Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-06-2011 23:59 #878237 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h

Bodejodel;179250 schreef : Ik ben toch wel erg beneiuwd op welke informatie je dat baseert? :D

Ervaring met diverse Renaults en Volvo 480's met Renault blokjes, nooit maar dan ook nooit een probleem gehad, en een keer een tijdje een 740 gereden, tja inderdaad even gereden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2011 23:24 #878346 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h

Gekke Gerritje;179296 schreef : Ervaring met diverse Renaults en Volvo 480's met Renault blokjes, nooit maar dan ook nooit een probleem gehad, en een keer een tijdje een 740 gereden, tja inderdaad even gereden.

Haha, dat zegt toch ook geen snars :D Van die opmerkingen zoals: 'M'n pa heeft al heel lang een Renault (of weet ik veel welk merk), en nog nooit problemen gehad!', word ik altijd moe. Ga es kijken naar statistieken...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2011 23:36 #878352 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
op de VKB begon er nog een tegen me aan te ouwehoeren hoe onverswoestbaar zijn superbetrouwbare B230 van z'n 240 het al bijna 500.000 kilometers overleefd had, de rest van het verhaal heb ik niet gehoord want ben toen maar gauw weggelopen.

alles is kapot te krijgen en dat een redblock het bijna een half uur uit kan houden zonder olie en koelwater vind ik meer iets dat je aan de eigenaar moet wijten als het prijzen van de techniek..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2011 10:00 #878371 door V300 register
We weten inmiddels dat een B14 ook over de 5 ton op gas kan.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-04-2012 19:52 #903073 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Toen ik weer eens richting Heerenveen vertrok mag je op de A32 een stuk 130, leuk om eens even de 2e trap van de Weber ook eens wat te doen te geven.

Bij 5000 toeren op de teller en ca 140 op de snelheidsmeter was het weer zover, was net een Zafira aan het inhalen....weg vacu?m en weg snelheid...

Nu las ik zonet in een ander topic dit, geschreven door ons opperhoofd :)

haaaaa, dan is het membraan van de vacuumbegrenzer kapot....

helaas, niet te repareren. dus een andere EMVK zoeken.
Er zit ook een terugslagklepje in richting de opschakelkant, check dat ook even als je op zoek bent naar een andere. Wil ook wel eens kapot zijn en dan krijg je ineens verhalen op het forum dat een extra terugslagklep zo'n verschil zou maken (terwijl dat niet zo hoort te zijn :+ )

Vooral het vetgedrukte deel zorgde er voor dat er weer wat radertjes gingen draaien in de bovenkamer, zou dat mijn probleem kunnen zijn, dat het beetje vacu?m wat nog rest niet genoeg is en de terugslagklep niet of niet goed functioneerd waardoor er een open verbinding ontstaat met de omgevingslucht?

Nou ja, ik was in ieder geval van plan om bij de volgende lange rit richting het noorden eens de slangetjes op de emvk om te draaien, bergrem vacu?m aan de opschakelkant en dan de caravan schakelaar gebruiken om de opschakelkant (dan dus terugschakelvacu?m) uit te zetten zodat de emvk inactief blijft (zolang ik niet te hard rem ;-) en pas op een vrij stukje snelweg de bergrem aan kan zetten om eens te zien wat de cvt doet onder al het vacu?m wat op dat moment nog te vinden is onder de gasklep.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2012 20:07 #903078 door V300 register

Wouter76;197602 schreef : Vooral het vetgedrukte deel zorgde er voor dat er weer wat radertjes gingen draaien in de bovenkamer, zou dat mijn probleem kunnen zijn, dat het beetje vacu?m wat nog rest niet genoeg is en de terugslagklep niet of niet goed functioneert waardoor er een open verbinding ontstaat met de omgevingslucht?

Zou inderdaad goed kunnen dat je terugslagklep kapot is. Als de tweede trap open gaat, is er praktisch geen vacu?m meer, waardoor er gewoon lucht met benzine en al vanuit de carb in je vario loopt. Misschien overdrijf ik wel een beetje :P je hebt ook nog het venturi-effect wat op het gaatje werkt, maar zou me niets verbazen als het wel zo gaat omdat je vario eigenlijk als een vacu?mbuffer werkt die dan een lagere druk heeft dan de venturi.

Misschien extra terugslagklepje plaatsen?!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-04-2012 20:14 #903080 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Dat zou ik uiteindelijk kunnen doen, eerst eens zien wat de vario doet onder al het vacu?m wat nog aanwezig is (terugschakel vacu?m kent geen begrenzing in de emvk)

Ook duurt het altijd weer even bij gas los voordat het vacuUm weer terug is als het probleem zich voordoet, ik moet de snelheid dan weer wat laten zakken tot ca 120 om vervolgens bijvoorbeeld weer opneiuw snelheid te maken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2012 23:22 #903169 door V300 register
volgas = kickdown = geen vacuum ondersteuning meer.

Dat je vacuum wegvalt bij volgas is dus volledig normaal.
Ik blijf erbij dat dit een mechanisch probleem moet zijn, je schrijft 'de snelheid eruit' ging de snelheid daadwerkelijk omlaag en het toerental omhoog?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-04-2012 15:06 #903197 door Wouter Borsje
Op het moment dat het gebeurt geef ik nog geen volgas, de kick-down heb ik overigens vorig jaar onklaar gemaakt (ligt nu continu aan massa ivm defecte schakelaar)

De economy meter zit bij mij aangesloten op het opschakelvacu?m, op het moment dat het probleem zich voordoet heb ik even tevoren nog vacu?m (laatste witte streepje in het rode gebied)

Als het probleem zich voordoet valt het vacu?m helemaal weg en dat is dus altijd bij zo'n 140 km/h op de snelheids meter, het toerental stijgt dan inderdaad ineens behoorlijk en de snelheid loopt terug.

Morgen wissel ik voordat ik weg ga eerst even de slangen op de emvk om, ik ben benieuwd...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2012 16:09 #903200 door V300 register
Kun je het probleem stationair ook reproduceren door in de neutraal gas te geven tot boven die toerengrens?

Zou kunnen dat het tachorelais boven de x toeren het toerentalsignaal niet goed meer doorkrijgt. Je zou gemakkelijk kunnen kijken in de neutraal of de 12V over de opschakelspoel bij hoge toeren ook wegvalt. De plotselinge drukval is zo absurd dat er wel een klepje of lek moet opengaan ergens, of het is bij de emvk, of het is in de vario.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC