Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Ministerie overstag en oproep
Massaal beroep, het komt eraan!
Duizenden oldtimerbezitters hebben met behulp van onze bezwarengenerator individueel bezwaar gemaakt tegen hun MRB rekening. Dat moest inderdaad individueel omdat voormalig Staatssecretaris Frans Weekers besloot dat wij geen gebruik mochten maken van de wettelijke regeling 'massaal bezwaar'. Dit was wederom een poging om ons murw te beuken. Maar, u liet het daar, samen met ons, niet bij zitten. De belastingdienst zit ondertussen zwaar in haar maag met de hoeveelheid werk die dat heeft opgeleverd en dat was precies de bedoeling.
Natuurlijk werden onze bezwaren afgewezen, het was immers de belastingdienst die zichzelf controleerde (als de slager die zijn eigen vlees keurt). De volgende stap was het aantekenen van beroep en dan kijkt een onafhankelijke rechter naar de zaak. Dat hebben ondertussen zoveel mensen gedaan dat het Ministerie van Financi?n, nu alsnog, een vorm van 'massaal beroep' wil afspreken met ons! Dit is goed nieuws, want dan hoeft u niet zelf naar de rechter, onze advocaat zal proefprocessen gaan voeren die bindend zijn voor iedereen die mee doet aan de beroepsprocedure.
Aanstaande vrijdag spreken wij met de belastingdienst en onze advocaat over de opzet daarvan. Wij zullen ervoor pleiten dat het maken van bezwaar en het instellen van beroep gemakkelijker gaat dan nu. Voor nu is het goed nieuws dat wij met zijn allen in staat zijn geweest om dit te bereiken! Over wat dit allemaal betekent voor u, hoort u zodra wij afspraken met de belastingdienst gemaakt hebben.
Verzoek tot uitstel van beroep
Zoals gezegd hebben velen van u hebben beroep aangetekend tegen de afwijzing van het bezwaarschrift. Dank daarvoor en blijf dit vooral doen! Met de nieuwe ontwikkelingen in het vooruitzicht is het van belang dat wanneer u beroep heeft ingediend, u zelf nu ook een verzoek om uitstel indient, zodat u zelf niet naar de rechter hoeft te gaan. Hiertoe hebben wij een brief opgesteld die u binnen enkele dagen kunt downloaden via onze generator. Let op: alleen diegene die beroep hebben aangetekend zullen daarvoor, binnen enkele dagen,een aparte nieuwsbrief ontvangen. Gezien de lopende gesprekken met de belastingdienst inzake proefprocessen, zullen wij de rechtbanken verzoeken om uitstel voor de beroepszaak te verlenen.
OPROEP
Wij krijgen veel telefoontjes van mensen die te laat of geen reactie krijgen van de belastingdienst op het bezwaarschrift. Voor de goede orde even de procedure:
- U dient uw bezwaarschrift aangetekend te versturen.
- Vervolgens moet de belastingdienst altijd een ontvangstbevestiging
versturen (hiervoor staat geen specifieke termijn).
- Daarna moet de belastingdienst binnen 6 weken na ontvangst van
uw bezwaarschrift een beslissing nemen over uw bezwaar.
In de praktijk gaat er veel verkeerd. Langs deze weg doen wij een oproep aan iedereen die bezwaar heeft aangetekend en niet binnen zes weken een besluit op bezwaar heeft gekregen. Zou u zo vriendelijk willen zijn om uw ingescande bezwaarschrift en uw ingescande bewijs van aangetekend versturen naar ons willen mailen op
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Vreemd eigenlijk, dat ze praten met de Belastingdienst, terwijl die eerder aangaf enkel uitvoerend betrokken te zijn en de regels niet bedacht te hebben... :hmmz2:Beste,
Goed gesprek belastingdienst
De vele duizenden bezwaarschriften en beroepschriften hebben hun werk gedaan! Onze generator en uw inzet hebben dit succes gemaakt. De stroom van bezwaren en beroepen hebben geleid tot gesprekken met de belastingdienst.
Zoals aangekondigd waren wij afgelopen vrijdag met onze advocaten bij de belastingdienst. Hier hebben wij een prima gesprek gehad met een zeer goed resultaat. Deze week worden de afspraken op papier gezet. Zodra de afspraken definitief zijn, hoort u direct van ons!
Wat betekent dit nu voor u?
E?n ding is zeker: als u het niet eens bent met de nieuwe MRB regeling, dan moet u bezwaar maken hiertegen. Alleen dan kunt u later profiteren van een eventuele positieve uitspraak van onze processen. Dit geldt niet voor eigenaars van geschorste voertuigen, die hoeven (en kunnen) geen bezwaar maken, maar profiteren ook van een eventuele gunstige uitspraak.
Meer informatie volgt op zo kort mogelijke termijn.
Pro forma beroep
Inmiddels hebben honderden mensen alweer beroep aangetekend bij de rechtbank tegen de afwijzing op bezwaar. Zeker 95% van deze beroepschriften is gemaakt middels onze generator, wederom een prachtig resultaat. Let op: alleen indien uw termijn voor het instellen van beroep bijna vervalt, dient u een pro forma beroep aan te tekenen. De exacte termijn kunt u vinden in de afwijzing op bezwaar. Mocht u nog ruim de tijd hebben voor het instellen van beroep, wacht dan nog even met het instellen van beroep, want waarschijnlijk kunnen wij de afspraken zo maken met de belastingdienst, dat u geen beroep meer hoeft in te stellen, dat bespaart u moeite EN kosten.
Wij vechten door, toch?
U ziet, oud staatssecretaris Weekers stond ons niet toe om gebruik te maken van de wettelijke regeling massaal bezwaar, wat ons veel tijd en geld bespaard zou hebben. Hij deed dit om ons te demotiveren en onze strijd op te geven. Dat deden wij niet en daarom hebben wij nu succes. Wij gaan dus gewoon door met de strijd!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
- Mark Smeets
- Moderator
-
Ik heb in elk geval voor de PK geen bezwaar ingediend. De andere 2 oldtimers zijn geschorst dus die zouden wel gaan profiteren van wat er nu weer zit aan te komen.
Maar ik verwacht geen grote uitkomsten..
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
als je wat wil aanvechten moet dat de wet zelf zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Zou wel mooi zijn als die laatste nog kan profiteren van belastingvrijstelling.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Maar dat zal wel niet, aangezien belasting- en accijnsverhogingen het Rijk best inkomsten mag kosten (zie bv verhogingen op alcohol en diesel).
Alhowel, de vliegtaks is gesneuveld omdat ie werkte: te veel mensen vlogen uit Duistland, te veel inkomstenderving voor Schiphol....
- V300 register
- Verbannen
-
BartJu;230276 schreef : Alhowel, de vliegtaks is gesneuveld omdat ie werkte: te veel mensen vlogen uit Duistland, te veel inkomstenderving voor Schiphol....
Dat is een beetje het zelfde met het hele oldtimer-verhaal toch? Veel diesel en LPG-auto's worden geschorst, omgebouwd of verdwijnen naar het buitenland (toevallig ook vaak Duitsland). Dan hebben ze enkel het beetje extra inkomen van de benzineauto's die van kwarttarief gebruikmaken, op wat uitzonderingen na uiteraard.
In principe vind ik dit ook geen slechte regeling, alleen stoor ik me aan 2 dingen:
-Waarom kun je met een auto van n? 1987 niet voor kwarttarief kiezen wanneer deze 25 jaar oud wordt?
-Waarom worden auto's van 40 jaar oud wel helemaal belastingvrij?
(niet i.v.m. niet gunnen, maar wel het verleggen van het probleem)
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Wat me ook stoort: campers op kwarttarief, zakelijke grijze kentekens voor een habbekrats, brommers voor niets, net als OV en taxi's...
Enige eerlijke is km-heffing: gebruiker betaalt...
Onzin dat dat te duur is, dat werd het door de tijd-, emmissie- en plaats-differentaties die het te complex maakten.
Of doe een beetje als ze in Duitsland doen met een snelweg-vignet: hobby auto's betalen niet/weinig, maar mogen dan ook niet op de snelweg rijden. Lijkt me best te handhaven, met al die automatische kenteken herkenningspunten. Doen ze nu immers ook al met lease-auto's zonder bijtelling.
Toevoeging: klinkt misschien wat negatief, gun het iedereen.
Maar ik word er nogal eens op gewezen dat ik niet moet zeuren over mijn oldtimer die ineensmoet betalen, omdat iedereen moet betalen.
Vooral dat laatste argument is dus zeker NIET waar... En dan heb ik het nog niet over het feit dat de overheid tijdens het spel de regels naar believen aanpast. (ze hadden ook bestaande tenaamstellingen kunnen ontzien, knakenrijders sterven dan snel uit).
- V300 register
- Verbannen
-
(zelf vind ik de belasting bij de brandstofprijs bijvoorbeeld wel een leuke, met de Belgische benzine en LPG-pomp op steenworp afstand)
Ik stoor me niet aan campers op kwarttarief, ze rijden weinig dus terecht. Verder betaalt iedereen wel een faire prijs, motorrijders, brommers (vervanging van de fiets), vrachtwagens, en auto's. Dat is best prima zo, en al j?ren het zelfde.
Beroepsmatige voertuigen vind ik persoonlijk ook een geval apart, net als de belastingdienst dus.
Op kilometerheffing ben ik wel fel tegen. Ik denk dat niemand er op zit te wachten om bijvoorbeeld in verband te worden gebracht met criminele activiteiten omdat toevallig zijn auto op dat moment voor de plaats delict geparkeerd stond. Inderdaad, privacy dus... Kan men geen systeem bedenken zoals met de gasmeterstand :S
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
In de brandstofprijs opnemen kan niet in NL, prijs is al aan de hoge kant, nog meer grens-tankers.
Er zijn voldoende camperbusjes (zoals de T4's) die dagelijks rijden, maar goed het gros ook niet, dat klopt.
Veel brommers zijn met hun 2taktjes vervuilender dan auto's, dus als milieu het argument is...
En hoe kan een touringcar van dik 13 ton, op diesel, en die de hele dag op weg is per jaar fors minder moeten betalen dan een 245 op LPG van 1,3 ton en die krap 5000 km per jaar rijdt?
Ik-nie-snap-nie...
Km-heffing heeft niet per se met locatie-registratie te maken.
Trouwens: ook daar zou ik zelf slechter van worden. Maar het is wel eerlijk!