show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

De Volvo 360 GLS van Jean-Luc

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2018 17:04 #973937 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
Het is maar een suggestie, (Ik heb nog niet zoveel verstand van de autotechniek) maar wellicht dat ie te weinig lucht krijgt in het lpg-lucht mengsel als je teveel choke hebt? Hier had ik nog wel eens last van bij m'n Puch. Sowieso bevat koudere lucht meer zuurstof, wat ook wel 's effect heeft op je mengsel (maar volgensmij is dat bijna altijd verwaarloosbaar).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-02-2018 17:22 #973938 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
Even wat gedachten nog mijnerzijds:

- Choke gebruik achterwege laten (heeft misschien bij LPG zelfs nadelig effect)
- Verdamper die bevriezingsverschijnselen vertoont?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2018 20:42 #973939 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
De choke bij de B19A bedient de luchtdoseringsklep (achter dat driehoekige uitsteeksel aan de zijkant) en zet de gasklep wat verder open. Omdat de benzinetoevoer is afgesloten, doet die luchtdoseringsklep niet zo heel veel meer en heeft "het kiertje van de gasklep" wat meer invloed.
Staat de choke wel goed afgesteld? Op de chokehevel staat een streepje, als deze tegenover de aanslag staat moet de motor 1.200 tpm draaien +/- 50.
Wel afstellen op benzine... En dat zal waarschijnlijk niet meer gaan als je geen sproeiernaaldliftsysteem hebt.
Maar je kunt er even wat mee spelen :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2018 20:51 #973940 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
Als je een motor koud start op LPG bij temperaturen onder de 2 a 3 graden heb je een probleem met het kunnen verdampen van vloeibaar LPG naar dampgas. Hiervoor heb je warmte nodig vanuit het koelwater. Maar de motor is nog koud dus heb je geen warm koelwater om dit proces tot stand te brengen, gevolg is verdamper en leidingen bevriezen. Als je heel voorzichtig weg rijdt, lees weinig vermogen vraagt kun je dit bevriezen net voorkomen doordat je maar weinig LPG verbruikt. Rij je met fors vermogen weg dan bevriest de boel. Dit is een van de redenen dat de moderne LPG installaties altijd op benzine starten en dan bij een koelwatertemperatuur van ongeveer 27 graden Celsius om kunnen schakelen naar LPG. Daarnaast zijn er nog wat parameters die gelden bij een moderne LPG installatie om om te kunnen schakelen naar LPG maar dat staat los van dit topic.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2018 22:36 #973941 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc

Volvo360glt;248687 schreef : Als je een motor koud start op LPG bij temperaturen onder de 2 a 3 graden heb je een probleem met het kunnen verdampen van vloeibaar LPG naar dampgas. Hiervoor heb je warmte nodig vanuit het koelwater. Maar de motor is nog koud dus heb je geen warm koelwater om dit proces tot stand te brengen, gevolg is verdamper en leidingen bevriezen. Als je heel voorzichtig weg rijdt, lees weinig vermogen vraagt kun je dit bevriezen net voorkomen doordat je maar weinig LPG verbruikt. Rij je met fors vermogen weg dan bevriest de boel...........


Ik rij jaren op LPG en heb 's winters nog nooit een bevroren verdamper of ander onderdeel in het LPG systeem gehad, bij mij is het sleutel omdraaien en weg rijden op LPG, en ik hou van doorrijden.

Mochten er bevriezingsverschijnselen ontstaan, dan zal er vermoedelijk iets aan de afstelling van de LPG installatie mis zijn. Ook is belangrijk in welk gedeelte van het koelsysteem de verdamper is opgenomen. Bij mij is dat in het gedeelte wat de voet van de carburateur verwarmde, want dit is bij LPG niet nodig en heb ik daarom dit gedeelte gebruikt omdat dit het snelst warm wordt.

LPG heeft een kookpunt van ca -20°C zie Chemiekaart LPG en zal bij temperaturen tot onder de -10°C gewoon verdampen zij het wel minder snel dan bij temperaturen boven de 0°C

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2018 08:49 #973942 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
Nou, wat een goede tips allemaal, waarvoor dank! Als ik thuis weg rijd, dan moet ik een flink stuk rustig rijden ivm drempels. Dan merk je natuurlijk niets van inhouden van de motor. Met mijn vorige 360, met B200K en Vialle installatie, zelfs onder de -10 gewoon starten en wegrijden op lpg. De GLS geeft verder ook nooit problemen, alleen dit kleine gehik af en toe. Een beetje te verwachten dus met deze temperaturen.

Nu even een ander probleem: ik krijg vanochtend de contactsleutel niet omgedraaid. Wegenwacht gebeld, dus ff kijken of dit zo opgelost kan worden. Hij heeft al vaker kuren gehad met het contactslot, dus dit ga ik nu wel oplossen. Het zal een ander contactslot moeten worden, of er is iets met het stuurslot, dat de contactsleutel blokkeert. Als iemand nog tips heeft, dan zijn die welkom!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2018 11:17 #973944 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
helpt het niet om je stuur wat heen en weer te draaien tijdens het proberen te draaien van het slot??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2018 12:06 #973946 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
Nee, maar de wegenwacht heeft het wel opgelost. Het contact was niet kapot, maar met wat smeren gaat het nu goed, voorlopig. Kan door de kou veroorzaakt zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2018 12:10 #973947 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc

Marty360GLS;248684 schreef : Het is maar een suggestie, (Ik heb nog niet zoveel verstand van de autotechniek) maar wellicht dat ie te weinig lucht krijgt in het lpg-lucht mengsel als je teveel choke hebt? Hier had ik nog wel eens last van bij m'n Puch. Sowieso bevat koudere lucht meer zuurstof, wat ook wel 's effect heeft op je mengsel (maar volgensmij is dat bijna altijd verwaarloosbaar).


Ik ga eens wat eerder de choke terugduwen. Dit zou het best eens kunnen zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2018 12:13 #973948 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Volvo 360 GLS van Jean-Luc

2 Fast 4 U;248688 schreef : Mochten er bevriezingsverschijnselen ontstaan, dan zal er vermoedelijk iets aan de afstelling van de LPG installatie mis zijn.


Zelf rij ik ook al zo'n 10 jaar op lpg. Nooit problemen ermee gehad. Die afstelling zou best eens kunnen, want met die Vialle verdamper heb ik nooit problemen gehad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD