Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ovlov 3.6L;115317 schreef : Ik heb 3 cardanassen besteld. Voor een zeer mooie prijs. Ik ben benieuwd hoe ze bevallen!!!
Jullie horen het nog!
Een beetje topic-kick misschien, maar heb je al meer info hierover?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Heb toentertijd (oktober 2009) 3 cardanassen bij RecoProp in Engeland besteld. Helaas zat er een flinke vibratie in (zelfs meer dan de gemiddelde vrouw leuk zou vinden). Vandaar dat de assen terug zijn gestuurd waarna ze "ge-reworked" werden. Helaas gaf dit geen verbetering.
De cardanassen zijn zo 5 keer op en neer gestuurd maar het daadwerkelijke probleem werd niet gevonden. Uiteindelijk heb ik november 2010 m'n geld terug gehad; ik was het helemaal zat.
Zodoende ben ik dus begonnen om zelf een cardanas te maken.
Uit de originele cardanassen heb ik de splinesbusjes gehaald:
Splinesbusje ingekort (hij is een beetje aan de lange kant)
De basis van de cardanas is die van een Volvo 240:
Er moet dan alleen een flensplaat gedraaid worden die de splinesbus aan de kruiskoppeling verbind:
De flensplaat dus:
Nu alleen nog het splinesbusje aan de flensplaat vastlassen
En daarop komt de kruiskoppeling (alleen nog effe gaten boren en de bouten erdoor)
De as is ingekort en de kruiskoppen van de buis afgedraaid:
Daarna de kruiskoppeling uitgelijnd en terug aan de ingekorte buis lassen:
Dan de kruiskoppeling terug in elkaar zetten (meteen nieuwe kruisjes, lagers en keerringen erin)
En onder de auto monteren:
Uiteraard moet er dus ook een extra ophangpunt gemaakt worden en om genoeg ruimte over te houden, voor de uitlaat, moet ook de schakelstang worden verbogen. Dit is opzich vrij simpel werk.
Het resultaat tot nu toe is dat deze cardanas een hele verbetering is vergeleken met de RecoProp en de originele cardanas.
Er zit alleen nog een kleine trilling in, welke ik er nog uit moet zien te krijgen (vermoedelijk met uitbalanceren).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
En dan 1 buis met een lengte van ongeveer 1.20m nemen?
Misalignment wordt opgevangen door de 2 kruiskoppelingen.
Ervan uitgaande dat de motor en bak niet tov elkaar bewegen in rijrichting.
Anders een vrachtwagen aandrijfas eronder?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
door de 2delige as is deze veel stabieler op te hangen en wordt de mogelijkheid tot torsie-slingering met diens vibratie zo goed als volledig tegen gegaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
lengte zit. Een 2-delige zou dan net niet-kritisch kunnen zijn.
Hangt van de positie van het tussenlager af.
Wat is de lengte van de 1-delige as, gemeten tussen de kruisstukken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
1. die had ik liggen :+
2. hoe langer de cardanas, hoe preciezer deze uitgebalanceerd moet worden.
3. de recoprop had al flinke problemen met de lange as, vandaar dat ik het niet aandurfde om ??n lange as te maken. Met een 2-delige as was de kans op succes groter.
Helaas heeft een tweedelige as natuurlijk weer wel het nadeel dat deze veel zwaarder is. Dit gewicht moet allemaal afgeremd worden door de synchro-meshen. Ofwel; bij snel schakelen slijt de bak sneller.
HET probleem van de Recoprop bleken de splines te zijn. Deze werden namelijk alleen helemaal aan het uiteinde maar ingeklemd. Wanneer koppel over de cardanas kwam, ging deze uit z'n centrering en zorgde dus voor onbalans.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Kun je nieuwe flenzen draaien?
Daarin las je aan beide zijden de spiebaan met kleminrichting.
Vervolgens stook je de holle aluminium buis bij de uiteinden heet en krimp
je die over de gedraaide flenzen met de ingelaste spiebaanhulzen heen.
Eigenlijk heb je dan een soortgelijke as met uitzondering van dempende
rubber gedeelte.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.