1.7 Turbo 440 in 343DL

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2009 22:11 #803082 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Vandaag weer bij onze Limburgse vrind Ruben geweest. Buiten dat hij mij verblijde met een B230F (voor de 244) Kwam hij ook aanzetten met een intercooler. Hij is in principe nieuw, maar zijn de eindkappen er vanaf geslepen. Geen enkel probleem! Ik wou namelijk de aansluitpunten toch aan de achterkant gaan maken. 't ding is echt huge: Koelend oppervlak is 600x280mm. Als het goed is ongeveer even groot als die van Anjo.
Er zit nog wel wat werk aan, maar een gegeven paard mag (en wil) ik natuurlijk niet in de bek kijken!


We hebben weer wat te doen :yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 13:25 #803150 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ik krijg het er nu al koud van! :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-11-2009 19:52 #808400 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Wordt weer eens tijd voor een update.........

Aan de 343 is niet veel meer gedaan. De 244 zoop iets teveel olie (45 liter in 2 maanden is toch wel aan de ruime kant lijkt me) dus die moest effe op de schop. De originele B19e heeft plaatsgemaakt voor een B230F-onderblok. Daarop de originele B19E-kop gemonteerd en de M-nokkenas van de B230F (laagtoerigere nokkenas waardoor hij onderin meer koppel zou moeten hebben en iets rendabeler zou moeten lopen).
En je weet hoe het bij die dingen gaat: je weet nooit wat je tegenkomt:
- de koppeling was op (de klinknagels van de frictieplaat waren al vrolijk in de drukgroep en het vliegwiel aan het freten). Bovendien waren het druklager en prise-as-lager aan gort
- de verbrandingsruimte was volledig wit uitgeslagen; dus meteen maar goed schoongemaakt, kleppen opnieuw ingeschuurd, nieuwe klepseals (waren helemaal uitgehard)
- alle keeringen vernieuwd (ontstekingsas, krukas, nokkenas)
- meteen de carterpan van de B230 gemonteerd (met schot)
- alle pakkingen vernieuwd (carter, kleppendeksel, koppakking, in- en uitlaatspruitstuk)
- van de kabelboom was de isolatie helemaal poreus. Toen ik de kabelboom omboog brokkelde de isolatie van de kabels ;), een paar nieuwe draden getrokken en de boel netjes opnieuw ingetaped met vulcaniserende tape
- de koolborstels van de startmotor waren zo goed als weg. Meteen nieuwe koolborstels dus.
- ook het schudden van de motor had een oorzaak: ??n motorrubber was volledig afgescheurd :humor:.
- meteen versnellingsbak olie ververst
- stuurbekrachtigingsolie ververst
- airco eens nagekeken (moet opnieuw te vullen zijn :))

Ofwel; werk genoeg als je een baas hebt die wilt dat je 12 uur per dag maakt en ook nog een vriendin hebt ;)

De 343T heeft dus de afgelopen drie weken als daily (drifter) gediend: turbodruk wat teruggedraait en iets schraler afgesteld om het verbruik binnen de perken te houden.
In de 3 weken tijd heeft hij ook nog wat onderhoud gehad:
- aandrijfas stukgelopen

- nog een paar aandrijfasbouten afgebroken
- Eergisteren is de gaskabel gebroken

Maar vandaag hebben we de gaskabel weer kunnen repareren. Bovendien hebben we de cardanassen weer binnen yeehaa!. Dadelijk dus eens testen of ze nu wel goed zijn!!! Gauw de turbodruk weer omhoog en we kunnen weer leuk rijden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2009 22:11 #808412 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
B19 kop op een B230F onderblok? Is de boring van die motoren hetzelfde dan? Dat wist ik niet. :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2009 12:51 #808440 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Bodejodel;126869 schreef : B19 kop op een B230F onderblok? Is de boring van die motoren hetzelfde dan? Dat wist ik niet. :D


Boring is niet hetzelfde. De B230 heeft natuurlijk een grotere boring, maar schijnbaar past het allemaal gewoon :yesyes:.
Lekker boeiend; 't ding moet gewoon rijden ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2009 13:35 #808443 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Je krijgt dan wel zo'n randje waar op alle verbrandingsresten lekker kunnen aankoeken... :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2009 14:00 #808444 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Bodejodel;126900 schreef : Je krijgt dan wel zo'n randje waar op alle verbrandingsresten lekker kunnen aankoeken... :D


Hoeft niet, gewoon lekker schraal laten lopen ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2009 14:24 #808445 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Haha, goed bezig hoor... :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2009 11:15 #810695 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Er is alweer een lange tijd niets aan de 343 gedaan. Hopelijk komt er nog wat onderhoud aan deze week. Het viel me op dat de auto steeds meer gaat zoeken op de weg. Af en toe hoor ik ook weleens een harde *KLOENK* vanuit de voorwielophanging.
Daarnaast ontdekte ik koelvloeistof bij m'n voeten.........waarschijnlijk is door de kou de kachelradiateur kapotgevroren......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2009 11:21 #810696 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
buijs, check of de m10 bouten van de draagarmen nog goed vast zitten, mag je aardig aan hangen met een sleutel, is uit 't hoofd dacht ik 83Nm.

die hebben de neiging om af en toe wel eens los te trillen en dan gaat die bus in het rubber een beetje spelen, kan aardige kluunk geluiden maken:+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD