show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Anjo's 1980 343 DL

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2015 17:20 #955840 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Anjo's 1980 343 DL
kop afvlakken... compressie verhogen... Heron kop...?
ben benieuwd wat mr. Stainless Steel nog meer in petto heeft :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-02-2015 18:00 #955841 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 1980 343 DL

volvofiel;234866 schreef : kop afvlakken... compressie verhogen... Heron kop...?
ben benieuwd wat mr. Stainless Steel nog meer in petto heeft :)


19T turbo, RVS spruitstuk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2015 21:45 #956190 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 1980 343 DL

ZwerverRoodbaard;234851 schreef : Ik dacht dat wanneer de klepveren te slap zijn, dat de klep dan gaat 'zweven' en dan de zuiger kan raken.

eens, had in dit geval ook wel gebeurd al zou ik hem langduriger op hoge toerentallen had laten draaien, hij heeft er zowat alleen maar mee stationair gelopen en een enkele keer onbelast naar 3000rpm.

ZwerverRoodbaard;234851 schreef : Hoe bepaal je b.t.w. of de klepveren te slap zijn heb je een verentester of meet je wat anders op dan de druksterkte?

in dit geval was het met de hand vrij eenvoudig te bepalen, 1 veer week tov de rest enorm af en kon je tussen 2 vingers zowat plat drukken. normaal gesproken dien je de veer in te drukken tot een bepaalde hoogte, bij die hoogte hoort een veerdruk in Nm; die data is weer terug te vinden in de revisiehandboeken

heb hem van de week weer gestart trouwens en hij is muisstil:) alle spullen van de poedercoater zijn ook weer binnen maar wil eerst het voorfront wat bijwerken voor de delen er tegenaangeschroefd worden, wel een nieuwe koelventilator gemonteerd, 12" van Spal. de enkele van 10" zou uiteindelijk niet voldoen en kwam n?t tegen het front aan, de 12" kan ik wat lager monteren dus past het perfect.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2015 17:13 #956268 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 1980 343 DL
vanmiddag de eerste meters met de 343 gereden, loopt al redelijk goed maar moet nog wel nader afgesteld worden; wel een ander probleempje geconstateerd, de accu laad niet goed bij.

aan de onderkant alles nagelopen en m'n checklist afgevinkt, heb express een aantal dingen niet direct goed gemonteerd toen de auto op assteunen stond omdat je er zo veel makkelijker bij kunt. ook de nieuwe aandrijfasjes zijn hier te zien:)

naast de puntjes die ik al had geen gekke dingen of lekkages gevonden, nog even een nieuwe accu erin (deze is zowieso wat slecht) en nader naar de dynamo kijken en dan is de ombouw zowat klaar


hij wilde op de brug al niet meer starten dus eraf geduwd en naar de garage slepen dan maar:p

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2015 19:28 #956270 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Anjo's 1980 343 DL
Mooi! Is echt een tof ding geworden zo, rap zal het ook wel zijn.
Waar had je de aandrijfassen vandaan dan? Dealer?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2015 22:56 #956275 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 1980 343 DL
die aandrijfassen ben ik een tijdje geleden toevallig tegen gekomen, ze waren niet goedkoop maar ik vond het wel de moeite. ook nog een setje officiele 360i asjes op de kop getikt maar die schroef ik toch echt onder de 340, die heeft nog steeds een dikke duit meer vermogen als de 343.

heb het probleempje gevonden trouwens, was een makkie alleen moest wel de dynamo weer uit elkaar; 't is net lego..


heb nieuwe sleepringen gemonteerd en ook een nieuw diodeblok, in dat laatste zat het probleem, bij een van de draden die van de ringwikkeling naar het diodeblok lopen was het uiteinde iets teveel naar de rotor toe verbogen, deze heeft 1 draadje van de rotor ietsjes ingesleten en de andere afgebroken en stuk geslagen.


inmiddels is het alweer gerepareerd, van 't weekend weer in elkaar zetten; laat de accu nog een nachtje aan de druppellader hangen, misschien heeft die het nog overleefd:+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2015 19:49 #956302 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 1980 343 DL
dynamotje weer in elkaar


laadspanning weer in orde!:)

en de auto klaargemaakt om een klein stukje te rijden, even thuis de bandjes oppompen




moet nog het CO afstellen, hij ligt nog wat te schudden. terug bij de garage voor de zekerheid ook even de stroboscoop aangesloten en toen zag ik dat de ontsteking er wel een aardig eindje naast zat.. bovenste D-riemkap eraf, motor op BDP gezet en warempel, de rotor stond verkeerd; riem los, tandje verder gezet en het klopt weer. hij schud al een stuk minder maar het is nog niet helemaal perfect, eerst maar eens een vers tankje e98 erin (bedacht me net dat er nog een half tankje e95 van zowat een jaar oud in zat) en dan even langs de dorpsgarage om het CO af te stellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2015 12:15 #958376 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 1980 343 DL
na nog een keer statisch alles afstellen en daarna het CO gecontroleerd te hebben (was nog 2% te hoog:D) loopt ie als een trein, resultaat 1e tank (25liter) waarbij hij ruim op 15L met de ontsteking verkeerd gelopen heeft 1:8,5 denk dat hij nu nog makkelijk aan de 1:10 komt

heb ondertussen nog een veerpootbrugje in elkaar gebakken, die oude zekeringenkast en ruitensproeiertank maakten het er zeker niet makkelijker op..




en voor 't eerst sinds ik hem heb (eind 2009) grondig gepoetst, t blijft een pleuriswerk...





nu nog een keer de bank op en dan naar de rdw:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-09-2015 22:12 #958377 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Anjo's 1980 343 DL
Man o man wat ziet dat er toch strak uit zeg!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2015 22:47 #958389 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 1980 343 DL
Mooi, heel mooi!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD