Interessepeiling niet leverbare PU-bussen
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2010 09:23 #825828
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Interessepeiling niet leverbare PU-bussen
Is PU ook in zachtere compounds te krijgen? Ik heb wel oren naar goede, duurzame motorsteunvervangers... Het origineel is niet meer leverbaar. Hier wil ik wel enige demping, dus het harde PU is misschien minder geschikt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Schuurmans
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2010 10:46 #825971
door Schuurmans
Beantwoord door Schuurmans in topic Interessepeiling niet leverbare PU-bussen
PU is er in verschillende hardheden.
Voor motorrubbers worden vanwege trillingen vaker wat aparte truukjes toegepast. Zie b.v. deze motorsteun van de S6-/V70/S80:
www.volvo-parts.be/index.php?page=shop.p..._virtuemart&Itemid=2
Die heeft een turbo schoepen design.
Voor motorrubbers worden vanwege trillingen vaker wat aparte truukjes toegepast. Zie b.v. deze motorsteun van de S6-/V70/S80:
www.volvo-parts.be/index.php?page=shop.p..._virtuemart&Itemid=2
Die heeft een turbo schoepen design.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
07-04-2010 13:11 #825980
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Interessepeiling niet leverbare PU-bussen
Iemand op het forum heeft nog een originele nieuwe 360 motorsteun. Ik weet dat het de bedoeling is te kijken of hier nog een vergelijkbaar alternatief voor is. Misschien is er in de vorm van PU wat te maken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
07-04-2010 16:45 #826016
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Interessepeiling niet leverbare PU-bussen
Excuus als ik een storende factor ben hier, maar wat moet ik me voorstellen bij PU-bussen, d.w.z. "wat is het en wat kan ik er mee"?
Of is dit tuningsspul voor circuitgebruik e.d.?
Of is dit tuningsspul voor circuitgebruik e.d.?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-04-2010 16:50 #826019
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Interessepeiling niet leverbare PU-bussen
PU is een elastische kunststof. Het is (vaak) wat harder dan (natuur)rubber en vooral een stuk duurzamer. Wat je ermee kan --> de normale rubbers vervangen en doorrijden tot het einde der tijden. Een iets directer gedrag is een fijne bijkomstigheid, en afhankelijk van welke rubbers je vervangen hebt gaat dat niet eens ten koste van het comfort

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
07-04-2010 17:08 #826020
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Interessepeiling niet leverbare PU-bussen
Ahzo. Ik snap het.
Graag zou ik aan het lijstje de rubbers die bovenaan de veerpoten zitten (boven de schokdempers) toegevoegd zien, als dat tot de mogelijkheden behoort tenminste.
Daarnaast schaar ik mij achter de motorsteunen voor de 2-liter.
Graag zou ik aan het lijstje de rubbers die bovenaan de veerpoten zitten (boven de schokdempers) toegevoegd zien, als dat tot de mogelijkheden behoort tenminste.
Daarnaast schaar ik mij achter de motorsteunen voor de 2-liter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Schuurmans
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2010 14:49 #826127
door Schuurmans
Beantwoord door Schuurmans in topic Interessepeiling niet leverbare PU-bussen
Diede heeft het zeer mooi uitgelegd.
Enkele uitbreidingen op het verhaal:
De PU bussen zorgen ervoor dat de wielophanging onderdelen in de richting dat ze moeten werken soepel kunnen draaien. Maar in de richting dat ze niet moeten werken juist stijver zijn dan de rubber bussen. Zodat de standen van de wielophanging beter blijven. Echter zijn ze wel iets elastisch om toch een heel klein beetje mee te geven.
Vaker wordt er ook geexperimenteerd met b.v. nylon bussen. Die zijn dan helemaal niet elastisch en zullen dus ook helemaal niet meegeven. Wat het comfort zeer te koste gaat.
Doordat de PU bussen in de werkrichting van de wielophangings onderdelen een betere geleiding geven kan het zelfs zijn dat in sommige situaties het comfort zelfs beter wordt dan met de originele rubber bussen.
Enkele uitbreidingen op het verhaal:
Het elastische is hier heel belangrijk.PU is een elastische kunststof
De PU bussen zorgen ervoor dat de wielophanging onderdelen in de richting dat ze moeten werken soepel kunnen draaien. Maar in de richting dat ze niet moeten werken juist stijver zijn dan de rubber bussen. Zodat de standen van de wielophanging beter blijven. Echter zijn ze wel iets elastisch om toch een heel klein beetje mee te geven.
Vaker wordt er ook geexperimenteerd met b.v. nylon bussen. Die zijn dan helemaal niet elastisch en zullen dus ook helemaal niet meegeven. Wat het comfort zeer te koste gaat.
Doordat de PU bussen in de werkrichting van de wielophangings onderdelen een betere geleiding geven kan het zelfs zijn dat in sommige situaties het comfort zelfs beter wordt dan met de originele rubber bussen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Schuurmans
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2010 14:56 #826129
door Schuurmans
Beantwoord door Schuurmans in topic Interessepeiling niet leverbare PU-bussen
Ik heb even een kleine opsomming gemaakt van de bussen die bij volvo niet meer leverbaar zijn, en die interessant zijn voor de V300 rijders om in PU te kunnen krijgen.
Om deze nu te kunnen gaan produceren heb ik voorbeelden nodig van de originele bussen, om deze naar mijn producent te sturen.
Deze bussen kunnen daarna weer ongeschonden terug.
Wie kan mij helpen aan de volgende onderdelen om te lenen(liefst in redelijk goede staat):
- Rubber bus bladveer (zit voor en achteraan de bladveer)
- Rubber bus bladveersteun achter (zit de bladveersteun achter mee aan de carrosserie)
- Rubber bus reactiestang achteras
- Rubbers stabilisator verbindingsstangen (340 / MK-II 360)
- Motorsteun V360
- Stuurdemper (alle modellen zonder stuurbekrachtiging)
- Topmount schokbrekers vooras
- Rubbers baksteun 340 voor
- Rubbers baksteun 340 achter
- Rubbers baksteun 360
Om deze nu te kunnen gaan produceren heb ik voorbeelden nodig van de originele bussen, om deze naar mijn producent te sturen.
Deze bussen kunnen daarna weer ongeschonden terug.
Wie kan mij helpen aan de volgende onderdelen om te lenen(liefst in redelijk goede staat):
- Rubber bus bladveer (zit voor en achteraan de bladveer)
- Rubber bus bladveersteun achter (zit de bladveersteun achter mee aan de carrosserie)
- Rubber bus reactiestang achteras
- Rubbers stabilisator verbindingsstangen (340 / MK-II 360)
- Motorsteun V360
- Stuurdemper (alle modellen zonder stuurbekrachtiging)
- Topmount schokbrekers vooras
- Rubbers baksteun 340 voor
- Rubbers baksteun 340 achter
- Rubbers baksteun 360
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
08-04-2010 17:49 #826157
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Interessepeiling niet leverbare PU-bussen
Funs, onder mijn 345 (2-liter) kwam een baksteun vandaan waar een nieuw rubber op zat (Volvo nummer staat er nog op).
Vanwege roestvorming heb ik deze niet teruggeplaatst, maar ik kan je de steun opsturen als je wilt?
Ik zal een foto maken om duidelijk te krijgen of we het over hetzelfde onderdeel hebben.
Vanwege roestvorming heb ik deze niet teruggeplaatst, maar ik kan je de steun opsturen als je wilt?
Ik zal een foto maken om duidelijk te krijgen of we het over hetzelfde onderdeel hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2010 20:49 #826183
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Interessepeiling niet leverbare PU-bussen
Volgens mij hoor ik net dat ik moet gaan sparen, Funs. Als je dat lijstje voor elkaar krijgt staan er een aantal rubbers tussen die ik nog niet heb maar wel graag wil

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets