Volvo 340 DL alias "Streepje"
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
het goede nieuws is, van krukas tot wiel is alles in orde dus hij zou in principe moeten kunnen rijden
het slechte nieuws is dat hij niet start. en na 20x een misfire gehoord te hebben ging ik even starten zonder de verdelerkap erop. helaas de rotor bleef stilstaan..
nu zag ik al gelijk dat de verdeleras zelf er maar op 1 manier in kan (excentrisch met 2gatsbevestiging) misschien bij toeval toch halve slag verdraaid gezeten? ook zag ik tijdens het starten al afwisselend wel/niet het oliedruklampje branden, toen had ik al even iets van hmm das raar...
op de terugweg ging ik er nog even over door denken.. de verdeler as was dus stuk, en de koppelling was blijkbaar ook echt OP te noemen dus ik ben met de combinatie van beiden bang dat deze motor "overrevved" geweest is, als je pas bij 5000 toeren de auto van z'n plaats af krijgt (en op een gegeven moment helemaal niet meer) dan kan hij nog makkelijk doorslippen tot 7000 toeren voordat de centrifugaalkracht het wint (wat waarschijnlijk met deze koppeling al niet meer het geval was, foto's komen nog!) en je weer met wat minder toeren gaat rijden..
dus; iig oliedruktest en compressiemeting; om permanente motorschade uit te sluiten. daarnaast weer het verdeleras/wormwiel vervangen, evt nokkenas ook.
als er een foutieve oliedruk en lage compressiemeting is vastgesteld is het de misschien de beste optie om een ander blok er in te hangen, die liggen bij erik toch 10 meter verderop:)
- V300 register
- Verbannen
Bij het zien van de zooi die uit de behuizing kwam
en hoe ruim de koppelingsplaat in de behuizing lag...
kregen we toch het donkerbruine vermoeden dat er iets niet geheel in orde was. Zelfs als leek krijg je al alarmbellen te horen en in grote, knipperende, rode letters 'Niet goed' voor ogen...
De koppeling was dus op, maar dan ook echt op. Zelfde de drukgroep lag in stukken... erg knap.
Gelukkig had Erik nog een bruikbare gebruikte koppeling liggen en Anjo had nog een koppelingsbehuizing liggen (natuurlijk waren de lagers in die van streepje ook aan gort gereden), dus kon streepje in elk geval weer rijden. Alles weer in elkaar geknutseld. Olie wisselen maar even gelaten (en toch het verkeerde filter... wordt wisselen), dan maar de accu erin. *&^&^$%*^ 1 mm te breed. Ok, dan maar weer even de test accu van Erik er weer in, goed vast zetten, starten, achteruit en dan de apk.
Helaas, streepje slaat weer voor geen meter aan, ondanks dat het verdelerasje al een keer is vervangen door Paul door een goede en streepje daarna ook als een zonnetje liep.
In elk geval een hoop geleerd, met weer een stevige tegenslag, maar we hebben er alle vertrouwen in dat Streepje weer zal rijden. Zeker met de hulp die we vandaag hebben gekregen bij de aanval.
Al moet ik er met de zweep achter gaan staan, rijden zal Streepje.
Wat ons vooral opvalt is dat de wagen zo hard is, maar zo slecht onderhouden. Het moet wel een binnenslaper zijn geweest. Als de body net zo onderhouden was als de motor, koppeling en bak... dan had de koppeling, zelfs met dit onderhoud, de body wel overleefd.
- V300 register
- Verbannen
drukgroep gebroken!! dat heb ik ook nog nooit eerder gezien bij een vario, Anjo
- V300 register
- Verbannen
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Succes met de reparatie(s), Jan!
- V300 register
- Verbannen
Iets zegt me dat deze wagen technisch zwaar mishandeld is en misschien wel een vers blok nodig heeft.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
huysmans;91056 schreef : Iets zegt me dat deze wagen technisch zwaar mishandeld is en misschien wel een vers blok nodig heeft.
en of dat nodig is gaat een oliedruk en compressiemeting uitmaken:)
- V300 register
- Verbannen