Weer een 340 op de parkeerplaats!
- V300 register
- Verbannen
Als je er over nadenkt is het eigenlijk raar dat wij mensen zo panisch doen over het niet aanhebben van kleren, en dat het eerder vies gevonden wordt, terwijl het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn. Geen enkel dier heeft (vrijwillig) kleren aan en dat vinden we wel normaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Ik kan me zeker heel goed voorstellen dat je daarvan baalt en met mooi weer het liefst zonder shirt rondloopt.
Zoals jij er over schrijft is precies zoals ik er over denk, leuk ook om daardoor te merken dat jij er precies zo over denkt.
Ik vind het ook de normaalste zaak van de wereld, er is een tijd geweest (heeeeeeeeeeeeeel lang geleden) dat bloot zijn dat ook was, de Grieken bijvoorbeeld begonnen hun olympische spelen ook naakt
Ik respecteer het feit dat lang niet iedereen zo ruimdenkend is, of er moeite mee heeft ingebakken ideeën los te laten.
Toch ben ik er sinds ik het mensen ben gaan vertellen ook achter gekomen dat een heel aantal eigenlijk ongeveer net zo reageert als jij, of het in ieder geval prima vinden en mijn keuze respecteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
v0lv0freak;255016 schreef : Haha ik denk dat hij wat anders bedoeld
:groovy:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
VolvoDordt;255024 schreef : ik denk er overigens het zelfde over hoor Wouter, ik ben niet iemand die gelijk zo'n verbintenis maakt
:y:
volvofiel;255028 schreef : Wouter, volgens mij ben jij de eerste die de achterlichten van een Volvo 340 gepolijst heeft. Respect hoe je toch steeds weer dingen weet te vinden om je 340 nog perfecter te maken
Dank je Joost, er zaten een paar doffe en vastzittende vuile plekken op, dus ik dacht; laat ik het er gewoon eens op wagen met wat polijst middel (lichtste variant)
En dat werkte heel goed!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Wouter76;255017 schreef :
Komende dagen heb ik de 340 nog twee keer nodig en dan gaat hij weer omhoog voor wat klusjes aan de cvt:
- Beide kappen eraf en reinigen.
- Staat van de riemen bekijken.
- Ruimte rondom en de CVT zelf reinigen.
- Schijfafstand controleren en evt afstellen.
- Schijven reinigen/ontvetten met aceton.
- Olie verversen in primaire en secundaire tandwielkasten/differentieel.
- En ik wil eigenlijk eens even kijken of de doorvoerpotjes nog goed dicht zijn (geen vacuüm verlies)
- Afscherm kappen monteren met nieuwe schroeven en ringetjes.
Misschien kom ik nog wel wat andere dingen tegen, komende zaterdag haal ik de oprijdbruggen weer op na een behoorlijke lange periode (i.v.m de nieuwbouw van de garage destijds)
Dan kan de 340 daar eerst op met de voorwielen en vervolgens de achterkant weer omhoog met krik en assteunen.
Dat dus.
Afgelopen week ben ik dus weer eens lekker aan de slag gegaan, de oprijdbruggen opgehaald bij mijn schoonmoeder die ze al zo'n twee jaar in haar schuur had liggen omdat ik toen de oude garage ging slopen...ahem en kuch...
Nu hebben we in de nieuwe garage een prachtige epoxyvloer die makkelijk schoon te houden en vloeistofdicht is, deze voordelen zouden later bij het reinigen van de CVT en opruimen van alle ranzige meuk die er vanaf kwam duidelijk te zien zijn.
een nadeel is echter dat de vloer ook behoorlijk glad is, als je dan bijvoorbeeld een paar oprijdbruggen wil gebruiken om de auto als eerste aan de voorkant wat hoger te zetten dan besef je dat die bruggetjes niet op hun plek zullen blijven liggen als er 950kg aan Neerlandsch staal tegenaan staat te rij(d)en.
Ff denken, nog ff denken, de raderen draaien.....AHA!
Tochtstrip.
U zegt?
Tochtstrip, paar lijntjes aan de onderkant en dat zou genoeg moeten zijn om de boel op z'n plekkie te houden:
Werkt als een tieteliertrein!
Even mijn lieve vrouw gevraagd op te letten of ik niet zo door zou gassen van de bruggetjes af door de garagedeur heen, en daar stond de 340 dan, met de nuus umhoeg:
Voor de zekerheid nog even een spanbandje eromheen, misschien wel 'overkill' , maar ik houd gewoon niet zo van knuffelen met mijn auto terwijl ik (er)onder lig.
Vervolgens de pas aangeschafte krik er weer bij en hup, omhoog die kont.
Dan de tevens net aangeschafte dikke, leipe vette shizzle assteunen eronder (1 zo'n ding kan een 340 met twee vingers in z'n neus omhoog houden...)
Ik moest daarna nog even in de auto wezen, camera terloops op het dashboard gelegd, het raam stond nog open voor de aanwijzingen van mijn vrouw, en dan heb je ineens zo'n lekker maf doen momentje:
Apart gevoel trouwens, net een XC340. :yeah:
Nou, gaan we dan nu nog eens wat doen?...tjongejongejongejonge...
Jip, eraf met die stukken langzaam afbrokkelend plastic, en eens kijken hoe dat ding erbij hangt:
Die ga ik later nog reinigen en zo goed als in binnen mijn mogelijkheden ligt wat oplappen.
Moar ens emm kiek'n dan (of zoiets)
Meh, dat gaat nog aardig wat 'elbow grease' kosten zo te aanschouwen, vooruit met de geit!
Eerst dan maar eens de oude olie aftappen, kan dat mooi uitlekken tijdens een middagbammetje en de reiniging voorbereidingswerkzaamheden.
De laatste keer is voor zover ik uit mijn hoofd weet toch al zeker zo'n 7 jaar geleden.
Wat eruit kwam zetten viel me qua kleur nog niet heel erg tegen, flink donker wel en wat ijzerdeeltjes aan de magnetische aftappluggen, ook was één van de koper ringen wat vervormd :
Vervolgens, wat plaatjes van de CVT en bodem alwaar zich 31 jaar aan vet/vuil en andere niet nader gespecificeerde stoffen zich hebben verzameld:
Weapons of choice on this cleaning battle:
- Dasty/koude ontvetter.
- Borstels/kwast op lange stam.
- Stoomreiniger van Belgisch fabrikaat (en de eerste ervaring daarmee is zeer positief)
- Veiligheidsbril om rondvliegend vuil en vocht wat uit mijn ogen te weren.
- Grote handdoek om op te liggen en na gedane zaken de bende wat bij elkaar te vegen/op te nemen.
Een soortemet van stilleven welke u getuige maakt van de brokstukken na het geweld:
Van het werken met de stoomreiniger heb ik ook video opnamen gemaakt, deze moet ik nog even in een leuk vaatje gieten ( professionals noemen dat ook wel 'editen')
Deze houdt u dus nog tegoed.
En dan nu hooggeëerd publiek, haal ik uit voor u uit mijn hoge toverhoed wat fotografisch materiaal welke getuigd van het resultaat, die alle moeite en pijn door de rare houdingen welke ik heb moeten doorstaan enigszins verlicht:
Dat was dat, komende dinsdag weer verder met als begeleidend to-do lijstje:
- Doorvoerpotjes/membranen controleren op lekkage m.b.v. vacuümmeter
- Schijfafstand controleren
- Rubber hoezen om de homokineten reinigen en behandelen met siliconenspray
- likjes vet om wat delen zoals de handremkabel incl doorvoer/bevestigingspunten
- Primaire en secundaire tandwielkasten vullen met 0,55 respectievelijk 1,00 liter 80W90 GL5 olie.
- Schijven reinigen met Aceton.
Ik heb wat extra olie besteld omdat het mij wel een goed plan leek een soort van 'flush' uit te voeren, de beide 'bakken' gewoon zoals te doen gebruikelijk vullen, en aangezien de auto nu met de achterpootjes van de vloer staat even de CVT wat oefeningen op de plaats laten doen.~
Dan weer aftappen en wedereom afvullen met hetzelfde goudgele spul.
Één en ander wil ik ook vastleggen door middel van gedigitaliseerde bewegende beelden, ten eerste om de juiste werking te controleren en ten tweede ter lering ende vermaeck.
Wordt vervolgd beste menschen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Welk programma gebruik jij voor het plaatsen van foto’s?
Ik heb altyd photobucket gebruikt maar die doen nogal vervelend de laatste tyd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Waar het met dit soort vragen vaak op neerkomt is het gratis gebruik maken van (een hoop) opslagruimte en mogelijkheden, het liefst voor een oneindige periode.
Ik denk dat je daarmee vraagt om iets wat niet bestaat, en ik wou vanaf het begin af aan veel opslagruimte en vooral betrouwbaarheid binnen redelijke grenzen.
Mocht je verder nog vragen hebben hierover, dan liever even per PM/PB Bart, om hier zoveel mogelijk 'on-topic' te blijven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Werkelijk nog nooit zo'n schone CVT machinekamer gezien :nono:
Bij een witte auto valt het ook wel op natuurlijk
Die secundaires zijn altijd vet van de olie en rotzooi.
De grote o-ring die tussen de twee helften zit lekt heel vaak.
Maar om deze te vervangen en mits nog aan te komen, zal wel heel erg veel werk zijn denk ik zo.
Je kunt natuurlijk nu wel mooi zien waar iets lekt, na een snelwegritje weer kijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.