Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
- V300 register
- Verbannen
Stefan340;248547 schreef : Ah en die is vergelijkbaar qua functies als de 99?
Ja en nee. De functies zijn het zelfde als VAG relais 99, op de luxe van de variabele interval na. Het Hella relais heeft een normale interval.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Dat is later komen te vervallen, geen idee waarom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Steven340;248557 schreef : Variabele interval was ook alleen verkrijgbaar op de 343 / 345 modellen.
Dat is later komen te vervallen, geen idee waarom.
Daarom wordt VAG relais 99 vaak geplaatst, die heeft wel weer een variabele interval. Ruitenwisserhendel omhoog en terug naar beneden, wanneer hij weer moet wissen de hendel weer omhoog. Het relais zal de tijd tussen het wissen onthouden en deze interval aanhouden. Doe je de ruitenwisserhendel enkel omhoog, dan zal het relais een standaard intervaltijd aanhouden en werken zoals origineel in de 300-serie geleverd.
Dit VAG relais zit o.a. in de luxere Golf 4 modellen. Ik denk dat dit een doorontwikkeling op het relais in de Volvo 300-serie is, en in de jaren 80 nog niet bestond of nog te duur was.
In de 343/345 werkte het nog met zo'n draaiknopje toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
En dan maar terug in de auto.... success, it's alive!!
Dan lijkt het me een mooi project om die #99 toch in Victor te krijgen Kga even iets meer research doen rondom dit: forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=155509&postcount=44
En Steven, gisteren Erik gesproken, volgende zaterdag kom ik ff langs voor portier/spatbord!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Tip van de dag: probeer eerst een keer wat het Hella ruitenwisserrelais op die plaats doet. Zo weet je zeker dat het op de originele manier goed werkt, anders wordt later eventueel fouten zoeken erg moeilijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik kan je helaas niet van meer aanwijzingen voorzien, het is voor mij ook al een flink aantal jaar terug dat ik dit heb gedaan. (overigens was dat bij mijn vorige auto, en heb ik dat relais wel overgebouwd naar mijn nieuwe..., en die werkt dus ook nog... )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Geen draden doorknippen, maar schoentjes schuiven op de originele connectors met krimpkous, idem om het klokje en sigarettenaansteker aan te sluiten
Zo! Da's beter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Origineel hoort het overigens andersom, 12V links en klokje rechts. Waarschijnlijk omdat vanuit je zicht het stuur net voor de linkerkant zit (en dan kun je nog niet zien hoeveel te laat je komt...) :halo:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.