Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Wouter76;197728 schreef : Op het moment dat het gebeurt geef ik nog geen volgas, de kick-down heb ik overigens vorig jaar onklaar gemaakt (ligt nu continu aan massa ivm defecte schakelaar)
De economy meter zit bij mij aangesloten op het opschakelvacu?m, op het moment dat het probleem zich voordoet heb ik even tevoren nog vacu?m (laatste witte streepje in het rode gebied)
Als het probleem zich voordoet valt het vacu?m helemaal weg en dat is dus altijd bij zo'n 140 km/h op de snelheids meter, het toerental stijgt dan inderdaad ineens behoorlijk en de snelheid loopt terug.
Morgen wissel ik voordat ik weg ga eerst even de slangen op de emvk om, ik ben benieuwd...
ik zou ze nooit omwisselen. als het systeem goed werkt dan zal boven een bepaald aantal toeren teruggeschakeld worden op deze manier - en dat wil je niet, net zoals de bergrem aanzetten bij 80+
gewoon loshangen is dan een veiligere optie. dan doet hij ook niks, en iig niet terugschakelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Beide zijden blijven zo dus inactief mits ik niet hard rem (activatie hoge druk remschakelaar)
Ik kan dus m.a.w. zelf kiezen op de snelweg wanneer het vacu?m naar de opschakelkant van de cvt gaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
mastertje;197731 schreef : Kun je het probleem stationair ook reproduceren door in de neutraal gas te geven tot boven die toerengrens?
Zou kunnen dat het tachorelais boven de x toeren het toerentalsignaal niet goed meer doorkrijgt. Je zou gemakkelijk kunnen kijken in de neutraal of de 12V over de opschakelspoel bij hoge toeren ook wegvalt. De plotselinge drukval is zo absurd dat er wel een klepje of lek moet opengaan ergens, of het is bij de emvk, of het is in de vario.
Een goede tip, met een andere tachorelais die ik een tijd terug heb aangesloten was het probleem nog steeds aanwezig dus die sluit ik even uit, kan het nog zijn dat de Renix raar doet maar dat zou je dan toch ook moeten merken aan de toerenteller en motorloop (tijdstip ontsteking) zou ik zo denken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Dat ging alvast goed, dan nog wat meer gas om vervolgens net over de 140 op de teller uit te komen, nog geen tekenen van terug willen schakelen.
Ok, dan eens een stukje plankgas....nou bel de krant maar menschen want ik heb de naald heel even tegen de 160 aan zien staan!!
Op de Tomtom was dat goed voor 148 echte kilometers, nou ja de snelheid is ook relatief gezien irrelevant.
Wat me opviel is dat bij volgas en dus 0,0 vacu?m de snelheid keurig nog iets verder opliep, de toerenteller heb ik daarbij drie keer achter elkaar met wat tussenpozen op 6200 zien staan :f
Daarna het pedaal weer op laten komen en met ca 120 op de teller weer verder gereden, mooi dacht ik, dat is in ieder geval een resultaat en het torretje en de weber even goed laten werken, wat er echter toen gebeurde..... het_vervolg....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
al een ander tachorelais geprobeerd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Ik heb inderdaad al een ander tacho relais geplaatst vorig jaar, en op weg naar Friesland gebeurde toen hetzelfde; terugschakel effect om het zomaar uit te drukken.
Ook heb ik al eens de economy meter aan de terugschakelkant 'gehangen', maar ja dat was toen ongeveer hetzelfde als wat ik vanmiddag zag.
De hoeveelheid vacu?m die ik nog had met de bergrem aan bij 6/8 gaspedaal stand was nihil en bij volgas natuurlijk niets meer.
Om kort te gaan, heel veel uitgeprobeerd maar het ritje vanmiddag vanaf Groningen was wel een soort van doorbraak omdat het terugschakelvacu?m aan de opschakelkant wel effect heeft in positieve zin, het was dat er een hoop wind stond anders had de naald ook wel over de 160 heen kunnen komen (de toerenteller stond op een gegeven moment wel op 6200 en dat lijkt me voor een paar minuten aaneen niet echt gezond)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Totdat ik een auto die me inhaalde en daarna voor mij weer langzamer ging rijden in wou halen, toerental weer richting 5500 en de snelheid daalt dan meteen aanzienlijk (erg handig als je aan het inhalen bent...)
Op de sleuteldag in Leidschendam wil ik wat ATF op laten zuigen in de primaire en met een spuit+naald wat in de secundair spuiten, wie weet helpt dat wat.
Verder ga ik komende periode ergens alle vacu?mslangen vervangen, ook die aan de cvt zitten en een EMVK die hier nog ligt reviseren en monteren, wie weet heeft dat ook wel een positief effect.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Wouter76;227701 schreef : Verder ga ik komende periode ergens alle vacu?mslangen vervangen, ook die aan de cvt zitten en een EMVK die hier nog ligt reviseren en monteren, wie weet heeft dat ook wel een positief effect.
Is er al een howto/garagescene over het vervangen van de slangen? Kon het zo snel niet vinden...
Wel interesse daarin, want ik merk dat er sommige rubberdelen zijn die na 24 jaar wat poreuzer zijn, of scheurtjes vertonen. Niet bij het vacuumsysteem, maar lijkt me geen kwaad kunnen om dat voor te zijn!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.