Viscosekoppeling

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2013 17:47 #931011 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Viscosekoppeling
ik schakel bij goed optrekken pas bij 3500. vervolgens rij ik alsof er cruise in m'n voet zit. de eerste truuk van zuinig rijden is constant rijden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2013 23:10 #931028 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling

volvofiel;216574 schreef : Ohja, en schakelen bij 2.000 tpm.


Deze werkt niet altijd, zeker niet bij auto's als de onze die nog niet zijn afgesteld op het nieuwe rijden... Om een voorbeeld te noemen, 80km/h in zijn 4 is bij de 1.7 zuiniger dan in zijn 5. Hij draait dan mooi iets minder dan 3000 toeren.
Bij het optrekken schakel ik overigens ook bij 2750 ? 3000 toeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2013 07:51 #931032 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Viscosekoppeling

General Custom;216599 schreef : Deze werkt niet altijd, zeker niet bij auto's als de onze die nog niet zijn afgesteld op het nieuwe rijden... Om een voorbeeld te noemen, 80km/h in zijn 4 is bij de 1.7 zuiniger dan in zijn 5. Hij draait dan mooi iets minder dan 3000 toeren.
Bij het optrekken schakel ik overigens ook bij 2750 ? 3000 toeren.


Bart, je econometer is niet echt een goede indicatie van je verbruik. Als de auto slechts op snelheid gehouden moet worden zonder zware last is het in 9 vd 10 gevallen zo dat lagere toeren zuiniger zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2013 08:22 #931033 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling

powerflux;216603 schreef : Bart, je econometer is niet echt een goede indicatie van je verbruik. Als de auto slechts op snelheid gehouden moet worden zonder zware last is het in 9 vd 10 gevallen zo dat lagere toeren zuiniger zijn.


Niet afgegaan op de econometer, maar ik ben een tijdje met de auto naar school gegaan, 2 jaar geleden of zo, en dat was ongeveer 20 kilometer aan 80km-wegen. Ik heb het dus wel geprobeerd... Het verschil was maar een halve kilometer op een liter of zo, maar het is een verschil :D

Ik denk dat dit komt door de nogal lange 5e vernelling. Bij 110/120km per uur ideaal om de toeren laag te houden, maar als je wilt versnellen moet je een bult gas geven en gebeurt er nog niks... Maar misschien heeft een 360 daar net wat minder last van door het grotere vermogen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2013 22:23 #931070 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling
dan moet je al veel meer dan het standaard vermogen hebben en helemaal als je het "lange" GLE diff onder de auto hebt.Maar dan nog blijft de 5e versnelling zuiniger omdat je minder toeren maakt op hogere snelheid.FFF vlug versnellen is dan een kwestie van 1 tikkie terug.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2013 23:02 #931072 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling
Het lange GLE differentieel? Zit er ook verschil in differentieels bij de 300-serie dan? Nooit geweten :D
Maar het differentieel van een GLE heeft een langere overbrengingsverhouding als van de andere types begrijp ik dan, of zijn er n?g meer verschillende? Ik kan me voorstellen dat een GLT dan net een kortere verhouding heeft om sportiever op te kunnen trekken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2013 23:16 #931073 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling
Klopt, kijk maar eens in de gebruikershandleiding, daar staat 't geloof ik onder 'eindaandrijving'.
GLE= 3,45 & GLT=3,64 en dat laatste is vanaf (ik geloof) '86 de standaard geworden, ik weet alleen niet wat voor die tijd de standaard verhouding was.
Een GLT trekt dus sneller op maar maakt meer toeren op de snelweg, heeft iemand enig idee hoeveel dat scheelt bij 100-120-140km/u?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2013 00:00 #931074 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling
Met n GLE diff meen ik iets van 4800 tp/m bij 200 km/u.................:humor:

Met een standaard diff zou dit zo'n 5100 zijn. Wat ik gemerkt heb scheelt t om en nabij de 300 tp/m,dus ook bij lagere snelheden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-05-2013 12:48 #931294 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling
M'n 360 injectie maakt 3500 rpm bij 120, de blauwe 3000 rpm bij 120.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-05-2013 12:55 #931295 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling
Dan heeft die blauwe waarschijnlijk een GLE diff.
Ik weet zo uit mn hoofd de verhoudingen niet maar de verschillende diffs zijn makkelijk uit elkaar te houden....als de sticker er nog op zit.Blauw is de standaard overbrenging,rood is het lange GLE diff

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD