Viscosekoppeling
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;216574 schreef : Ohja, en schakelen bij 2.000 tpm.
Deze werkt niet altijd, zeker niet bij auto's als de onze die nog niet zijn afgesteld op het nieuwe rijden... Om een voorbeeld te noemen, 80km/h in zijn 4 is bij de 1.7 zuiniger dan in zijn 5. Hij draait dan mooi iets minder dan 3000 toeren.
Bij het optrekken schakel ik overigens ook bij 2750 ? 3000 toeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
General Custom;216599 schreef : Deze werkt niet altijd, zeker niet bij auto's als de onze die nog niet zijn afgesteld op het nieuwe rijden... Om een voorbeeld te noemen, 80km/h in zijn 4 is bij de 1.7 zuiniger dan in zijn 5. Hij draait dan mooi iets minder dan 3000 toeren.
Bij het optrekken schakel ik overigens ook bij 2750 ? 3000 toeren.
Bart, je econometer is niet echt een goede indicatie van je verbruik. Als de auto slechts op snelheid gehouden moet worden zonder zware last is het in 9 vd 10 gevallen zo dat lagere toeren zuiniger zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
powerflux;216603 schreef : Bart, je econometer is niet echt een goede indicatie van je verbruik. Als de auto slechts op snelheid gehouden moet worden zonder zware last is het in 9 vd 10 gevallen zo dat lagere toeren zuiniger zijn.
Niet afgegaan op de econometer, maar ik ben een tijdje met de auto naar school gegaan, 2 jaar geleden of zo, en dat was ongeveer 20 kilometer aan 80km-wegen. Ik heb het dus wel geprobeerd... Het verschil was maar een halve kilometer op een liter of zo, maar het is een verschil

Ik denk dat dit komt door de nogal lange 5e vernelling. Bij 110/120km per uur ideaal om de toeren laag te houden, maar als je wilt versnellen moet je een bult gas geven en gebeurt er nog niks... Maar misschien heeft een 360 daar net wat minder last van door het grotere vermogen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Maar het differentieel van een GLE heeft een langere overbrengingsverhouding als van de andere types begrijp ik dan, of zijn er n?g meer verschillende? Ik kan me voorstellen dat een GLT dan net een kortere verhouding heeft om sportiever op te kunnen trekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
GLE= 3,45 & GLT=3,64 en dat laatste is vanaf (ik geloof) '86 de standaard geworden, ik weet alleen niet wat voor die tijd de standaard verhouding was.
Een GLT trekt dus sneller op maar maakt meer toeren op de snelweg, heeft iemand enig idee hoeveel dat scheelt bij 100-120-140km/u?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Met een standaard diff zou dit zo'n 5100 zijn. Wat ik gemerkt heb scheelt t om en nabij de 300 tp/m,dus ook bij lagere snelheden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik weet zo uit mn hoofd de verhoudingen niet maar de verschillende diffs zijn makkelijk uit elkaar te houden....als de sticker er nog op zit.Blauw is de standaard overbrenging,rood is het lange GLE diff
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.