Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
- V300 register
- Verbannen
Is het mogelijk om zelf staal te bestellen, Anjo?
Anders is het probleem zo opgelost
bestel gewoon een volledige lengte buis (6 meter ofzo) en maak meteen 4 aandrijfassen (indien de lengte minder is dan 1,50 met dan ).
Heb je meteen netjes alle buis opgemaakt en kan je baas nooit gaan zeuren :nono:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
ik zou voor dezelfde afmetingen als de aluminium versie gaan, het zijn van de std aandrijfassen immers de rubbers die sneuvelen en niet de buis zelf:)
het buismateriaal komt bij van leeuwen buizen vandaan, ik zal zo eens even daarop googlen, misschien komt daar wat bruikbaars uit.
lengtes van 6m kan ik thuis ook perfect op maat zagen als jij begrijpt wat ik bedoel;)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
AvdAkker;91860 schreef : het zijn van de std aandrijfassen immers de rubbers die sneuvelen en niet de buis zelf:)
de alu buizen willen ook wel eens stuk gaan, maar vooral bij DAF. Weet niet waarom eigenlijk
als het gebeurt is het iig nog erger schrikken dan wanneer een riem klapt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
antiekeradio;92128 schreef : de alu buizen willen ook wel eens stuk gaan, maar vooral bij DAF. Weet niet waarom eigenlijk
als het gebeurt is het iig nog erger schrikken dan wanneer een riem klapt.
Wil je inderdaad niet meemaken nee. Als je niet uitkijkt dan breken zelfs de kruiskoppelingen af en komen die naar binnen zetten.
Ik denk dat we beter hier en daar eens kunnen gaan informeren hoe de boel normaal gezien berekend wordt......
Ik kan anders weleens kijken wat de wanddikte is van een aandrijfas van een BMW 325i. Die kan namelijk nog een veel hoger koppel aan (versnellingsbak zit voorin).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Veel vaker komt voor dat de spiebanen door de jaren heen kapot zijn. En dus de as van het koppelingshuis in de aandrijfas "boort". :crazy1:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb een bedrijf gevonden die de cardanas voor mij kan gaan maken. De standaard buis is gemaakt van 70x2mm geextrudeerd. Ik denk dat wanneer ik gelaste stalen buis pak van dezelfde afmetingen, hij sterk genoeg moet zijn.
Waarom geen naadloze buis? Omdat deze 8 keer zo duur is
De splines-busjes gaan een stuk ingekort worden. Daarnaast ga ik waarschijnlijk aan de ene kant een klembus gebruiken zoals die bij de handbak aanwezig is. Aan de andere kant geen klembus (maar die van een vario-as). Dit omdat er ook nog beweging in de lengterichting mogelijk moet zijn (hoewel dit me miniem lijkt). Dit moet ik dus nog uit gaan zoeken.
Wordt vervolgd.........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
iets zegt me dat een as met kruiskoppelingen aan de ene kant een vaste verbinding en aan de andere kant een schuif verbinding bij "ons gebruik" niet echt een heel goed idee is, maar buiten het iets zegt me kan ik dat niet onderbouwen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Vergeet trouwens niet dat de frictieplaat in de koppeling ook nog vastgeklemd zit op de splines, en daar gaat per slot van rekening gewoon dezelfde kracht over. Ook het raakoppervlak is niet groter dan dat van de splines op de cardanas.
Vandaag effe bellen naar de aandrijfassenboer.......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als een cardanas stuk gaat(zeker met kniestukken) kan het lelijk gaan. De buurman bij mn ouders heeft met zn spitfire eens een keer gezellig een aandrijfas op/door zn bijrijdersstoel gehad. Naar eigen zeggen is hij blij dat hij zelf nog rondloopt op deze aardkloot.
En een spitfire heeft nog eens de bak voorin zitten. Een 300 cardanas draait nog eens een factor harder, aangezien de bak achterin zitten...
Zorg in ieder geval dat de boel goed gebalanceerd is!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.