Mijn nieuwe 340 Vario
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Er zijn tegenwoordig veel automerken die de CVT in hun programma hebben hoor. VDT maakt meer dan een miljoen duwbanden per jaar.Dutchie;24364 schreef : Echt vreemd eigenlijk dat er niet meer gebruik van is gemaakt
Hte is geen variomatic meer, maar die arme rubberen riempjes kunnen het hedendaags motorgeweld niet de baas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
bodejodel;24374 schreef : Er zijn tegenwoordig veel automerken die de CVT in hun programma hebben hoor.
Ja, ik lees net een advertentie in de krant van de Toyota Prius die standaard wordt geleverd met CVT automaat.
- V300 register
- Verbannen
aan de ene kant kan het kloppen, maar dan moet je zelf ook zuinig denken, want tot nu toe is iedere automaat die ik gereden heb minder zuinig gebleken dan als ik zelf schakelde
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Een CVT is heeeeel wat anders als een conventionele automaat of een Variomatic.
Zeker zo'n geavanceerd ding als in zo'n prius zit. Daar kun je zelf niet tegenop schakelen...
- V300 register
- Verbannen
bodejodel;24374 schreef : Er zijn tegenwoordig veel automerken die de CVT in hun programma hebben hoor. VDT maakt meer dan een miljoen duwbanden per jaar.
Hte is geen variomatic meer, maar die arme rubberen riempjes kunnen het hedendaags motorgeweld niet de baas.
Ik weet, maar daar had ik het niet over. Ik had het over de jaren 70 en 80, maar toen werd het echt nog gezien als voor ouwe dametjes die niet konden schakelen. Ik heb wel eens in een Honda Jazz gereden, ook met CVT. Best grappig, maar lijkt helemaal niet meer op dat oude vertrouwde geluid van een Daf/Volvo.
- V300 register
- Verbannen
De CVT van Audi, "multitronic" is de enige serieuze concurrent van de duwband CVT, maar is wel geplaagd door technische problemen die de eerste generaties hadden. er is SUPER veel testwerk mee gedaan maar toch blijken praktijksituaties soms een ander effect te hebben dan bij tests naar boven komt.
- V300 register
- Verbannen
bodejodel;24454 schreef : *zucht*
Een CVT is heeeeel wat anders als een conventionele automaat of een Variomatic.
Zeker zo'n geavanceerd ding als in zo'n prius zit. Daar kun je zelf niet tegenop schakelen...
CVT is een verzamelnaam voor (ra ra) continu variabele transmissies... de Variomatic is er daar 1 van...
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
bodejodel;24520 schreef : klopt, maar de vario wordt toch vaak als een apart apparaat gezien vanwege de rubber riemen en de low-tech benadering. De modernere CVT's worden hydrolisch en elektrsich bijgestuurd.
jep... en het was ook (een van de) eerste... dus die low-tech benadering is vrij logisch...