show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 360 GLE 1984 van Albert

• Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2017 18:35 #971402 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Volvo 360 GLE 1984 van Albert
Goeie tip zal als ik een nieuwe monteer meteen beide kanten smeren.

Nam gister met een vaartje een rotonde.
Op een of andere manier zwenkte me achterkant op een rare manier uit:wtf2: waardoor ik een stoepje raakte en me band klapte.

[img

Al snel werd duidelijk dat de band waarschijnlijk al zacht was. Doordat er een schroef in zat. Deze is in de bocht gaan rollen waardoor de met achterkant van de auto te ver door ging. :loser:

[img

Mooie is dan ik nu eens de reserveband kan gebruiken die al 34 jaar op zijn doel ligt te wachten :f

[img

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
15-06-2017 20:38 #971403 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Volvo 360 GLE 1984 van Albert
Als ik naar het profiel kijk was die band al op... Met het verhaal van de caravan in gedachten heb ik het idee dat je qua onderhoud een beetje achter de feiten aanloopt. Niet alleen gevaarlijk voor jezelf, maar ook voor anderen!

• alex kokkeler (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2017 18:10 #971424 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Volvo 360 GLE 1984 van Albert
Banden worden vaak vergeten, deze zijn bijna spiegelglad.
Je bent gaat glijden doordat je geen profiel meer had en niet door die schroef hoor...

• Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2017 18:16 #971442 door Albert Jan Algera
Ik denk dat de foto een beetje misleidend is.
Doordat de band plat is ziet het eruit dat het profiel aan de linkerkant erg glad is. Werkelijk is deze band 9 maanden geleden 40.000 km terug er nieuw op gezet (2016), het profiel is nu nog niet dermate laag dat dit direct gevaar oplevert.
Ik heb vele malen mogen ervaren hoe het voelt als een 360 met de achterkant uitbreekt, dit voelde echt anders dan dat dit door een band met te lage spanning gebeurd (lekke band).
Heb de auto 6 weken terug laten taxeren, (dit heb ik niet met gladde banden gedaan).

[img

Daarnaast is een erg oude band vele malen gevaarlijke dan een nieuwere band met wat minder profiel. Deze kan namelijk in eens klappen doordat de bindlaag poreus is. (wat inderdaad met de caravanbanden gebeurde)

Als er geen vuiligheid of nattigheid op de weg is verliest een nieuwere band ook zijn grip niet, denk aan slicks. Hoewel hier andere soort rubbers (meer natuurrubber i.v.m. synthetisch rubber) wordt gebruikt voor de warmte overdracht enz.

Wat ook niet iedereen weet (waaronder ik zelf een paar jaar terug) is dat door de veroudering van het rubber, de band zelf minder grip krijgt.
Heb meegemaakt dat mijn 360 overstuurd reageerde doordat ik op de vooras 8 jaar oude banden met goed profiel had gemonteerd. Door veroudering was het wrijvingscoëfficiënt tussen band en asfalt gedaald.
Dit komt mede door weekmakers in het rubber die eruit wegdiffunderen en het rubber bros en hard maken. De invloed van zon (Uv-straling) versneld dit proces. Hierdoor kan een ongebruikte oudere band een stuk minder grip hebben dan een nieuwere bijna versleten band.

Een recent voorbeeld van een oude band die ik in de zon had laten staan. (voordat hij in de zon stond was hij nog niet opengebarsten)

[img

Gevaarlijk zou in mijn geval zal zijn geweest om door te rijden met de reserveband (34 jaar oud), dus ben rustig naar huis gereden en heb andere wielen gemonteerd.

• Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2017 18:23 #971443 door Albert Jan Algera
Hoewel mij niet bekend is of een reserveband / thuiskomen zo is opgebouwd dat deze ook na vele jaren nog betrouwbaar is. Ze zullen ziezo minder grip hebben maar of de koordlaag ook echt net zoals een gewone autoband loslaat weet ik niet. Zou het wel erg logies vinden dat dit wel zo is, want hoe vaak vernieuwt iemand nu zijn reservewiel? Ik nooit in ieder geval.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2017 20:16 #971444 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Volvo 360 GLE 1984 van Albert
Ik heb de originele reserveband van mijn ex-740 nog gebruikt. Was absoluut perfect op het oog. Nooit gebruikt, nooit in de zon of vochtig gelegen - gewoon in de auto.

Na 5 kilometer kwam het profiel er in lappen vanaf. Sindsdien leg ik altijd bij vervangen van de gewone banden het beste exemplaar op het reservewiel. Liever een meer versleten, maar jongere band dan een stokoude.

• Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2017 10:57 #971446 door Albert Jan Algera
@Powerflux: Duidelijk, de reservewielen zijn dus niet echt veilig.

Ze hebben wel een leuk profiel zo met "spare" erin.
Voor personenwagens is er een tijd geweest dat het profiel op wegbanden
gewoon werd bedacht omdat het er wel leuk uitzag. Maar hier zijn steeds meer studies naar verricht. Welke profielen het meeste grip hebben op wat voor ondergrond, of ze een goede waterafvoer hebben, welke profiel voor lage rolweerstand zorgt, welk profiel voor minste geluid zorgen, enz. Hierdoor hebben veel merken 'normale' autobanden een vergelijkbaar profiel gekregen.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
20-06-2017 11:48 #971447 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Volvo 360 GLE 1984 van Albert

Albert1;246038 schreef : Ik denk dat de foto een beetje misleidend is.

Kijk de foto zelf nog maar eens terug, boven de spijker lijkt totaal geen groef meer te zitten in de band. Ook aan de binnenkant lijken de groeven bijna helemaal weg. Dan vertekent de foto behoorlijk.
Ben het verder wel met je eens, op droog wegdek maakt het profiel niet uit en is een oude band veel gevaarlijker.
Een reserveband moet je inderdaad ook afentoe vervangen. Ik heb op fora al vaker verhalen gelezen van mensen die na 2 km met een lege of kapotte reserveband staan.

• Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2017 12:08 #971448 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Volvo 360 GLE 1984 van Albert

Albert1;246038 schreef : Ik denk dat de foto een beetje misleidend is.
Doordat de band plat is ziet het eruit dat het profiel aan de linkerkant erg glad is. Werkelijk is deze band 9 maanden geleden 40.000 km terug er nieuw op gezet (2016), het profiel is nu nog niet dermate laag dat dit direct gevaar oplevert.
Gevaarlijk zou in mijn geval zal zijn geweest om door te rijden met de reserveband (34 jaar oud), dus ben rustig naar huis gereden en heb andere wielen gemonteerd.

Nieuwe banden in 13" of 14" kosten peanuts en onze auto's zijn toch wel nieuw rubber waard? :y:

Als die band er na zo een korte tijd al zo uit ziet zou ik toch ook eens verder gaan kijken of alles ok is. Ik stel me toch enige vragen dan :f

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-06-2017 15:08 #971450 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Volvo 360 GLE 1984 van Albert
En als aanvulling; meten is weten, even een bandenprofieldieptemeter (Scrabble!) In de groeven net buiten het midden zetten, 2 a 3 mm is echt wel de grens voor een zomerband om goed te functioneren.

Bij een winterband zo uit mijn hoofd zelfs 4 mm.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC