B20 motor revisie

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2013 22:10 #134280 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie

"Gert Vegter" schreef:

"Jeroen Visser" schreef:
En hoe komt het dat de koelvloeistof niet helemaal weg loopt? Ik heb de onderste slang verwijderd en toch staat het vloeistof niveau nog hoog.

Heb je de aftapkraan aan het motorblok ook opengedraaid...?


Op mijn vorige blok (b18) zat idd een kraantje, moet het nu zonder doen....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2013 23:50 #134286 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic B20 motor revisie
Als je geen kraantje hebt moet je daar een plug hebben.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2013 06:39 #134288 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie

"Rudi Dortangs" schreef:
Als je geen kraantje hebt moet je daar een plug hebben.


Zal vandaag even kijken en het plugje losmaken, misschien handig als ik daar gelijk een kraantje opzet.

Iemand een idee vwb de aanslag in cilinder twee?



Ik heb de boel schoongemaakt voordat deze kop erop ging en dat is niet heel lang geleden, +/- 7 maanden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-11-2013 12:24 #134298 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic B20 motor revisie
Zwarte aanslag: normaal olie, langs klepsteel of zuiger.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2013 18:26 #134305 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie

"Rudi Dortangs" schreef:
Zwarte aanslag: normaal olie, langs klepsteel of zuiger.


Toevallig zit daar ook de nippel tbv de carteventilatie (olievuldop -catchcan - spruitstuk) Ik heb hier een oil catchcan tussenzitten en zag dat deze in korte tijd ook al een behoorlijke lading prut bevat. Nippel heeft wel de voorgeschreven diameter. Misschien overdruk? Ga het wel tegenkomen als het onderblok uit mekaar gaat maar ben toch benieuwd :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Maikel Groener
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-11-2013 20:03 #134310 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic B20 motor revisie
Hey Jeroen,
Succes met de totale motorrevisie.
Zover ben ik nog niet gegaan met reviseren.
Misschien dat ik me er over een paar jaar ook in stort.
Ik blijf je volgen :)

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-11-2013 19:00 #134385 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie

"Maikel Groener" schreef:
Hey Jeroen,
Succes met de totale motorrevisie.
Zover ben ik nog niet gegaan met reviseren.
Misschien dat ik me er over een paar jaar ook in stort.
Ik blijf je volgen :)


Thanks! Ik ben ook erg benieuwd hoe het allemaal uit zal pakken en er is maar één manier om dit soort dingen te leren lijkt me.....ik hoop dat dit topic een duidelijk verslag gaat worden en dat mensen die met dezelfde ideeen lopen hier wat aan gaan hebben. Ik ga iig mijn best doen om het eea te fotograferen en te posten.


Om op de zaken vooruit te lopen, is er een speciale olie welke ik dien te gebruiken als ik de boel weer in mekaar zet. Ik heb wel wat gelezen over assembly lube, maar ook weer verhalen van mensen die gewone motorolie gebruiken of de dikste motor olie die te vinden is..

Iemand ervaring hiermee??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laurens Zondag
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-11-2013 19:58 #134387 door Laurens Zondag
Beantwoord door Laurens Zondag in topic B20 motor revisie
denk dat 20w50 goed is neem aan dat je dat ook in motorblok kiep ?

first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-11-2013 20:33 #134389 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic B20 motor revisie
Jeroen,
wat je ook kan doen is het volgende: als de motor weer in elkaar zit dus helemaal oliedicht het tandwielje wat de oliepomp aandrijft via de nokkenas eruit halen en met een passend hulpstuk de oliepomp aandrijven met een boormachine. Zo zorg je evoor om alle kanalen en lagers van olie te voorzien voordat je de motor start. Als je dat niet doet lopen die gedurende een korte tijd droog.
Ook kan je speciaal inloopvet hiervoor gebruiken voor de 1e seconden dat je de motor start en de olie nog alleen maar in je carter zit.
Succes met je revisie

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2013 21:16 #134394 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic B20 motor revisie
Bij het monteren deed ik altijd elk motoronderdeel flink invetten met verse motorolie. Dan creer je eigenlijk dezelfde situatie als het starten van de motor na lange stilstand.

Zodra je de motor weer in elkaar hebt, de eerste keer je olie snel verversen. 500-1000km? Want de olie loopt dan helemaal vol met resten metaal slijpsel van honen en de nieuwe lagers en nieuwe nokkenas enz. Ook zit er overal nog bv papiersnippers van het poetsen van de binnenkant van je motor.

Verder heb ik ook ooit gelezen dat er speciale inrij olie is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD