Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
- V300 register
- Verbannen
Wouter;248453 schreef : dat Uher relais, daar staat op 12V, (4x) 21W toch??? dan is dat je knipperautomaat voor de alarmlichten.
Yep. Hm. Waar is het ruitenwisserrelais dan heen :hmmz:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Stefan340;248463 schreef : Yep. Hm. Waar is het ruitenwisserrelais dan heen :hmmz:
Waarschijnlijk een goed bewaard geheim rond je stuur :+
Je bent op de goede weg hoor. Het ruitenwisserrelais moet daar ook in de buurt hangen. Waarschijnlijk is het een opvallend hoge, ongeveer zo groot als je knipperlichtrelais. In hoogte waarschijnlijk 1,5x zo hoog als het knipperlichtrelais als je al een intervalstand had. Als je nog geen intervalstand had is het in formaat vergelijkbaar met het knipperlichtrelais.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Of iets in die trand, of in het engels, weet ik niet meer precies.
Dus niet te missen
Heb hem zelf al eens vervangen namelijk en viel me gelijk op.
Zit in ieder geval aan de stuurkolom vast, samen met nog een aantal relais, en is inderdaad veel groter dan de rest.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Er zijn verschillende varianten, origineel en vervangingsonderdelen. Hier de verschillende die ik in mijn onderdelenbakje heb. VAG relais 99 ligt er toevallig ook nog bij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Steven340;248473 schreef : Bij mij trof ik zo'n hella aan, die was kapot, wissers kwamen toen niet meer in de ruststand.
Dat heb ik vaker gehoord bij een defect ruitenwisserrelais. Daarnaast is een niet-werkende interval zo'n typische kwaal.
Is jou iets bekend over verschillende contactbezetting van dit relais Steven? Als ik me niet vergis had dat Hella relais (uit de 86'er) slechts 4 pootjes, terwijl de andere relais (uit m'n 88'er en 90'er) allemaal een smal pootje extra hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het beste kun je afgaan oo de grootte in combinatie met het extra pootje ter controle. Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Oorspronkelijk geplaatst door Steven340
Bij mij trof ik zo'n hella aan, die was kapot, wissers kwamen toen niet meer in de ruststand.
Dat heb ik vaker gehoord bij een defect ruitenwisserrelais. Daarnaast is een niet-werkende interval zo'n typische kwaal.
Ik heb dit gehad bij een Peugeot 104 en bij een Opel B Kadett. Ik dacht dat dat zo hoorde op die auto's dat je de ruitenwissers op tijd moet uitzetten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Volvo 340 CVT;248482 schreef : Ik heb dit gehad bij een Peugeot 104 en bij een Opel B Kadett. Ik dacht dat dat zo hoorde op die auto's dat je de ruitenwissers op tijd moet uitzetten.
Ik met 2 340's een kapotte interval.
Met de Fiat Panda was het helemaal een feest, want ook die ruitenwissers kwamen niet terug in ruststand. Easy fix, dacht ik, dan zal het relais wel kapot zijn. Nu had die Panda slechts een normaal aan-uit-relais, en zat er in de ruitenwissermotor een soort schakeling met sleepcontacten en sleepringen ingebouwd zodat deze altijd terug kwam in ruststand. Een hele merkwaardige constructie. Op dezelfde manier zat hier een intervalstand ingebouwd. Nu bleek dat tussen de contacten en sleepringen oud vastgekoekt vet zat. Na schoonmaken en opnieuw invetten werkte het weer prima.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.