Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2009 18:57 #760209 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
Daarbij is het staal dan al een stuk sterker dan het Aluminium. Daarnaast heeft het weer wel meer roterende massa, dus zou het weer gemakkelijkers kunnen gaan slingeren...............of beredeneer ik dat nu niet goed?

Is het mogelijk om zelf staal te bestellen, Anjo?
Anders is het probleem zo opgelost ;)
bestel gewoon een volledige lengte buis (6 meter ofzo) en maak meteen 4 aandrijfassen (indien de lengte minder is dan 1,50 met dan ;)).
Heb je meteen netjes alle buis opgemaakt en kan je baas nooit gaan zeuren :nono:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2009 19:03 #760211 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
nee juist niet, ik stond even wat te zwabberen aan lengtes staal, rond 100 met wanddiktes van 1mm en dat was zo stijf als een hoeklijn. een stuk staal van 50mm en 4mm wanddiktes zwabberde alle kanten op, puur door het gewicht..

ik zou voor dezelfde afmetingen als de aluminium versie gaan, het zijn van de std aandrijfassen immers de rubbers die sneuvelen en niet de buis zelf:)

het buismateriaal komt bij van leeuwen buizen vandaan, ik zal zo eens even daarop googlen, misschien komt daar wat bruikbaars uit.

lengtes van 6m kan ik thuis ook perfect op maat zagen als jij begrijpt wat ik bedoel;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-03-2009 11:06 #760464 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340

AvdAkker;91860 schreef : het zijn van de std aandrijfassen immers de rubbers die sneuvelen en niet de buis zelf:)


de alu buizen willen ook wel eens stuk gaan, maar vooral bij DAF. Weet niet waarom eigenlijk

als het gebeurt is het iig nog erger schrikken dan wanneer een riem klapt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-03-2009 19:06 #760523 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340

antiekeradio;92128 schreef : de alu buizen willen ook wel eens stuk gaan, maar vooral bij DAF. Weet niet waarom eigenlijk

als het gebeurt is het iig nog erger schrikken dan wanneer een riem klapt.


Wil je inderdaad niet meemaken nee. Als je niet uitkijkt dan breken zelfs de kruiskoppelingen af en komen die naar binnen zetten.

Ik denk dat we beter hier en daar eens kunnen gaan informeren hoe de boel normaal gezien berekend wordt......
Ik kan anders weleens kijken wat de wanddikte is van een aandrijfas van een BMW 325i. Die kan namelijk nog een veel hoger koppel aan (versnellingsbak zit voorin).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-03-2009 15:49 #760602 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
Bij de Dafjes gaan ze (vaak) kapot door stationair in vrij gas te geven Daarbij komt de keuzehandle tegen de as, en snijdt m door...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-03-2009 16:48 #760771 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
Mwa, nog nooit gehoord. Vaker met getunede blokjes en rallyrijden. Dan klapt de as als het ware dubbel. Geen fijne ervaring kan ik je zeggen.
Veel vaker komt voor dat de spiebanen door de jaren heen kapot zijn. En dus de as van het koppelingshuis in de aandrijfas "boort". :crazy1:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2009 23:45 #787094 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
Het wordt weer dringend tijd om dit topic te updaten. De cardanas is nu namelijk echt wel een issue aan het worden bij de 343T ;).

Ik heb een bedrijf gevonden die de cardanas voor mij kan gaan maken. De standaard buis is gemaakt van 70x2mm geextrudeerd. Ik denk dat wanneer ik gelaste stalen buis pak van dezelfde afmetingen, hij sterk genoeg moet zijn.

Waarom geen naadloze buis? Omdat deze 8 keer zo duur is ;)
De splines-busjes gaan een stuk ingekort worden. Daarnaast ga ik waarschijnlijk aan de ene kant een klembus gebruiken zoals die bij de handbak aanwezig is. Aan de andere kant geen klembus (maar die van een vario-as). Dit omdat er ook nog beweging in de lengterichting mogelijk moet zijn (hoewel dit me miniem lijkt). Dit moet ik dus nog uit gaan zoeken.

Wordt vervolgd.........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2009 00:03 #787097 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
die beweging vangen de versnellingsbakrubbers toch op? groot is die beweging nooit, anders zouden je standaard versnellingsbakrubbers allang de geest gegeven hebben.

iets zegt me dat een as met kruiskoppelingen aan de ene kant een vaste verbinding en aan de andere kant een schuif verbinding bij "ons gebruik" niet echt een heel goed idee is, maar buiten het iets zegt me kan ik dat niet onderbouwen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-07-2009 09:38 #787110 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
Inderdaad, ik heb er nog eens goed over nagedacht. Daarnaast ga ik de motorrubbers vervangen door nylon. Hierdoor kan de motor al niet meer bewegen in de lengte-richting. De rubbers van de versnellingsbak kunnen het verschil wel opvangen.
Vergeet trouwens niet dat de frictieplaat in de koppeling ook nog vastgeklemd zit op de splines, en daar gaat per slot van rekening gewoon dezelfde kracht over. Ook het raakoppervlak is niet groter dan dat van de splines op de cardanas.

Vandaag effe bellen naar de aandrijfassenboer.......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-07-2009 10:58 #787112 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
Heb je wel eens overwogen wat het zou kosten om een cardanas te maken? Ik heb geloof ik wel eens een bedrag van ergens 250 euro ofzoiets gehoord. Dan weet je wel dat het ?cht goed zit.

Als een cardanas stuk gaat(zeker met kniestukken) kan het lelijk gaan. De buurman bij mn ouders heeft met zn spitfire eens een keer gezellig een aandrijfas op/door zn bijrijdersstoel gehad. Naar eigen zeggen is hij blij dat hij zelf nog rondloopt op deze aardkloot.

En een spitfire heeft nog eens de bak voorin zitten. Een 300 cardanas draait nog eens een factor harder, aangezien de bak achterin zitten...

Zorg in ieder geval dat de boel goed gebalanceerd is!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD