Viscosekoppeling
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2004 16:44 #624061
door Thomas de Wit (GAST)
Viscosekoppeling is gemaakt door Thomas de Wit (GAST)
Hallo,
Even een vraagje. Hoe werkt precies de viscose-koppeing op de koelventilator van het 2-liter blok? De ventilator bij deze motor draait toch altijd mee i.t.t. de ventilator met thermostaat bij de b14.4e?
Gr Thomas
Even een vraagje. Hoe werkt precies de viscose-koppeing op de koelventilator van het 2-liter blok? De ventilator bij deze motor draait toch altijd mee i.t.t. de ventilator met thermostaat bij de b14.4e?
Gr Thomas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-10-2004 16:47 #635666
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling
Simpel gezegd "Visco-Koppeling"
hoe warmer de vloeistof word, hoe dikker.
hoe dikker de vloeistog word hoe stugger,
hoe stugger de vloeistof word hoe meer kinetische energie doorgegeven word en zo de fan meegenomen word,
hoe warmer de vloeistof word, hoe dikker.
hoe dikker de vloeistog word hoe stugger,
hoe stugger de vloeistof word hoe meer kinetische energie doorgegeven word en zo de fan meegenomen word,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-10-2004 16:52 #635667
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling
jup, zo hoort het precies te werken.
vaak zitten ze vast en draait de fan daardoor altijd volle kracht mee.
Groetjes Wouter
vaak zitten ze vast en draait de fan daardoor altijd volle kracht mee.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2004 16:55 #635668
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Viscosekoppeling
Kijk dat is een duidelijke uitleg en een snel antwoord! bedankt maar weer.
Gr Thomas
Gr Thomas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-10-2004 17:28 #635669
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling
En als je er eentje zoekt, ben je bij mij op het goede adres..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2004 17:47 #635670
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Viscosekoppeling
Nou, het was gewoon een vraagje. Ik kreeg net een folder van de 360 binnen die ik besteld had en las daarin over de visco-koppeling.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2005 11:08 #635671
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling
Ff oud topic aanhalen. Kan die viscose koppeling niet worden vervangen door een elektrisch exemplaar? I.v.m. vermogens verlies, en daarmee dus ook verbruik. Meestal wordt een vloeistof trouwens dunner naarmate het warmer wordt.
(Bericht gewijzigd door jasperluijten op 19 december 2005)
(Bericht gewijzigd door jasperluijten op 19 december 2005)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2005 16:32 #635672
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling
Dat de vloeistof dikker wordt klopt ook niet helemaal. Wat er gebeurt is dat op hogere snelheid de vloeistof turbulent gaat bewegen. Turbulent = meer wrijving = fan gaat harder meegenomen worden = meer krachtoverbrenging.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2005 20:17 #635673
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling
Gewoon een hydraulische koppeling dus, toch? Maar kun je dat ding ook vervangen en nog belangrijker schiet je er iets mee op?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2005 20:43 #635674
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscosekoppeling
de vloeistof wordt niet dikker, maar zet uit.
door het uitzetten wordt een wrijvingblokje klem gedraaid tussen de as en de fan, en gaat die meedraaien.
[edit] de truc van zo'n viscofan is dus dat ie nauwelijks meedraait als er niet gekoeld hoeft te worden, en hij pas vast aan de as gekoppeld wordt zodra de koeling nodig is. Evenals de thermoswitch is dat dus een thermostatische regeling.
wat vaak gebeurt is dat dit wrijvingsblokje vast gaat zitten, en de fan dus altijd meedraait.
door het uitzetten wordt een wrijvingblokje klem gedraaid tussen de as en de fan, en gaat die meedraaien.
[edit] de truc van zo'n viscofan is dus dat ie nauwelijks meedraait als er niet gekoeld hoeft te worden, en hij pas vast aan de as gekoppeld wordt zodra de koeling nodig is. Evenals de thermoswitch is dat dus een thermostatische regeling.
wat vaak gebeurt is dat dit wrijvingsblokje vast gaat zitten, en de fan dus altijd meedraait.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets