B20 motor revisie

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2013 23:26 #134405 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B20 motor revisie

"Ronald Damme" schreef:
Verder heb ik ook ooit gelezen dat er speciale inrij olie is?

Voor Jeroen In dit stadium nog erg prematuur, maar als we dan toch met het eind beginnen: ja, na een revisie altijd inloopolie gebruiken (de eerste 500 km), bv dit: www.make.my/lmis85q
Meer info over het inrijden: www.tinustuning.nl/img/Inrijvoorschrift%...tuning%20motoren.pdf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-11-2013 11:50 #134416 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic B20 motor revisie
Jeroen, bij het in elkaar zetten altijd assembly lube gebruiken, dit is olie met een hele hoge viscositeit. Deze lube blijft op de plek zitten waar je t aanbrengt. Met gewone dikke olie heb je kans dat t eraf loopt als je nog niet direct dezelfde dag het blok startklaar hebt. Mijn ervaring is dat je al snel een paar weken verder bent voordat je m eindelijk terug in de auto hebt en kunt starten.
Verder ook altijd inloop olie gebruiken, gewone olie is te "smooth" waardoor het slijpen vd onderdelen (want dat is inrijden eigelijk) niet snel/goed gaat en je kans hebt op verglazing.
Ik heb bij de revisie van mn B20 blok MPZ assembly lube gebruikt (wordt bij de meeste revisiebedrijven hier gebruikt) zie www.torcousa.com/torco_product/mpz_engine.html Dit goedje kun je ook mooi als "lijm" gebruiken om de collets aan de kleppen te plakken tijdens het opbouwen van je cilinderkop.
Als inloop olie heb ik Penrite gebruikt, maar ik weet niet of ze dat ook in NL hebben.
Succes met de revisie.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2013 08:13 #134435 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie
Thanks!

Ik zie dat mpz assembly lube ook hier te krijgen is en dat millers een goede inlooplolie heeft. Groot voordeel van die mpz olie is idd dat het lekker plakkerig is en op zijn plek blijft zitten, en er dus ook nog zit tegen de tijd dat het blok weer zover is dat hij gestart kan worden.

Vandaag iig weer verder met demonteren, hopelijk morgen het blok eruit tillen.

Groet Jeroen

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2013 16:25 #134443 door Jeroen Visser (GAST)
Helaas was het weer vandaag niet om over naar huis te schrijven dus niet veel kunnen klussen. Wel nog even een fototje gemaakt van de cilinderwand. Behoorlijke zwarte aanslag. Is het ok om een hoontool (deglasing moet ik zeggen geloof ik) erdoor te halen of kan ik dit voorzichtig wegschuren met een erg fijn schuurpapiertje?? Voordeel van lafjes honen is wel dat er weer verse groefjes in de wand komen.

• A Heger (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-11-2013 20:02 #134444 door A Heger (GAST)
Beantwoord door A Heger (GAST) in topic B20 motor revisie

"Frans Birnie" schreef:
Jeroen,
wat je ook kan doen is het volgende: als de motor weer in elkaar zit dus helemaal oliedicht het tandwielje wat de oliepomp aandrijft via de nokkenas eruit halen en met een passend hulpstuk de oliepomp aandrijven met een boormachine. Zo zorg je evoor om alle kanalen en lagers van olie te voorzien voordat je de motor start. Als je dat niet doet lopen die gedurende een korte tijd droog.
Ook kan je speciaal inloopvet hiervoor gebruiken voor de 1e seconden dat je de motor start en de olie nog alleen maar in je carter zit.
Succes met je revisie

Je kan nog eenvoudiger de olie in het blok rondpompen, gewoon de bougiekabels van de bobine loskoppelen en een minuut de motor laten draaien op de startmotor.

144 DL 1971
V40

• 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-11-2013 20:25 #134445 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic B20 motor revisie
Dat moet je juist niet doen, dan lopen alle lagers heel even droog, daarom eerst alleen de oliepomp aandrijven, zodat allles van olie wordt voorzien. Als je daarna de motor start heb je meteen volledige smering.
Of wat ik al zei moet je speciaal vet gebruiken, zie opmerking van Marc hij noemt dat down under "assembly lube", maar is hetzelfde als wat ik bedoel.

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2013 07:34 #134452 door Jeroen Visser (GAST)

"Frans Birnie" schreef:
Dat moet je juist niet doen, dan lopen alle lagers heel even droog, daarom eerst alleen de oliepomp aandrijven, zodat allles van olie wordt voorzien. Als je daarna de motor start heb je meteen volledige smering.
Of wat ik al zei moet je speciaal vet gebruiken, zie opmerking van Marc hij noemt dat down under "assembly lube", maar is hetzelfde als wat ik bedoel.

Ik ga deze tube aanschaffen:

www.12tune.nl/torco-mpz-motor-mo ... 055he.html

Kost de kop ook niet en better safe then sorry :D

Ik heb gister even de twee cilinderkoppen (b20a en b20e) naast elkaar gelegd maar zie eigenlijk weinig verschil. Afgedopte injectie gaten en ik kan de ringen welke tussen kop en inlaatspruitstuk gaan niet meer plaatsen bij de injectiekop. Iemand een idee waarom een injectiekop beter is?

• Niels Brugman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-11-2013 10:17 #134459 door Niels Brugman
Beantwoord door Niels Brugman in topic B20 motor revisie
Even er vanuit gaande dat de B20E en B20A kop beide nog standaard zijn. Dan heeft de B20E grotere kleppen dan de B20A. De hoogte van de kop is bij de B20E kleiner; dit zorgt voor een minder diepe verbrandingskamer en daarmee hogere compressie. Tot slot, maar dat weet ik niet geheel zeker, zou de 'flow' van de in- en uitgaande poorten beter kunnen zijn doordat deze trajecten toch net anders lopen.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-11-2013 10:55 #134463 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B20 motor revisie
Een laat type B20A kop is gelijk aan de B20E kop. Deze is te herkennen aan platte vlakjes op de plekken waar bij de E-kop de injectorgaten zitten.

Die heeft dus ook de grotere kleppen.

Bijlagen:

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-11-2013 12:24 #134467 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B20 motor revisie

"Lars Rengersen" schreef:
Een laat type B20A kop is gelijk aan de B20E kop. Die heeft dus ook de grotere kleppen.

Ook de hogere compressie? En alleen toegepast in de eerste 240-modellen of ook in late 140-types?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD