Volvo 360 GLE 1984 van Albert
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Nam gister met een vaartje een rotonde.
Op een of andere manier zwenkte me achterkant op een rare manier uit:wtf2: waardoor ik een stoepje raakte en me band klapte.
Al snel werd duidelijk dat de band waarschijnlijk al zacht was. Doordat er een schroef in zat. Deze is in de bocht gaan rollen waardoor de met achterkant van de auto te ver door ging. :loser:
Mooie is dan ik nu eens de reserveband kan gebruiken die al 34 jaar op zijn doel ligt te wachten :f
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
Je bent gaat glijden doordat je geen profiel meer had en niet door die schroef hoor...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Doordat de band plat is ziet het eruit dat het profiel aan de linkerkant erg glad is. Werkelijk is deze band 9 maanden geleden 40.000 km terug er nieuw op gezet (2016), het profiel is nu nog niet dermate laag dat dit direct gevaar oplevert.
Ik heb vele malen mogen ervaren hoe het voelt als een 360 met de achterkant uitbreekt, dit voelde echt anders dan dat dit door een band met te lage spanning gebeurd (lekke band).
Heb de auto 6 weken terug laten taxeren, (dit heb ik niet met gladde banden gedaan).
Daarnaast is een erg oude band vele malen gevaarlijke dan een nieuwere band met wat minder profiel. Deze kan namelijk in eens klappen doordat de bindlaag poreus is. (wat inderdaad met de caravanbanden gebeurde)
Als er geen vuiligheid of nattigheid op de weg is verliest een nieuwere band ook zijn grip niet, denk aan slicks. Hoewel hier andere soort rubbers (meer natuurrubber i.v.m. synthetisch rubber) wordt gebruikt voor de warmte overdracht enz.
Wat ook niet iedereen weet (waaronder ik zelf een paar jaar terug) is dat door de veroudering van het rubber, de band zelf minder grip krijgt.
Heb meegemaakt dat mijn 360 overstuurd reageerde doordat ik op de vooras 8 jaar oude banden met goed profiel had gemonteerd. Door veroudering was het wrijvingscoëfficiënt tussen band en asfalt gedaald.
Dit komt mede door weekmakers in het rubber die eruit wegdiffunderen en het rubber bros en hard maken. De invloed van zon (Uv-straling) versneld dit proces. Hierdoor kan een ongebruikte oudere band een stuk minder grip hebben dan een nieuwere bijna versleten band.
Een recent voorbeeld van een oude band die ik in de zon had laten staan. (voordat hij in de zon stond was hij nog niet opengebarsten)
Gevaarlijk zou in mijn geval zal zijn geweest om door te rijden met de reserveband (34 jaar oud), dus ben rustig naar huis gereden en heb andere wielen gemonteerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Na 5 kilometer kwam het profiel er in lappen vanaf. Sindsdien leg ik altijd bij vervangen van de gewone banden het beste exemplaar op het reservewiel. Liever een meer versleten, maar jongere band dan een stokoude.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Ze hebben wel een leuk profiel zo met "spare" erin.
Voor personenwagens is er een tijd geweest dat het profiel op wegbanden
gewoon werd bedacht omdat het er wel leuk uitzag. Maar hier zijn steeds meer studies naar verricht. Welke profielen het meeste grip hebben op wat voor ondergrond, of ze een goede waterafvoer hebben, welke profiel voor lage rolweerstand zorgt, welk profiel voor minste geluid zorgen, enz. Hierdoor hebben veel merken 'normale' autobanden een vergelijkbaar profiel gekregen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Albert1;246038 schreef : Ik denk dat de foto een beetje misleidend is.
Kijk de foto zelf nog maar eens terug, boven de spijker lijkt totaal geen groef meer te zitten in de band. Ook aan de binnenkant lijken de groeven bijna helemaal weg. Dan vertekent de foto behoorlijk.
Ben het verder wel met je eens, op droog wegdek maakt het profiel niet uit en is een oude band veel gevaarlijker.
Een reserveband moet je inderdaad ook afentoe vervangen. Ik heb op fora al vaker verhalen gelezen van mensen die na 2 km met een lege of kapotte reserveband staan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
Albert1;246038 schreef : Ik denk dat de foto een beetje misleidend is.
Doordat de band plat is ziet het eruit dat het profiel aan de linkerkant erg glad is. Werkelijk is deze band 9 maanden geleden 40.000 km terug er nieuw op gezet (2016), het profiel is nu nog niet dermate laag dat dit direct gevaar oplevert.
Gevaarlijk zou in mijn geval zal zijn geweest om door te rijden met de reserveband (34 jaar oud), dus ben rustig naar huis gereden en heb andere wielen gemonteerd.
Nieuwe banden in 13" of 14" kosten peanuts en onze auto's zijn toch wel nieuw rubber waard? :y:
Als die band er na zo een korte tijd al zo uit ziet zou ik toch ook eens verder gaan kijken of alles ok is. Ik stel me toch enige vragen dan :f
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Bij een winterband zo uit mijn hoofd zelfs 4 mm.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.