Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
- V300 register
- Verbannen
AvdAkker;91464 schreef : en wat als je koppel de wrijvingscoefficient van de aanspankracht overschrijd:D? de krachten die dan nog makkelijk 3x zo hoog worden door clutchkicken??
als ik straks op 3,5 bar laaddruk wil rijden, wil ik wel een aandrijfas die dan niet losklapt;D
tsjah, je gaat nu eenmaal hufterproof/heavy duty denken als je bij terberg werkt:humor:
Groot gelijk!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook al contact met een collega van je heb gehad tbv het laten maken van zo'n cardanas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wel meteen voor 3 cardanassen h?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
over een prijs kunnen we pas speculeren als er een aandrijfas onder een 343/340 hangt die op z'n minst de levensduur van een gesinterde koppelingsplaat overleefd met clutchkicken:D
en nadat er minstens 2 proto's gemaakt zijn uiteraard (de 3e is voor de 340 van frits neem ik aan?)
overigens, waarom ik het liefste minstens 1 dergelijke flensverbinding wil hebben is ivm demontage versnellingsbak/motor e.d., dat is een stuk makkelijker op deze manier, als wanneer je die as nog een cm of 6 over een set splines moet schuiven..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
wat wel goed te weten is, is dat ik waarschijnlijk wel zowieso het uitbalanceren kan regelen via terbergtechniek.
ik ga morgen eens een rondje lopen in de bankwerkerij om te vragen wat voor bewerkingsproces zo'n koppeling voorzien van een dergelijk profiel met zich meebrengt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
AvdAkker;91472 schreef : uuh, klein probleempje, jouw contactpersoon is van een terberg vestiging een km of 7 verderop:D
wat wel goed te weten is, is dat ik waarschijnlijk wel zowieso het uitbalanceren kan regelen via terbergtechniek.
ik ga morgen eens een rondje lopen in de bankwerkerij om te vragen wat voor bewerkingsproces zo'n koppeling voorzien van een dergelijk profiel met zich meebrengt.
Ik denk persoonlijk dat we de boel zo basic mogelijk moeten maken. dwz: zo min mogelijk bewerkingen. Voor een boutverbinding moet er weer een flensplaatje worden gemaakt. Kost weer tijd, ook die groeven moeten ook weer gefreest worden, kost ook weer tijd.
Opzich snap ik beredeneringswijze. Een boutverbinding maakt het gemakkelijker, maar vergeet niet dat het nu veel minder uitmaakt of de aandrijflijn goed is uitgelijnd of niet: je zit namelijk niet meer met die stugge rubbers die de boel tegenwerken. Ik verwacht dat de boel best aardig zal schuiven (tenzij je de koppelingsas op gaat krullen )
Ik denk dat al die bewerkingen de aandrijfas weleens 2 keer zo duur kunnen maken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
wie zegt dat tijd in dit geval geld is? die flenzen wil ik zelf gaan maken, ik wil alleen de trics weten hoe je dat doet van iemand die 12000 aandrijfasflenzen in een jaar maakt (bij wijze van spreke:D)Ovlov 3.6L;91475 schreef : Ik denk persoonlijk dat we de boel zo basic mogelijk moeten maken. dwz: zo min mogelijk bewerkingen. Voor een boutverbinding moet er weer een flensplaatje worden gemaakt. Kost weer tijd, ook die groeven moeten ook weer gefreest worden, kost ook weer tijd.
ja idd, zo basic mogelijk, maar dan wil ik niet liggen kutten om de aandrijfas te lossen als de motor er even uit moet (of weet ik veel wat)
zie bovenstaande, als ik het zelf doe wordt het echt niet ineens 2x zo duur:DOvlov 3.6L;91475 schreef : Ik denk dat al die bewerkingen de aandrijfas weleens 2 keer zo duur kunnen maken!
persoonlijk ben ik er dan weer fan van om alle opties zo goed mogelijk te overwegen, en de lange bocht met een milde snelheid te nemen ipv deze via een korter landweggetje afsnijden en vol gas tegen een tractor op te klappen:D en dat blijkt wel weer in dit topic :humor:
misschien is een positieve combinatie van beide ideen goed mogelijk, alsin 1 flensverbinding met bouten + sleuven voor koppeloverdracht. ik probeer ook via engineering de ins en outs te verkennen wat de grootte van die sleuven bepaald..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
totdat ik bedacht dat zo'n machine natuurlijk luchtremmen heeft en daar heb je wel iets meer diameter voor nodig..... :+
een mooi zicht, zo'n "supersized" schijfrem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
vandaag heb ik gesproken met een hele beste man van de bankwerkerij, en eenmaal in het geprek belde ik een jonge knul van de engineering of hij nog even actief mee kon denken. met het probleem en een eventuele oplossing.
eisen die we volgens mij aan kunnen houden zijn;
- een kracht kunnen weerstaan, 3x zo groot als het maximale koppel/vermogen van de motor (rekenwaarden 1000Nm om het af te ronden)
- demontabel
- opheffen van enkel aanspankracht en wrijvingscoeficent (als bij kale flenzen aan elkaar gebout) door een profiel toe te passen
samen met de jongen van engineering en de beste man van de bankwerkerij kwamen we tot een vlug ontwerp wat in principe relatief makkelijk te maken is, een boutverbinding icm geprofileerde flens.
erik, ik zal je later op de avond een mailtje sturen met wat meer informatie over de vorm van de flens, ik moet nu echt even de schuur in:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.