Verbruik van 340 vario verbeteren

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2011 13:46 #631036 door V300 register
Verbruik van 340 vario verbeteren is gemaakt door V300 register
Dag allemaal,

Mijn 340 rijdt nu zo rond de 1:11 - 1:12 en dat is op zich niet slecht voor een vario volgens mij. Toch zou ik wel eens willen proberen om iets meer vermogen en/of meer zuinigheid te hebben. Vooral gezien de ?1,70 die inmiddels aan de pomp gevraagd wordt...

Er zijn al een hoop topics geweest over het verhogen van het vermogen, maar ik heb weinig kunnen vinden over het verbeteren van het verbruik. Zou een beter carburateur helpen? Of een andere uitlaat?

Aangezien het dus ook om kosten gaat moet het wel min-of-meer net zoveel opbrengen als het kost op de lange termijn want als ik milieuvriendelijk wil zijn ga ik wel fietsen :p

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2011 14:30 #867580 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik van 340 vario verbeteren
Ik weet niet wat voor traject je rijdt of wat je rijstijl is, maar 1 op 12 is al niet slecht!

Wat helpt is als de auto zoveel mogelijk de 'nieuwtoestand' benadert, dus:
- De gebruikelijke 'ANWB-aanwijzingen': bandenspanning bijhouden, niet onnodig veel zooi meeslepen in de auto
- Geregeld onderhoud volgens fabrieksspecificaties. Olie, ontsteking
- De carburateur moet in orde zijn
- De variomatic moet correct opschakelen

Verder merk ik dat het scheelt als je 100-110 aanhoudt in plaats van 120, en de rijtips voor Het Nieuwe Rijden kun je voor een deel ook op je vario toepassen.

Rijd je best veel kilometers per jaar, dan zou je de kilometerkosten wat kunnen drukken door aan LPG te denken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laszlo Mogyorossy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2011 16:56 #867601 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Verbruik van 340 vario verbeteren
Je kunt aanzienlijk besparen door in de vacuumslang, die tussen het inlaatspruitstuk en 4-wegklep zit, eenzelfde terugslagklep te monteren, als die in de leiding naar de rembekrachtiger zit.
Dan rij je continue met het hoogst mogelijke vacuum, dus in de hoogste versnelling , tenzij je de kickdown gebruikt, die dus normaal blijft werken .
De winst zit hem er voornamelijk in, dat je nu op koppel accelereert i.p.v.
op vermogen (toerental) waardoor het specifieke brandstof verbruik veel gunstiger is .
Ik rij gemiddeld 2 km verder op een liter, en heb al toerend binnendoor
ook wel eens 1 op 17 gereden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2011 22:13 #867659 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik van 340 vario verbeteren
Dit is hele interessante informatie! Dit moet eigenlijk in een how-to topic beschreven worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2011 22:23 #867664 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Verbruik van 340 vario verbeteren
Ja, waarom doen we dit niet allemaal zo en heeft de club niet standaard voor ieder clublid zo'n slangetje in het welkomstpakket en voor de andere clubleden natuurlijk een luxe versnellingspookknop met v3c logo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2011 22:40 #867665 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik van 340 vario verbeteren
1 op 17 *droom*

zeker interessant!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-03-2011 22:50 #867666 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Verbruik van 340 vario verbeteren
Toch vraag ik me dan af wat het effect hiervan is als je tijdens het afremmen tot stilstand niet hard genoeg remt om het terugschakel vacu?m te activeren, met een nog (deels) opgeschakelde cvt zal de koppeling het aardig zwaar krijgen bij het accelereren vanuit stilstand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2011 23:07 #867671 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Verbruik van 340 vario verbeteren

Erik;170843 schreef : Ja, waarom doen we dit niet allemaal zo en heeft de club niet standaard voor ieder clublid zo'n slangetje in het welkomstpakket en voor de andere clubleden natuurlijk een luxe versnellingspookknop met v3c logo.

ja interessant! mooi intitiatief! ga jij al die spullen leveren?

Wouter76;170845 schreef : Toch vraag ik me dan af wat het effect hiervan is als je tijdens het afremmen tot stilstand niet hard genoeg remt om het terugschakel vacu?m te activeren, met een nog (deels) opgeschakelde cvt zal de koppeling het aardig zwaar krijgen bij het accelereren vanuit stilstand.

maakt geen verschil Wouter, de terugslagklep zit in het aanstuurvacuum voor het EMVK en wordt daarna pas geschakeld.

dit werkt eigenlijk als een kleine vacuumbuffer waarbij het vacuum voor het emvk niet zo snel wegvalt als je vol-gas geeft. ik heb er jaren meer rondgereden met m'n rode 340 en het heeft inderdaad zekerweten een positief effect op het verbruik, maar ook bij het gebruik van kickdown op de acceleratie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2011 23:27 #867676 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik van 340 vario verbeteren
Gewoon een schaalmodel van de piramide van cheops in je koffer boven de benzinetank plaatsen;D

Zie deze link: www.innerned.org/piramides4.html

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-03-2011 12:05 #867703 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik van 340 vario verbeteren
Als dit goed werkt, waarom hebben dan niet alle vario's dit???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD