- Berichten: 4
Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wouter76;167569 schreef : Ja boven de 140 kan ik de sensatie niet meer aan, ben dan helemaal trillerig van de zenuwen
Haha, Wouter even een rondje achterop de brommert, gnagna!!
Gek trouwens maar met mijn Volvo rijd ik eigenlijk nooit harder dan 120, trek wel eens lekker door met invoegen!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;167668 schreef : Tenzij de auto 30 jaar door een opa is gereden en de motor helemaal is 'ingesleten' op max 3000 tpm... dan vindt 'ie het echt niet leuk om ineens 170 te jagen :no:
Ingesleten... ook al zo'n mooie wijsheid uit de autofabeltjeskrant
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Ieder z'n eigen manier, maar ik hou het fijn op af en toe eens wat later opschakelen (bijv. doorstuiven op de oprit van de snelweg). Je houdt je motor ook echt wel in topconditie door af en toe eens "door te trekken" i.p.v. op topsnelheid rijden. Ik kan me niet herinneren dat de Toyota van mijn vader ooit harder dan 140 heeft gereden, maar na drie ton op voorgaande wijze is de compressie en conditie van de motor nog altijd 100% (compressiemeting).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Het gaat mij er in ieder geval om dat als de auto zijn topsnelheid nog haalt, de auto technisch (nog) helemaal in orde is, en dat wil ik ook graag bereiken.
Het elektronische schema van het tacho-relais er nog maar eens bij halen, en dan een keer het zoewarte doosje eruit halen en doorsolderen en eraan meten
(hoewel dat vaak lastig is met componenten in een circuit)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Niels;167681 schreef : Ingesleten... ook al zo'n mooie wijsheid uit de autofabeltjeskrant
Ingesleten is GEEN fabeltje. Cilinders krijgen een bepaald slijtagepatroon van de zuigerveren mee en abrubte verandering van de rijstijl zorgt voor een ander slijtagepatroon waardoor bijv olie langs de zuigerveren kan weglekken en dus de motor meer olie gaat verbruiken. Daarom is chiptunen op een hoge kilometerstand ook geen gewenste ingreep bijvoorbeeld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
OT, wat mij betreft gaan beide duimen omhoog voor je engineering endeavours Wouter. Ik ben wel heel benieuwd wat hier nu aan ten grondslag ligt, dat tachorelais heeft toch geen ingebouwde verborgen functie bij 5.000 toeren...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
De laatste keer dat ik bezig ben geweest met de EMVK heeft de electronica toch een behoorlijke opdonder gekregen door een foutje van mij....(iets met een diode en het 'opblazen' daarvan)
Vandaar dat ik het tacho-relais nu verdenk.
Ik zat gisteren nog even te denken aan het op de opschakelspoel aansluiten van een lampje met wat tweeling snoer eraan zodat je kunt zien of mijn vermoeden dat de spoel boven die snelheid/toerental niet meer word bekrachtigd.
EDIT: als het tacho relais er dan toch uit gaat, meteen even die extra diode erop natuurlijk!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Dit tacho relais mag dan even als soort van 'stand-in' mee naar Friesland komende zondag, om zodoende uitsluitsel te kunnen geven of het nu in de auto aanwezige tacho relais defect is.
Komende zondag avond laat ik even weten wat mijn bevindingen zijn, ik hoop echt dat het plotseling verhogen van het toerental boven de 140 km/h hiermee voorbij is. :yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.