1.7 Turbo 440 in 343DL

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2009 11:22 #810697 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

AvdAkker;129238 schreef : buijs, check of de m10 bouten van de draagarmen nog goed vast zitten, mag je aardig aan hangen met een sleutel, is uit 't hoofd dacht ik 83Nm.

die hebben de neiging om af en toe wel eens los te trillen:+


Dat zal toch niet aan m'n rijgedrag liggen zeker?




:+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2009 11:23 #810699 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
hahhaa ik was nog aan 't editten:humor:

heb 't zelf ook wel eens gehad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2009 11:58 #810701 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Dat is uitermate mooie dat de aandrijfas (bouten, gewricht) de klappen opvangt. Goed dat het daar afbreekt en niet in de versnellingsbak of andere delen. Van die aandrijfassen zijn er nog aardig wat in voorraad. Ik zou hier de zwakke plek houden. Dus chinese oid inbusboutjes. Breekboutjes lijkt me iets te overdreven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2009 12:20 #810705 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
de zwakste plek is nog nieteens het homokineet gewricht, deze is waarschijnlijk drooggelopen en daarom naar de hel gegaan. overbrengingsverhouding in de bak speelt ook een hele grote rol in wat voor last het onderdeel draagt, over de hele bak gezien is het diff dus de zwakste plek (minste rotaties voor een beweging, grootste last van voertuigmassa etc.) de flenzen aan het diff huis zijde zijn de zwakste schakel na 't diff in feite (zit aan diff gebout met een m8 boutje en prise verbinding, aan de flens zelf bout je de 6 inbusboutjes van de homokineet) , in principe is dit uit de fabriek nog zwakker als de aandrijfas; die rollen zijn nu door veroudering omgedraaid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2009 17:25 #810716 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Erik;129243 schreef : Dat is uitermate mooie dat de aandrijfas (bouten, gewricht) de klappen opvangt. Goed dat het daar afbreekt en niet in de versnellingsbak of andere delen. Van die aandrijfassen zijn er nog aardig wat in voorraad. Ik zou hier de zwakke plek houden. Dus chinese oid inbusboutjes. Breekboutjes lijkt me iets te overdreven.


Ben ik het niet mee eens. Ik heb liever dat er niets kapot gaat dan dat er iets kapot gaat. De homokineetjes houden dus gewoon hun sterke bouten welke voortaan vastgezet worden met loctite.
De zwakte moet hem in de grip (van de band ten opzichte van het wegdek) zitten, niet in de aandrijflijn.

AvdAkker;129247 schreef : de zwakste plek is nog nieteens het homokineet gewricht, deze is waarschijnlijk drooggelopen en daarom naar de hel gegaan. overbrengingsverhouding in de bak speelt ook een hele grote rol in wat voor last het onderdeel draagt, over de hele bak gezien is het diff dus de zwakste plek (minste rotaties voor een beweging, grootste last van voertuigmassa etc.) de flenzen aan het diff huis zijde zijn de zwakste schakel na 't diff in feite (zit aan diff gebout met een m8 boutje en prise verbinding, aan de flens zelf bout je de 6 inbusboutjes van de homokineet) , in principe is dit uit de fabriek nog zwakker als de aandrijfas; die rollen zijn nu door veroudering omgedraaid.


En toch blijkt het diff de kracht goed aan te kunnen (mits de boel vastgelast zit ;)). Ook de versnellingsbak houdt het wel. HET zwakste punt is en blijft de cardanas en dat punt moet aangepakt worden.........en zo snel mogelijk!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2010 18:00 #811748 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
VERD*MME!!!!! Alweer gesodemieter met de aandrijfassen. Reed vandaag naar huis, wil inparkeren (wat door die ongezouten k*tsneeuw) al heel wat wielspin kost en KNAL! Ben benieuwd wat er nu weer aan de hand is. 95% zeker is het weer een aandrijfas. Raar; de vorige keer heb ik de boutjes nog netjes met loctite vastgezet en ruim vast genoeg.
Ben benieuwd wat het nu weer is.
Eerst de 244 weer eens snel rijdend zien te krijgen; heb ik tenminste betrouwbaar vervoer........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2010 20:49 #811773 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Volgens mij ben jij de enige in de wereld die secundaire v300 aandrijfassen verslijt.... :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2010 13:02 #817076 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ombouw KdFi --> MegaSquirt II

Er staat ook weer iets nieuws op de planning:

Het KdFi-motormanagement gaat eruit. Er zijn nog altijd bepaalde functies die ik niet aan de gang heb gekregen. De hardware blijkt niet helemaal goed te werken. Vandaar dat ik de overstap maak naar MegaSquirt.

Het grote voordeel van Megasquirt is dat alles open-source is. Zowel de software (waar KdFi ook gebruik van maakt) als de printplaat is helemaal vrijgegeven. Van KdFi hebben maar een zeer beperkt aantal mensen kennis en het is heel moeilijk om aan deze kennis te komen. Daarbij heb ik het idee dat de hardware van KdFi niet helemaal compatible is met de MegaSquirt software.
Daarnaast is de KdFi helemaal machinaal vervaardigd. Wanneer je naderhand een component moet vervangen is het een stuk lastiger dan bij MegaSquirt: MegaSquirt is voor een leek gemakkelijker te repareren.

Daarbij ben ik er ook nog eens achter gekomen dat MegaSquirt eigenlijk zelfs nog een stuk goedkoper is wanneer je weet waar je de spullen moet kopen en je zelf de print-plaat in elkaar soldeert. En solderen is geen enkel probleem voor mij ;).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2010 13:09 #817077 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ga je de print etsen, of doe je alles point-to-point op gaatjesbord? Ik weet niet hoe ingewikkeld of uitgebreid Megasquirt is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2010 14:00 #817085 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
de print is het slimste om die als kaal circuitbord in te kopen.

dit is ook de methode die je bij Velleman kitjes altijd had, en bij elektuur bouwschema's etc. Het enige wat je specifiek bestelt is de printplaat, de rest van de componenten zijn als het goed is universeel en op nummer te bestellen
(mits je de goede componentenlijst bij de versie van de print gebruikt natuurlijk....)


Jammer dat KdFi niet goed uitpakt. Ik ben ook totaal niet meer op de hoogte van de laatste stand van zaken bij MegaSquirt.

Is het inmiddels zo dat de aansturing van de ontsteking standaard op de hoofdprint ingebakken is? de eerste versie die dat had is geloof ik nooit echt doorgebroken en bleven de meeste met 2 aparte prints werken.

voor 5-cilinder motoren schijnt het helemaal moeilijk te zijn om het netjes aan de praat te krijgen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD