Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

Meer
15-11-2009 11:25 #804686 door V300 register
In de berekeningen is steeds rekening gehouden met afschrijving en die hebben we nou eenmaal niet. Het verhaal van kilometerheffing gaat gewoon niet op voor mensen zoals wij. Ze gaan uit van gewone burgers die elke 3 jaar een nieuwe auto kopen. Die betalen minder bpm, dus zijn ze voordeliger uit.

Ik ben ook benieuwd hoe het de tweedehands autohandel vergaat. Die stort toch in als een kaartenhuis?

Ik denk ook dat de vrijstelling van wegenbelasting niet blijft. Tot die tijd geniet ik nog van m'n GLSje. Tegen die tijd zie ik wel verder. Koop ik een fiets ofzo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15-11-2009 11:43 #804687 door V300 register
Laten we wel wezen; al deze maatregelen zijn er in de eerste plaats OM DE AUTOMOBILIST UIT ZIJN AUTO TE JAGEN!!! Wat er ook gezegd wordt, dat is de echte reden.
Dus eigenlijk is wat jij beschrijft, JL, precies wat ze willen. Minder auto's == minder files == minder milieubelasting (downside: == minder belasting... een gat dat ergens anders dus weer opgevuld moet worden...?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15-11-2009 13:00 #804697 door V300 register
Heeft ook weinig met het milieu te maken door zo,n hoog prijsverschil in km tussen een nieuwe wagen en een van 4 of 8 jaar oud. Als je nadenkt weet je ook dat dit gedaan is om de economie te stimuleren, kopen mensen vaker een nieuwe auto is dat beter voor de economie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15-11-2009 14:15 #804700 door Mark Smeets

Markvictor;125593 schreef : Heeft ook weinig met het milieu te maken door zo,n hoog prijsverschil in km tussen een nieuwe wagen en een van 4 of 8 jaar oud. Als je nadenkt weet je ook dat dit gedaan is om de economie te stimuleren, kopen mensen vaker een nieuwe auto is dat beter voor de economie.


en slechter voor het milieu.....

@ LucLuc, die conclusie had ik ook al getrokken. Mensen die steeds een nieuwe auto kopen hebben voordeel door de lagere bpm. Mensen die trouw zijn aan hun auto en hem goed onderhouden, hebben pech.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15-11-2009 14:49 #804703 door V300 register
Als de BPM afgeschaft is in 2018, en de prijs bepaald wordt door de
netto catalogusprijs + BTW, zal een auto echt niet goedkoper uitvallen.
Fabrikanten kunnen dan eindelijk de netto catalogusprijs omhoog schroeven
en gelijk trekken met de ons omringende landen, zodat er aan verkoop van
auto's in Nederland tenminste nog wat verdiend wordt.
De beloofde "prijsreductie" bij aanschaf, wordt tenietgedaan door verhoging
van de netto-catalogusprijs. De reden dat die op dit moment zo laag is,
komt juist door de BPM en BTW. Waarom komen inwoners van buiten NL
juist hier een auto kopen? Alleen jammer dat de politiek dit weer denkt te
verkopen als een zoethoudertje. En als we het verkeerd of niet goed
begrijpen, dan hebben ze het zogenaamd "niet goed aan de burger uigelegd".

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15-11-2009 20:15 #804717 door V300 register
Vergeet ook niet dat er al een CO2-heffing in het leven is geroepen om alsnog een vorm van aanschafbelasting mogelijk te maken. In de praktijk betekent die heffing dat de prijzen van auto's gemiddeld genomen al gelijk blijven. En inderdaad; wat koop je voor een afschaffing van de BPM als je al een auto hebt?

Heb nog even zitten snuffelen op www.kilometerprijs.nl . Alles is nog vaag maar het geeft een idee wat ons te wachten staat. Het idee is dat auto's aan de hand van het kenteken 'opgeroepen' worden om een kastje te laten installeren bij een erkend (APK-)bedrijf. Die kastjes zijn verkrijgbaar bij diverse bedrijven, zo is de planning, zodat we kunnen kiezen (het is namelijk ook mogelijk voor bedrijven om dat kastje in combinatie met andere diensten aan te bieden). Voor de inbouw vang je een 'vergoeding' van de overheid, maar of die de totale kosten dekt is niet duidelijk.

Wat er ook staat is dat er een mogelijkheid is om bezwaar aan te tekenen tegen eventueel onjuiste facturen, maar dan staat er dit: "Als u van mening bent dat de gegevens waarop de factuur is gebaseerd onjuist zijn, dan kunt u het kastje laten herkeuren. Met de uitkomsten van deze herkeuring kunt u bezwaar en beroep aantekenen." Met andere woorden: het kastje heeft het voordeel van de twijfel.

Er zijn een hoop rapporten gemaakt over diverse aspecten van het systeem. Die voor ' hoe te handelen bij overtreding ' vind ik tot nog toe de interessantste...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15-11-2009 21:50 #804722 door E. van Oostveen
Ha, je auto vlak van te voren schorsen en een paar maanden later weer activeren. Wat dan?

Alleen Jeroen zit aan mijn auto. Geen ander APK-station. Gaat het inbouwen samen met de APK-keuring zelf. Hoe zit het meerdere auto's, meerdere vergoedingen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15-11-2009 21:58 #804724 door Mark Smeets

Erik;125618 schreef : Hoe zit het meerdere auto's, meerdere vergoedingen?


Lijkt me logisch dat de vergoeding per auto is. Ten slotte heb je ook per auto inbouwkosten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15-11-2009 22:31 #804725 door V300 register
Alles leuk en aardig, maar ik WIL helemaal niet zo'n lelijk kastje op mijn dashboard!!! Echt....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15-11-2009 22:36 #804726 door Mark Smeets

setsunakaede;125621 schreef : Alles leuk en aardig, maar ik WIL helemaal niet zo'n lelijk kastje op mijn dashboard!!! Echt....


Ik dacht dat hij IN het dasboard kwam? Ik wil namelijk ook geen kastje OP mijn dashboard.

Eigenlijk wil ik helemaal GEEN kastje :D

Erik, heb je niet nog een 86'er waar de schrobzaag in moet? :woops:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD