show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

Meer
13-06-2019 21:00 #982304 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Beide tandwielkasten hebben een vul en aftapplug.


Draai wel altijd eerst de vulplug even los, als die vastzitten wordt vullen na aftappen wat lastig, en de beluchting helpt de uitstroom van de oude olie.
0,55 in de primaire bak, en 1,00 liter in de secundaire. (80W90 API gl-4 of gl-5)


Er geldt voor zover ik weet geen vervangingstermijn voor de olie, ik doe dat zo heel af en toe (wordt straks de 2e keer in 11 jaar)


EDIT: Net even hier op het forum rond gesnuffeld:

Wouter76;248099 schreef : Primair 0,55 en secundair 1,0 liter 80W90.

Verder zitten er in de primaire en secundaire poelies een kleine hoeveelheid ATF om de inwendige delen te smeren.

Voor zover ik in de beschikbare documentatie kan opmaken is verversen geadviseerd om de 40.000 kilometer of elke 2 jaar.

Met dat laatste was ik niet bekend en ik vraag me bij deze ook hardop af of dat wel echt noodzakelijk is.

Ik zie de primaire en secundaire tandwielkasten meer als een gewone versnellingsbak waarbij je de olie sporadisch of bij problemen pas ververst.

@Bart, van die greenbooks heb ik er destijds een zooi ingescand, ik kan daar tot op heden geen relevante informatie uit halen vwb een eventuele ververs termijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15-06-2019 16:19 #982338 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Ja de CVT dus, maar eerst nog even wat anders...
Ik werk van achteren naar voren aangezien de 340 met z'n kont richting de werkbank en dus ook de vrij toegankelijke werkruimte staat.


Tijdens het werken aan de Jeager stekkerdoos viel me een roestplek op aan de carrosserie onder de bumper, en daarna onder de kofferbakrand ter hoogte van de achterlichten, en ow ja, dan was er nog dat plekje naast het rechter knipperlicht...


Nu wou ik toch al beetje bij beetje wat roestplekken her en der aan de 340 gaan aanpakken (lees; wat aandacht geven zodat het in ieder geval voorlopig weer even mee kan)
Dus wat schuurpapier erbij, thinner, kwastje, en de witte Hammerite die ik al een tijd had staan.
Die tint wit komt natuurlijk niet bepaald overeen met de 199 van Volvo, maar het voornaamste is dat de roest even wat geremd wordt in zijn ontwikkeling.


Lo and behold:
































Zo, beter, geen schoonheidsprijs, maar wel beter.


Morgen de linker lampenunit eruit en dan de hele procedure herhalen.
Natuurlijk heb ik meteen even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de lampen unit die er nu uit ligt even wat poets aandacht te geven, en straks de stekkerverbindingen een likje zuurvrije vaseline geven.



Daarna zal ik mijn aandacht naar de CVT gaan verleggen.


Inmiddels zijn er ook wat spulletjes afgeleverd voor toekomstige werkzaamheden, waaronder groot onderhoud en het werken aan de voorwielophanging

(alle delen vervangen voor nieuwe, en alle stalen delen van een andere 340 afkomstige gestraalde en gepoedercoate exemplaren.)


















Op de foto komt het misschien niet helemaal juist over, de assteunen die nu onder de De Dion as staan zijn voor zo uit mijn hoofd 3 Ton exemplaren, die steken wat ielig af tegen de nieuwe 6 ton exemplaren.
Nu hoor ik je aan het scherm vragen; is dat nu nodig, 6 ton is toch zwaar 'overkill' ?
Dat klopt natuurlijk, het zat hem meer in de te bereiken hoogte en het feit dat ik me er gewoon wat prettiger bij voel, ik ben namelijk van plan de auto later voor de werkzaamheden aan de voorwielophanging op 4 assteunen te zetten.


To be kontineut.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15-06-2019 16:31 #982339 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Die roest ben je mooi optijd bij, mooi behandeld zo.

Die assteunen zit ik ook over te denken die aan te schaffen, heb nu ook van die lichtere maar kwa hoogte is het hem inderdaad net niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16-06-2019 09:48 #982354 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Dank je Steven, er zitten ook plekken aan de auto die waarschijnlijk wat slechter zijn, daar wil ik ook de HG roest omvormer gaan gebruiken.


Ja precies, i.c.m met de nieuwe krik krijg je een betere werkhoogte, zeker als je onder de auto moet wezen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16-06-2019 17:34 #982362 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
En zoals hierboven vermeld vandaag de linker achterlichtunit eruit getrokken, kofferbakrubber wegtrekken en.......holy f#cksels....dat had ik ook niet heel later moeten doen, beetje erger dan rechts zeg maar.


En dat terwijl er bij het monteren van het nieuwe kofferbakrandrubber (scrabble anyone?) een paar jaren geleden nog niet veel aan de roesthand was.


Ik heb zelfs de stofzuiger (mijn trusty Kärcher die nu dienst doet in de garage) erbij moeten slepen om al het geoxideerde Volvo staal weg te zuigen)



Aanschouw de horror:








Beetje manual labour met wat schuurlinnen van de gisteren gearriveerde rol (25M K120) en flink schoonmaken/ontvetten met thinner:





Waarna een drietal laagjes Hammerite volgden (met steeds wat tijd ertussen)


A few hours later:










Nu ik eenmaal begonnen met regelmatig met de 340 aan de slag te gaan in is het toch heerlijk te merken hoe prettig dat is in een ruimte die groot genoeg is om lekker in te werken (bij meer ruimte nodig kunnen de fietsen er nog uit)
Daarnaast een fijne ruime werkbank (door ondergetekende zelf in elkaar geknutseld) waar ik komende week de opgeknapte bankschroef op wil monteren, lekker wat licht erbij en de door de jaren heen verzamelde materialen en gereedschappen...


