- Berichten: 111
Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
- Wouter Borsje
- Premium lid
En verder ben ik natuurlijk erg benieuwd of het effect gaat hebben op de manier van opschakelen en het '140 km/u' probleem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
En ook voor self-explainatory zaken is een korte howto erg praktisch. Al is het maar voor bv een boodschappenlijstje...
Is een van mijn hoogste drempels wat betreft een hoop klussen: er achterkomen dat je het niet af kunt maken omdat je materiaal mist, dat dan weer besteld moet worden, en je auto daar 'open' staat... Dus een boodschappenlijst/benodigdhedenlijst is al zeer welkom. Zie er dus naar uit!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Het allerbelangrijkste aan een klus vind ik een goede voorbereiding, dus ook goed bedenken welke materialen en gereedschappen nodig zullen gaan zijn.
(bv lengte van de vacu?mslangen meten en de diameter)
Het is echter desondanks ook voor mij geen garantie dat ik dan echt alles heb om de klus te klaren, maar in dit geval is dat geen probleem, de situatie was om te beginnen al niet problematisch, anders wordt het als je een reparatie als klus hebt.
En dan bij de klus zelf zo gestructureerd mogelijk werken, stap voor stap.
Zo wil ik alle vacu?mslangen van tevoren even voorzien van een stukje schilderstape zodat ik zo kan zien waar ik ben gebleven, en aan het eind moet er geen stukje schilderstape meer zichtbaar zijn. (bij een cvt ook onder de auto naar de trommels en ontkoppel balg)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Hierboven lees ik het één en ander over het vervangen van de slangen, consider that done, en ook een tijdje geleden al.
Ook staat in bovenstaande reactie van o.a. onze CVT goeroe te lezen dat op één of andere manier ook mijn steeds sterkere vermoeden wordt ondertseund dat er iets mis gaat met het toerental signaal dat het tachorelais bereikt waardoor de componentjes in het tachorelais zelf er geen mooie blokpuls meer van kunnen maken, het signaal niet 'hoog' blijft uiteindelijk en dus de opschakelkant van de EMVK niet meer bekrachtigd wordt.
Waarom schrijf ik dit allemaal, welnu; in Tsjechië kwam ik er tijdens een lange snelweg klim achter dat de plotselinge toerenverhoging en daarmee gepaard gaande snelheidsverlaging niets meer te maken had met de snelheid welke ik als titel voor dit topic heb gekozen.
Reeds bij ca 110 km/h was het probleem nu al aanwezig (ik wou dezelfde snelheid aanhouden al klimmende, dus steeds iets meer gas erbij)
Het toerental waarbij 'het' gebeurt zit zo rond de 4300/4400.
Genoeg gespeculeerd weer vind ik, tijd voor de volgende stap; een lampje bij de caravan/sport schakelaar, de spanning wordt daar toch al aangeleverd dus een led lampje inclusief behuizing (in diverse kleuren en maten leverbaar) is zo gemonteerd.
Dan kan ik zien of de opschakelkant netjes aangestuurd blijft rond dat toerental.
Wordt vervolgd...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Minet
- Nieuw lid
Als die goed is dan is het waarschijnlijk het tachorelais
Mvg
André
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Wouter76;241087 schreef : tijd voor de volgende stap; een lampje bij de caravan/sport schakelaar, de spanning wordt daar toch al aangeleverd dus een led lampje inclusief behuizing (in diverse kleuren en maten leverbaar) is zo gemonteerd.
Dan kan ik zien of de opschakelkant netjes aangestuurd blijft rond dat toerental.
Wordt vervolgd...
Dat is inmiddels geroggeld, twee lampjes in het schakelpaneel, een rode en een groene die respectievelijk aangeven of de terug en opschakelkant bekrachtigd worden.
Bij een laatste test opweg naar Heerenveen bleek dat de opschakelkant gewoon netjes bekrachtigd bleef toen het probleem met het verhogen van het toerental en het daarbij verliezen van het opschakelvacuüm zich voordeed.
Ik verdenk er nu de membranen en/of de doorvoerpotjes van niet meer naar behoren te werken.
Daar dus maar eens actie op ondernemen door de onderdelen daar later dit jaar voor te verzamelen.
Meestal rijd ik niet harder dan ca 110 km/h dus heeft het niet zo heel veel haast, toch wil ik wel graag dat de auto ook op dit gebied functioneert zoals het hoort.
Tot zover weer even voor wat betreft deze update (ondertussen heeft de 340 dit probleempje al zolang als ik de auto bezit, nu ruim 10 jaar...)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.