- Berichten: 831
B20 motor revisie
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Gert Vegter" schreef:
Heb je de aftapkraan aan het motorblok ook opengedraaid...?"Jeroen Visser" schreef:
En hoe komt het dat de koelvloeistof niet helemaal weg loopt? Ik heb de onderste slang verwijderd en toch staat het vloeistof niveau nog hoog.
Op mijn vorige blok (b18) zat idd een kraantje, moet het nu zonder doen....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2109
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"Rudi Dortangs" schreef:
Als je geen kraantje hebt moet je daar een plug hebben.
Zal vandaag even kijken en het plugje losmaken, misschien handig als ik daar gelijk een kraantje opzet.
Iemand een idee vwb de aanslag in cilinder twee?
Ik heb de boel schoongemaakt voordat deze kop erop ging en dat is niet heel lang geleden, +/- 7 maanden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2109
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"Rudi Dortangs" schreef:
Zwarte aanslag: normaal olie, langs klepsteel of zuiger.
Toevallig zit daar ook de nippel tbv de carteventilatie (olievuldop -catchcan - spruitstuk) Ik heb hier een oil catchcan tussenzitten en zag dat deze in korte tijd ook al een behoorlijke lading prut bevat. Nippel heeft wel de voorgeschreven diameter. Misschien overdruk? Ga het wel tegenkomen als het onderblok uit mekaar gaat maar ben toch benieuwd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 431
Succes met de totale motorrevisie.
Zover ben ik nog niet gegaan met reviseren.
Misschien dat ik me er over een paar jaar ook in stort.
Ik blijf je volgen

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"Maikel Groener" schreef:
Hey Jeroen,
Succes met de totale motorrevisie.
Zover ben ik nog niet gegaan met reviseren.
Misschien dat ik me er over een paar jaar ook in stort.
Ik blijf je volgen
Thanks! Ik ben ook erg benieuwd hoe het allemaal uit zal pakken en er is maar één manier om dit soort dingen te leren lijkt me.....ik hoop dat dit topic een duidelijk verslag gaat worden en dat mensen die met dezelfde ideeen lopen hier wat aan gaan hebben. Ik ga iig mijn best doen om het eea te fotograferen en te posten.
Om op de zaken vooruit te lopen, is er een speciale olie welke ik dien te gebruiken als ik de boel weer in mekaar zet. Ik heb wel wat gelezen over assembly lube, maar ook weer verhalen van mensen die gewone motorolie gebruiken of de dikste motor olie die te vinden is..
Iemand ervaring hiermee??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Zondag
- Senior lid
-
- Berichten: 78
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
- Berichten: 206
wat je ook kan doen is het volgende: als de motor weer in elkaar zit dus helemaal oliedicht het tandwielje wat de oliepomp aandrijft via de nokkenas eruit halen en met een passend hulpstuk de oliepomp aandrijven met een boormachine. Zo zorg je evoor om alle kanalen en lagers van olie te voorzien voordat je de motor start. Als je dat niet doet lopen die gedurende een korte tijd droog.
Ook kan je speciaal inloopvet hiervoor gebruiken voor de 1e seconden dat je de motor start en de olie nog alleen maar in je carter zit.
Succes met je revisie
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
Zodra je de motor weer in elkaar hebt, de eerste keer je olie snel verversen. 500-1000km? Want de olie loopt dan helemaal vol met resten metaal slijpsel van honen en de nieuwe lagers en nieuwe nokkenas enz. Ook zit er overal nog bv papiersnippers van het poetsen van de binnenkant van je motor.
Verder heb ik ook ooit gelezen dat er speciale inrij olie is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.