1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
AvdAkker;129238 schreef : buijs, check of de m10 bouten van de draagarmen nog goed vast zitten, mag je aardig aan hangen met een sleutel, is uit 't hoofd dacht ik 83Nm.
die hebben de neiging om af en toe wel eens los te trillen:+
Dat zal toch niet aan m'n rijgedrag liggen zeker?
:+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
heb 't zelf ook wel eens gehad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Erik;129243 schreef : Dat is uitermate mooie dat de aandrijfas (bouten, gewricht) de klappen opvangt. Goed dat het daar afbreekt en niet in de versnellingsbak of andere delen. Van die aandrijfassen zijn er nog aardig wat in voorraad. Ik zou hier de zwakke plek houden. Dus chinese oid inbusboutjes. Breekboutjes lijkt me iets te overdreven.
Ben ik het niet mee eens. Ik heb liever dat er niets kapot gaat dan dat er iets kapot gaat. De homokineetjes houden dus gewoon hun sterke bouten welke voortaan vastgezet worden met loctite.
De zwakte moet hem in de grip (van de band ten opzichte van het wegdek) zitten, niet in de aandrijflijn.
AvdAkker;129247 schreef : de zwakste plek is nog nieteens het homokineet gewricht, deze is waarschijnlijk drooggelopen en daarom naar de hel gegaan. overbrengingsverhouding in de bak speelt ook een hele grote rol in wat voor last het onderdeel draagt, over de hele bak gezien is het diff dus de zwakste plek (minste rotaties voor een beweging, grootste last van voertuigmassa etc.) de flenzen aan het diff huis zijde zijn de zwakste schakel na 't diff in feite (zit aan diff gebout met een m8 boutje en prise verbinding, aan de flens zelf bout je de 6 inbusboutjes van de homokineet) , in principe is dit uit de fabriek nog zwakker als de aandrijfas; die rollen zijn nu door veroudering omgedraaid.
En toch blijkt het diff de kracht goed aan te kunnen (mits de boel vastgelast zit ). Ook de versnellingsbak houdt het wel. HET zwakste punt is en blijft de cardanas en dat punt moet aangepakt worden.........en zo snel mogelijk!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ben benieuwd wat het nu weer is.
Eerst de 244 weer eens snel rijdend zien te krijgen; heb ik tenminste betrouwbaar vervoer........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Er staat ook weer iets nieuws op de planning:
Het KdFi-motormanagement gaat eruit. Er zijn nog altijd bepaalde functies die ik niet aan de gang heb gekregen. De hardware blijkt niet helemaal goed te werken. Vandaar dat ik de overstap maak naar MegaSquirt.
Het grote voordeel van Megasquirt is dat alles open-source is. Zowel de software (waar KdFi ook gebruik van maakt) als de printplaat is helemaal vrijgegeven. Van KdFi hebben maar een zeer beperkt aantal mensen kennis en het is heel moeilijk om aan deze kennis te komen. Daarbij heb ik het idee dat de hardware van KdFi niet helemaal compatible is met de MegaSquirt software.
Daarnaast is de KdFi helemaal machinaal vervaardigd. Wanneer je naderhand een component moet vervangen is het een stuk lastiger dan bij MegaSquirt: MegaSquirt is voor een leek gemakkelijker te repareren.
Daarbij ben ik er ook nog eens achter gekomen dat MegaSquirt eigenlijk zelfs nog een stuk goedkoper is wanneer je weet waar je de spullen moet kopen en je zelf de print-plaat in elkaar soldeert. En solderen is geen enkel probleem voor mij .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
dit is ook de methode die je bij Velleman kitjes altijd had, en bij elektuur bouwschema's etc. Het enige wat je specifiek bestelt is de printplaat, de rest van de componenten zijn als het goed is universeel en op nummer te bestellen
(mits je de goede componentenlijst bij de versie van de print gebruikt natuurlijk....)
Jammer dat KdFi niet goed uitpakt. Ik ben ook totaal niet meer op de hoogte van de laatste stand van zaken bij MegaSquirt.
Is het inmiddels zo dat de aansturing van de ontsteking standaard op de hoofdprint ingebakken is? de eerste versie die dat had is geloof ik nooit echt doorgebroken en bleven de meeste met 2 aparte prints werken.
voor 5-cilinder motoren schijnt het helemaal moeilijk te zijn om het netjes aan de praat te krijgen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.