Compressor?

  • Thomas Klimp (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-08-2013 14:35 #130849 door Thomas Klimp (GAST)
Beantwoord door Thomas Klimp (GAST) in topic Compressor?
Na wat mailcontact met een handelaar in superchargers werd mij een kleiner exemplaar aangeraden wat kleiner is en tussen het spruitstuk en de carburateur moet zitten. Het enige nadeel is dat deze wel moet worden gekoeld met olie.
Is dat lastig voor elkaar te krijgen?

chargertech.nl/index.php?id_prod ... &id_lang=7

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-08-2013 15:08 #130851 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Compressor?
Ik zit er ook aan te denken voor op mijn 1800E! Misschien maar eens bij Chargertech kijken. Ik ben wel vaker mooi spul van ze tegen gekomen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-08-2013 09:36 #130879 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Compressor?
Oliekoeling :

je zou een zgn sandwich plate tussen je oliefilter en het motorblok kunnen plaatsen. Daar zitten normaal de leidingen van een oliekoeler op aangesloten, maar die leidingen kan dan natuurlijk ook je via die supercharger laten lopen ....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas Klimp (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-08-2013 14:35 #130891 door Thomas Klimp (GAST)
Beantwoord door Thomas Klimp (GAST) in topic Compressor?
Of beide natuurlijk ;)
Ik heb deze plannen voor eerst in de koelkast gezet, maar wie weet dat het er ooit nog van komt.
De eaton heeft geen koeling nodig dus misschien is dat wel een overweging nu..

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-08-2013 14:52 #130895 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Compressor?
Ik ben vooral benieuwd of je nieuwer type poelies kunt gebruiken, om zo de compressor aan te drijven..

Hoeveel PK winst je kunt boeken, geen idee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Weffers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-08-2013 14:57 #130896 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Compressor?
Waarom geen turbo?
Een compressor wordt aangedreven via de motor, dus je bent afhankelijk van het toerental.
Daarnaast gaat er ook vermogen verloren in het aandrijven van de compressor, dat heb je bij een turbo niet..

Een turbo is natuurlijk wel moeilijker..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-08-2013 15:37 #130899 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Compressor?
Als groot nadeel vind ik de ruimte die een Turbo inneemt aan de uitlaatzijde, die heb ik niet bij de P1800. Een compressor is enigzins eenvoudig aan de linkerzijde te maken. Daarnaast wordt het minder heet, denk ik zo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Weffers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-08-2013 15:40 #130900 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Compressor?
Daar heb je inderdaad gelijk in!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-08-2013 16:36 #130905 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Compressor?
@ lars

een turbo draait uit zichzelf en heeft geen energie nodig om aangedreven te worden?
Het kost meer kracht om de uitlaatgassen er uit te persen dan zonder turbo. Die 1? bar druk moet ergens vandaan komen.

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen, dus een motor moet eerst toeren maken, dus een turbo loopt vaak achter de feiten aan, vandaar dat je vaak de 2 (of 3) staps turbo's ziet.

een compressor loopt gelijk met het motortoerental. Dus die kan je zo instellen (poeliekeuze) dat hij altijd een over druk zal geven voor de hoeveelheid lucht die hij vraagt. Een compressor reageert dus directer.

turbo=topspeed
compressor=koppel

Over warmte. De compressor heeft (uitgaande van de foto's) een groter oppervlakte om de warmte kwijt te raken. Tevens komt hij niet in aanraking met uitlaatgassen, wat de natuurluijke koeling bevordert.

Beide persen lucht samen, bij persen komt warmte vrij (voel maar aan je fietspomp) Dus of je zonder intercooler kan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joseph Diks
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-08-2013 07:49 #130928 door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic Compressor?
Leuk. Heb hetzelfde in gedachte voor de amazon. Ligt nu een B20A in die goed loopt. Maar voor de compressor denk ik aan de B20E met D-Jet en eigen motormanagement. Lijkt me ideaal zo'n combinatie.

Heb overigens ook met Rick bij Chartertech over dezelfde charger gesproken. Wereld is klein.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD