b230fb eindelijk opgehaald

  • Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2007 08:01 #685306 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic b230fb eindelijk opgehaald
Ik ben ook aan het zoeken geweest naar de 2 computers. Maar ik moet de nummers ervan hebben anders vind ik ze nooit (dat zeggen ze mij tenminste).
Weet iemand wat de nummers zijn of waar ik ze kan vinden??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2007 08:16 #685307 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic b230fb eindelijk opgehaald
Waarschijnlijk kan Ronald wat meer vertellen na het weekeind :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2007 12:05 #685329 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic b230fb eindelijk opgehaald
Ben vandaag bij de Volvo geweest in Gorinchem. Daar gevraagd of ze die nummers hadden.

Toen vertelden ze mij dat je niets aan die computers hebt. Dat komt omdat het onstekingsysteem wat er op zit van de 360 is en niet van de 940. De verdelerkap zit al op een andere plek. En de sensor op het vliegwiel werk met een ander systeem.
Ik kan me ook herinneren dat het vliegwiel wat erbij zat heel anders was dan degene die bij de 2 liter hoort. Veel meer gaten erin waar de computer zijn gegevens uit haalt.
Ik weet dus niet of hun gelijk hebben, maar het klinkt wel logisch.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2007 12:29 #685331 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic b230fb eindelijk opgehaald
we zullen wel zien hoe het allemaal afloopt
de nummers kun je trouwens zo van de bosch site halen

ps de gegevens komen toch van de vliegwiel sensor?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2007 13:28 #685332 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic b230fb eindelijk opgehaald

Eyeball360;36689 schreef : Dat komt omdat het onstekingsysteem wat er op zit van de 360 is en niet van de 940. De verdelerkap zit al op een andere plek. En de sensor op het vliegwiel werk met een ander systeem.


Dat zou dus inderdaad betekenen dat je motor beter zou lopen met het overzetten van de computer?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2007 16:13 #685352 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic b230fb eindelijk opgehaald
Wanwege het verschil in programmering tussen de ECU die in de 2.0 en de 2.3 zit is het niet onverstandig de ECU van de 2.3 mee te nemen (eventueel compleet met draadboom, lijkt moeilijker dan het is).

De 2.3 zal opzich inderdaad prima lopen met een 2.0 ECU, door de luchtmassa meter weet de ECU hoeveel brandstof er bijgespoten moet worden. Te arm lopen zal opzich wel meevallen, maar door gebruik van de bijbehorende ECU (en dus de juiste mapping / programmering) zal het rendement toenemen (of in het verbruik, vermogen of beide).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2007 17:47 #685362 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic b230fb eindelijk opgehaald
Ja daar heb je gelijk in.

Maar zoals al eerder aangegeven haalt de ecu zijn gegevens van de vliegwiel sensor dmv die gaatjes (putjes) in het vliegwiel. Als er dus verschil zit tussen de verschillende vliegwielen (wat volgens mij zo is), krijgt hij verkeerde gegevens en loopt de motor niet of heel slecht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2007 22:34 #685398 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic b230fb eindelijk opgehaald
Ben benieuwd welke informatie deze eigenlijk van het vliegwiel "leest".
(ben nog niet helemaal thuis in de techniek zoals Volvo deze toepast)

Het enige dat ik me kan bedenken is het BDP. Aan de hand daarvan weet hij wat de inspuitcyclus moet zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2007 22:41 #685402 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic b230fb eindelijk opgehaald
Ik denk eerder dat hij daar de ontsteking mee regelt... En ik heb me eens laten vertellen dat de 360 injectoren constant staan in te spuiten. Ik heb geen idee of dat klopt, maar dat zou wel verklaren waarom de 2.3 met een 2.0 motormanagement met een "verkeerd" vliegwiel "goed" zou kunnen rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2007 22:49 #685403 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic b230fb eindelijk opgehaald
niet constant inspuiten.

een LE-jetronic wil zeggen; Luftmasse - Elektronische Einspritzung

m.a.w. hij bepaalt de inspuithoeveelheid adhv de aangezogen luchtmassa, en spuit elektronisch in.

een L-jetronic zoals je ze ook wel tegenkomt, hebben welliswaar ook een Luftmasse regeling, maar niet elektronisch. dat is dan een 'luchtweger' met een mechanisch verdeelblok voor de injectie. dat wordt ook wel de "spinnenkop" genoemd. Het systeem werkt met drukvariatie in de injectorleidingen, en de injectors sproeien continu.

op veel Audi motoren zit dit syteem op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD