | 15-25 (1,5-2,5) |
Bout voor hulpas (M 47) | 35-45 (3,5-4,5) |
Flensmoer M47: | |
M 16 | 70-90 (7,0-9,0) |
M 20 | 90-110 (9,0-11.0) |
M 46 | 165-180 (16,5-18,0) |
Automatische transmissie | |
Koppelomvormerhuis: | |
M 10 | 35-50 (3,5-5,0) |
M 12 | 55-90 (5,5-9,0) |
Olie-aftapplug | 18-23 (1,8-2,3) |
Cardanas | |
Kruiskoppeling van staal: | |
M 8 | 35 (3,5) |
M 10 | 50 (5,0) |
Kruiskoppeling van rubber | 80 (8,0) |
Achteras | |
Flens, pignon met afstandsring | 200-250 (20,0-25,0) |
Flens, pignon met voorspanningsbus | 180-200 (18,0-20,0) |
Kroonwiel (bouten vernieuwen) | 90-110 (9,0-11,0) |
Wielophanging, stuurinrichting en remmen | |
Wielmoeren | 85 (8,5) |
Hoofdremcilinder | 30 (3,0) |
Remklauw aan fusee | 100 (10,0) |
Remklauw (achter) | 58 (5,8) |
Voorwielnaaf (vanaf modeljaar 1988) | 100 (10,0) |
Spoorstang aan fusee | 60 (6,0) |
Fuseekogel aan veerpoot: | |
tot modeljaar 1986 | 30 (3,0) + 90° |
vanaf modeljaar 1986 | 60 ± 10 (6,0 ± 1,0) |
Wieldraagarm aan carrosserie | 85 (8,5) |
Wieldraagarm aan fusee | 60 (6,0) |
Afstandspen aan wieldraagarm | 85 (8,5) |
Reactiestang aan wieldraagarm | 100 (10,0) |
Reactiestang aan carrosserie | 85 (8,5) |
Voorste bevestiging frame van reactiestangen | 85 (8,5) |
Achterste gedeelte van reactiestang | 140 (14,0) |
Lagerkap (zie figuur 12.11) | 45 (4,5) |
Onderste bout schokdemper | 85 (8,5) |
Voorste bevestiging van de draagarm: | |
bouten | 48 (4,8) |
moer | 85 (8,5) |
Bovenste bevestiging van de veer (achter) | 48 (4,8) |
bouten | 48 (4,8) |
moer | 85 (8,5) |
Panhard-stang | 85 (8,5) |
Reactiestangen | 140 (14,0) |
De bouten voor de bevestiging van het extra bankje (2de/3de bankje) dienen
allemaal met een moment van 44 Nm aangedraaid te worden.
Voor de bout waar de bevestigingsbeugel voor de hondenrek/bagagerek geldt 50 Nm.
(Als er een extra bankje gebruikt wordt vormt die bout ook het bovenste
bevestigingspunt voor de gordels die bij het bankje horen.
Het maakt voor het aanhaalmoment van die bout niet uit of er een extra bankje aanwezig is.)