- Berichten: 111
Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Wouter Borsje
- Premium lid
Ik weet niet of jullie je die Discovery serie nog herinneren met Mike Rowe; Dirty Jobs.
Zo voelde ik me, en zo zag ik er ook ongeveer uit na weer een (mid)dagje onder de 340 gelegen te hebben:
Bij mijn CVT lekt het voornamelijk uit de keering van de inkomende as van de primaire bak.
En hij zweet wat op de keering van de steekas links (houdt het metaal van de koppeling net voor de homokineet wel mooi roestvrij
Het is dat jij het zegt Steven, ik was (nog) niet bekend met het fenomeen lekkage tussen de bakhelften van de secundair, ik heb de bereikbare bouten wel eens een slagje vaster gezet ooit.
Wel mooi te zien is nu dat de aftapplug van de secundaire bak die nu handvast is aangedraaid steeds een beetje blijft lekken, ondanks dat de olie ruime tijd heeft gehad om af te tappen.
Tot zover de functie van de koper afdichtring, frapant is dan wel dat de aftapplug van de primaire bak kurkdroog blijft...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Kammajaajajippiejippie jeeh!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Eindelijk de werkzaamheden afgerond, zo gaat dat nu eenmaal in het leven menschen, de auto hobby is er 'slechts' een onderdeel van.
Één van de redenen voor het lichtelijke oponthoud is ook een auto aangelegenheid, daarover elders op dit magnifieke forum later meer.
Ondertussen zit er weer olie in beide bakken, zijn de schijven gereinigd en ontvet met aceton, heb ik de handremkabel en onderdelen ingevet, de rubber membranen van de secundaire en de binnenste homokineethoezen voorzien van siliconenolie en heb ik de schijfafstand gecontroleerd.
Deze speling was links 0,8mm en rechts 1,4mm.
Ik heb dat gelaten voor wat het is omdat naar mijn idee de schijfspeling rechts al gauw te groot wordt.
Daarna de motor gestart en warm laten draaien, vervolgens het toerental geleidelijk op laten lopen naar ca 4000 t.p.m. en daarna stevig in de ho-ijzers.
Zodoende blijven de secundaire schijven mooi 'open' staan zodat ik het binnenste gedeelte ook goed kon reinigen/ontvetten met aceton, getuige onderstaande plaatjes was dat geen overbodige luxe:
Hierna de camera gepakt en een filmpje gemaakt, zodat jullie kunnen zien hoe zo'n CVT nou precies functioneert (aan de buitenkant dan althans), en voor mij tevens ter controle van een juiste werking.
Voor de mensen die zich het 'terugschakelen boven de 130 km/h probleem' topic nog kunnen herinneren, het opschakelvacuüm blijft zoals ik uit een eerdere test op de weg al vermoedde netjes aanwezig tot de in onderstaande test bereikte 5500 t.p.m.
Aanschouw het wondertje der techniek, door wijlen Hub van Doorne bedacht en ontwikkeld: nl.wikipedia.org/wiki/Hub_van_Doorne
[youtube]NqMJhOLZD4U&t=3s[/youtube]
Daarna de afschermplaten er weer op, met nieuwe schroeven en ringen:
Beetje kopervet erop zodat ze later weer makkelijk los komen;
Dat was 'm voorlopig weer even, volgend jaar groot onderhoud!
(en misschien tussendoor nog wat kleine updates)
Zij die thee gaan nuttigen met een klein koekje groeten u.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Schitterend dit!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
General Custom;255259 schreef : Mooi werk en interessant filmpje Wouter! Mijn complimenten.
Dank je Bart!
volvofiel;255260 schreef : Wouter, ik acht je in staat om op een zekere dag ook de binnenkant van de uitlaat op te poetsen
Schitterend dit!
Dat doe ik ook Joost, door af en toe de B14 even goed de sporen te geven
Ook jij bedankt voor jouw compliment!
Bedacht ik me toch ineens dat ik nog wat 'speciale opnames' had gemaakt van de CVT voor mijzelf en om hier te delen, en wel met een zogenaamde inspectiecamera, zeg maar een endoscoop maar dan voor huis/hobby en (semi)professioneel gebruik.
Het is er eentje van Bosch:
Leverde toch wel een aantal interessante beelden op, de resolutie is laag maar het is afdoende om tijdens het kijken op het beeldscherm te zien wat er gebeurt op plekken waar de zo....ehh waar je met het blote oog niet bijkan.
Komen ze:
Hieronder ziet u het bevestigingspunt van de handremkabels boven de CVT, vanaf de handrem loopt er één kabel tot het verdeelpunt boven de CVT, en even verderop gaan ze via dit bevestigingspunt over in de kabels die uiteindelijk bij de trommels uitkomen;
Hieronder ziet de andere kant van dit bevestigingspunt alwaar de handremkabels met mantel beginnen:
Hieronder ziet u het verdeelpunt van de handremkabel:
Hieronder ziet u de schakelgaffel op de primaire tandwielkast en in close up het bevestigingspunt van de schakelstang;
Hieronder ziet u het verfomfaaide ontluchtingstorentje, één maal in zijn geheel en één maal een close-up van de binnenzijde:
Hieronder ziet u een aantal foto's van de primaire en secundaire tandwielkasten aan de binnenkant: (in random order)
Zo, hopelijk vinden jullie bovenstaande leuk en informatief.
Bij het in 2020 gepland staande groot onderhoud ben ik voornemens ook foto's te maken van de binnenzijde van de motor via de carterplugopening, bougiegaten en carburateur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Mooi om dat zo te zien, heb nog een secundaire liggen met een kapot diff.
Ben benieuwd hoe die er van binnen uitziet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.