Aanhaalmomenten 740 1984 - 1989

Hieronder een lijstje met aanhaalmomenten voor de
740 serie van bouwjaar 1984 tot en met 1989.

 
Onderdeel omschrijving Aanhaalmomenten in Nm (kgm)
Benzinemotoren  
   
Cilinderkopbouten:  
fase 1 20 (2,0)
fase 2 60 (6,0)
fase 3 + 90° (kwartslag)
Hoofdlagers 110 (11,0)

Drijfstanglagers:*

 
fase 1 20 (2,0)
fase 2 + 90° (kwartslag)
Vliegwiel (nieuwe bouten) 70 (7,0)
Bougies 20 (2,0)
Nokkenasriemwiel 50 (5,0)
Hulpasriemwiel 50 (5,0)
Nokkenaslagerkappen 20 (2,0)
Krukas, centrale poeliebout:  
fase 1 60 (6,0)
fase 2 + 60°
Lambda-sonde 55 (5,5)
   
* Oude bouten mogen worden gebruikt mits de lengte niet
langer dan 55,5 mm bedraagt.
   
Dieselmotoren  
Cilinderkop (geöliede bouten en moeren, bouten vernieuwen):
   
fase 1 40 (4,0)
fase 2 60 (6,0)
fase 3 75 (7,5)
fase 4 + 180° (halve slag)*
fase 5 motor warmdraaien
fase 6 + 90° (kwartslag)*
Centrale bout krukaspoelie 350 (35,0)**
Krukaspoelie (inbusbouten) 20 (2,0)
Vliegwiel (nieuwe bouten + Loctite) 75 (7,5)
Voorste nokkenasriemwiel 45 (4,5)
Achterste nokkenasriemwiel 100 (10,0)
Nokkenaslagerkappen 20 (2,0)
Hoofdlagers 65 (6,5)
Drijfstanglagers (nieuwe moeren) 45 (4,5)
Gloeibougies 22 (2,2)
Verstuiver in cilinderkop 70 (7,0)
Verstuiver, onderste helft  
/bovenste helft 70 (7,0)
Inspuitpompriemwiel 45 (4,5)
   
Bevestigingsmoeren voorste uitlaatpijp/turbo:  
D 24 T 25 (2,5)
D 24 TIC 20 (2,0)
Turbinehuis 20 (2,0)
Compressorhuis 18 (1,8)
   
Achterste huis (met wastegate):  
D 24 T 20 (2,0)
D 24 TIC 25 (2,5)
Turbo op spruitstuk 60 (6,0)
   
* In één keer vastdraaien, zonder onderbreking.
** Dit aanhaalmoment geldt alleen als speciaal gereedschap
Volvo 5188 wordt gebruikt.
   
Koppeling en versnellingsbak  
   
   
Bouten voor koppelingshuis 35-50 (3,5-5,0)
Bouten voor versnellingsbakdeksel 15-25 (1,5-2,5)
Bout voor hulpas (M 47) 35-45 (3,5-4,5)
Flensmoer M47:  
M 16 70-90 (7,0-9,0)
M 20 90-110 (9,0-11.0)
M 46 165-180 (16,5-18,0)
   
Automatische transmissie  
   
Koppelomvormerhuis:  
M 10 35-50 (3,5-5,0)
M 12 55-90 (5,5-9,0)
Olie-aftapplug 18-23 (1,8-2,3)
   
Cardanas  
   
Kruiskoppeling van staal:  
M 8 35 (3,5)
M 10 50 (5,0)
Kruiskoppeling van rubber 80 (8,0)
   
   
Achteras  
   
Flens, pignon met afstandsring 200-250 (20,0-25,0)
Flens, pignon met voorspanningsbus 180-200 (18,0-20,0)
Kroonwiel (bouten vernieuwen) 90-110 (9,0-11,0)
   
Wielophanging, stuurinrichting en remmen  
   
Wielmoeren 85 (8,5)
Hoofdremcilinder 30 (3,0)
Remklauw aan fusee 100 (10,0)
Remklauw (achter) 58 (5,8)
Voorwielnaaf (vanaf modeljaar 1988) 100 (10,0)
Spoorstang aan fusee 60 (6,0)
   
Fuseekogel aan veerpoot:  
tot modeljaar 1986 30 (3,0) + 90°
vanaf modeljaar 1986 60 ± 10 (6,0 ± 1,0)
Wieldraagarm aan carrosserie 85 (8,5)
Wieldraagarm aan fusee 60 (6,0)
Afstandspen aan wieldraagarm 85 (8,5)
Reactiestang aan wieldraagarm 100 (10,0)
Reactiestang aan carrosserie 85 (8,5)
Voorste bevestiging frame van reactiestangen 85 (8,5)
Achterste gedeelte van reactiestang 140 (14,0)
Lagerkap (zie figuur 12.11) 45 (4,5)
Onderste bout schokdemper 85 (8,5)
Voorste bevestiging van de draagarm:  
bouten 48 (4,8)
moer 85 (8,5)
Bovenste bevestiging van de veer (achter) 48 (4,8)
bouten 48 (4,8)
moer 85 (8,5)
Panhard-stang 85 (8,5)
Reactiestangen 140 (14,0)

 

De bouten voor de bevestiging van het extra bankje (2de/3de bankje) dienen
allemaal met een moment van 44 Nm aangedraaid te worden.
Voor de bout waar de bevestigingsbeugel voor de hondenrek/bagagerek geldt 50 Nm.
(Als er een extra bankje gebruikt wordt vormt die bout ook het bovenste
bevestigingspunt voor de gordels die bij het bankje horen.
Het maakt voor het aanhaalmoment van die bout niet uit of er een extra bankje aanwezig is.)

 

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD