De Volvo 360 GLS van Jean-Luc
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Lucluc;125139 schreef : Na het plaatsen van een nieuwe accu draait de startmotor nog steeds erg langzaam rond. Een tijd geleden bleef de starterkrans nog hangen, nu niet meer, maar de startmotor maakt een 'mechanisch' geluid en draait dus maar langzaam rond, iig niet wat ik gewend ben. Vervangen dat ding?
Verder gaat 's morgens de verlichting van het tellerset pas na een paar minuten aan. Erg irritant. Stekkers heb ik al een keer los-vast gedaan. Zekering kan het (denk ik) niet zijn, omdat de verlichting van het klokje en van de kachelunit het wel doen. Wie nog tips? Hele unit vervangen, of zitten er nog aparte stekkertjes voor de twee lampjes achter de tellers?
Wat bedoel je met langzaam? De startmotor van mijn auto draait ook redelijk langzaam rond. Kun je eens een filmpje maken?
Ik meen me iets te herinneren van een verhaal van bedrading die niet goed meer functioneert wat resulteert in een langzaam draaiende startmotor, misschien dat iemand van de TC hierover uitsluitsel kan geven?
W.b.t. de tellerset; bij de oude tellers (MY 81 of eerder) krijgen de lampjes van de tellers stroom via de "printplaat" achterop de tellerset, wellicht dat hier een breuk o.i.d. in zit.
"Even" eruithalen en inspecteren c.q. doormeten lijkt me.
Edit: Anjo is me n?t voor geweest, zat ik toch in de goede richting met m'n verhaal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Aangezien ik weet dat J-L geen elektro-analfabeet is hou ik het even kort:
je moet het startsysteem in gedachten zien als 4 delen:
- accu
- plusdraad
- startmotor
- massadraad
Je gaat nu enkel de spanning over deze 4 trajecten meten, tijdens het starten. Meet de spanningen direct op de accupolen, en direct op het draadeind + behuizing van de startmotor.
Diagnosekader:
De accuspanning moet de som van de andere 3 zijn
De optelsom van de spanning over de draden mag maximaal 1 volt zijn
(dit wil zeggen, accuspanning mag maar 1 volt hoger zijn dan de spanning over de startmotor)
Als de accu nieuw is en toch de spanning inzakt, is waarschijnlijk de lagering van de startmotor versleten. (dit geeft geen kortsluiting, maar wel een erg zwaar draaiende motor, zodat die heel veel stroom gaat trekken)
Als de spanning over de startmotor goed is (en weinig daalt t.o.v. de situatie dat je niet start) kunnen de koolborstels versleten zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dit verhaal icm met het eerder blijven hangen van de starterskrans moet leiden tot een andere startmotor. Ik haal zo een gereviseerde op bij Slubo en zal later nog eens gaan meten. Goede uitleg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik zal binnenkort een nieuw showroom topic openen voor de GL injection.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Je weet dus wat je te doen staat: Even de voor- en achterwielophanging flink onder handen nemen. Zoek een vriend op die thuis een straalkast heeft staan, neem de voorpoten er onderuit en zandstraal ze volledig en spuit ze opnieuw zwart. Al dan niet de remmen even vernieuwen (als dat nog niet gedaan is dus), alle lagertjes vernieuwen en nieuwe dempers er in. Achter ook de dempers vervangen en je auto rijdt weer als nieuw! Ziet er meteen ook sjiek uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.