Ja, ik kan wel zeggen dat ik een zeer gelukkig man ben (naast bovengenoemde zaken heb ik vooral een hele lieve vrouw door wie dat mede mogelijk is gemaakt :yesyes: )


Wat velen van jullie waarschijnlijk (nog) niet weten is dat ik sinds 2012 door een toenmalige vriendin het naturisme heb ontdekt, een heel goed bij mij passende leefstijl waarbij ik met dit heerlijk warme weer lekker in mijn geboortekostuum (Adam suit supply te Zelfhoven) kan klussen aan de 340.


Weten jullie dat ook maar, ik ben er nog nooit opgekomen om dat hier te vermelden, tot vandaag dan dus ;-)
Waarschijnlijk ingegeven door het feit dat dit nu ook kan, in de oude garage hier bij het huis kon je niet werken aan de auto door ruimte gebrek, en op/vanuit mijn oude adres was het natuurlijk ook onmogelijk.



Morgen de boel maar weer eens in elkaar schroeven, en zoals al eerder vermeld wil ik dan mijn aandacht naar de CVT gaan verleggen.
Het wachten is nog even op de bestelde schroeven en ringen zodat de behoorlijke roestige exemplaren met de rechterhand over de linker schouder geworpen kunnen gaan worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19-06-2019 01:11 #982406 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Ik klus niet naakt aan de 340, maar heb er wel een paar keer naakt in gezeten. En dat met z'n 2en nog wel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19-06-2019 08:39 #982410 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Kijk aan, bedoel je rijdende?


Of moet ik dan meer richting een heel basale overnachting op een camping?, hoewel als ik 'gezeten' heel letterlijk neem dat niet helemaal klopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20-06-2019 10:13 #982422 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Haha ik denk dat hij wat anders bedoeld :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20-06-2019 10:29 #982423 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Gisteren de achterlicht units er weer in gezet, na wat polijsten, een kunststof behandel middel, en wat zuurvrije vaseline op de rubber rand.


Ook wat vaseline op het kofferbakrandrubber, hopelijk kan het er dan zo weer eventjes tegen:








De boel weer gemonteerd (na een lampje vervangen welke bij aanraken spontaan desintegreerde en uitgevonden te hebben dat één van de kenteken lampjes het niet doet omdat ik even een massa connector vergeten was...)


Plaatje van 340 met de kont nog net omhoog gehouden door de nieuwe krik:





Wat gaat dat gemakkelijk zo zeg, heerlijk.


Nu alleen de 'wigjes' voor onder de voorwielen even wat aanpassen, want de epoxy vloer is echt fantastisch, maar ook behoorlijk glad.


Komende dagen heb ik de 340 nog twee keer nodig en dan gaat hij weer omhoog voor wat klusjes aan de cvt:


- Beide kappen eraf en reinigen.
- Staat van de riemen bekijken.

- Ruimte rondom en de CVT zelf reinigen.
- Schijfafstand controleren en evt afstellen.
- Schijven reinigen/ontvetten met aceton.
- Olie verversen in primaire en secundaire tandwielkasten/differentieel.
- En ik wil eigenlijk eens even kijken of de doorvoerpotjes nog goed dicht zijn (geen vacuüm verlies)
- Afscherm kappen monteren met nieuwe schroeven en ringetjes.



Misschien kom ik nog wel wat andere dingen tegen, komende zaterdag haal ik de oprijdbruggen weer op na een behoorlijke lange periode (i.v.m de nieuwbouw van de garage destijds)
Dan kan de 340 daar eerst op met de voorwielen en vervolgens de achterkant weer omhoog met krik en assteunen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20-06-2019 10:45 #982424 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!

v0lv0freak;255016 schreef : Haha ik denk dat hij wat anders bedoeld :D



Hahahaha ja dat kan natuurlijk ook, en best spannend! :)


Hoewel dat dan weer niets met naturisme te maken heeft.
Een heel aantal mensen verbinden naakt zijn toch nog vrij direct met seks, dat heeft natuurlijk ook voor een groot deel te maken met onze opvoeding, die weer grotendeels door de maatschappij waarin we leven 'gedicteerd' wordt.


Voor mij begon het met samen met de toenmalige vriendin naar de sauna gaan, daarna samen naar het naaktstrand, en ook bij haar en mij thuis gingen de kleren steeds vaker uit.
Nu ga ik samen met mijn vrouw om de zoveel jaar op vakantie naar een naturisten camping, daarnaast gaan we volgende maand voor de tweede keer weer een paar dagen naar Flevonatuur te Zeewolde, dat is naast een camping ook een soort bungalow park met een hele hoop faciliteiten.

Het is voor mij een heel fijn, bevrijdend gevoel, en zeker bij warm weer buiten en zwemmen ben je wat meer één met de omgeving/natuur.
Althans zo ervaar ik dat, na een dagje naaktstrand baal ik echt als een stekker dat de kleren weer aan moeten als het zo lekker warm is en er dus feitelijk weinig redenen zijn om kleding te dragen (behalve dan om de huid te beschermen bij vallen bijvoorbeeld)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD