- Berichten: 7
Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dutchie;30017 schreef : Kruissnelheid verschilt per auto. Bij Daf gaven ze op dat de kruissnelheid gelijk was aan de maximumsnelheid, maar dat was wel erg positief. Voornamelijk omdat de maximumsnelheid (soms) met moeite bereikt kon worden, en ook omdat je door de herrie helemaal gek werd
het begrip 'kruissnelheid' is een zwaaar verouderde term, want daarmee duidt je de maximum snelheid aan waarmee de auto zonder in de prak te draaien langere tijd kan rijden. Meestal had dit te maken met het feit dat met 3 of 4 versnellingen de hoogste versnelling gewoon te kort was, zodat de motor over zijn toeren gejaagd werd. eventjes (om 'top'snelheid te bereiken) kon dat wel, maar pogingen om een reis te maken op die snelheid eindigden dan meestal toch ergens in de berm.
de kruissnelheid is in die gevallen dus de snelheid waarbij de motor in de hoogste versnelling het maximaal toelaatbare continu-toerental draait.
voor de daf-tijd was het dus NIET altijd zo dat je auto heel bleef als je lange tijd volgas bleef rijden.....
Kruissnelheid = topsnelheid heet trouwens 'Vollgasfest' in het Duits.
daar hebben heel wat mensen op de autobahn de nadelen van een niet 'Vollgasfeste' auto ervaren :cry3:
PS 110 km/h heeft dus in het geval van de V300 vrij weinig met kruissnelheid te maken :nono:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Erik;30117 schreef : Rijstijl/laag schakelen/uit laten vieren, afstellen, onderhoud/slijtage, regio, gladde lak, geen trouwlintjes, geintegreerde antenne, afkitten kieren en naden, intrekbare spoilers, onderplaat onder de motor, juiste uitlaat etc etc. allemaal goed voor een lager gebruik.
En een meter achter een vrachtwagen blijven rijden.............
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ovlov 3.6L;30129 schreef : En een meter achter een vrachtwagen blijven rijden.............
Is gevaarlijk, maar scheelt wel degelijk! :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
KonradW;30095 schreef : nou het nieuwe rijden is eigenlijk meer gewoon blijven rijden en niet boven de 3000 toeren uitkomen. dat wordt ook aangeleerd bij chauffeurs diploma.
tussen de 2 en 3000 toeren schakelen, dan rijd je zuiniger (ook veel langzamer)
t ligt gewoon puur aan je rijstijl, je kunt ook snel op die reis snelheid komen, maar dan verbruik je gewoon meer
Ik denk dat dit een van de grootste redenen is dat ik er een toerenteller in heb gezet. Ik let er vaak op. En in de 1700 carburateur discussie vindt ik het altijd fijn dat hij bij stilstand zo netjes tegen de 10 aanstaat, en blijft staan. En daarom zal ik nooit kunnen wennen aan een vario.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
moeilijk he, getalletjes...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Maar waarom de motor bij een Vario niet op 950 rpm zou kunnen draaien is mij ook een raadsel...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.