B20 motor revisie
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Voor Jeroen In dit stadium nog erg prematuur, maar als we dan toch met het eind beginnen: ja, na een revisie altijd inloopolie gebruiken (de eerste 500 km), bv dit: www.make.my/lmis85q"Ronald Damme" schreef:
Verder heb ik ook ooit gelezen dat er speciale inrij olie is?
Meer info over het inrijden: www.tinustuning.nl/img/Inrijvoorschrift%...tuning%20motoren.pdf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Verder ook altijd inloop olie gebruiken, gewone olie is te "smooth" waardoor het slijpen vd onderdelen (want dat is inrijden eigelijk) niet snel/goed gaat en je kans hebt op verglazing.
Ik heb bij de revisie van mn B20 blok MPZ assembly lube gebruikt (wordt bij de meeste revisiebedrijven hier gebruikt) zie www.torcousa.com/torco_product/mpz_engine.html Dit goedje kun je ook mooi als "lijm" gebruiken om de collets aan de kleppen te plakken tijdens het opbouwen van je cilinderkop.
Als inloop olie heb ik Penrite gebruikt, maar ik weet niet of ze dat ook in NL hebben.
Succes met de revisie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
Ik zie dat mpz assembly lube ook hier te krijgen is en dat millers een goede inlooplolie heeft. Groot voordeel van die mpz olie is idd dat het lekker plakkerig is en op zijn plek blijft zitten, en er dus ook nog zit tegen de tijd dat het blok weer zover is dat hij gestart kan worden.
Vandaag iig weer verder met demonteren, hopelijk morgen het blok eruit tillen.
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- A Heger (GAST)
- Senior lid
-
- Berichten: 54
"Frans Birnie" schreef:
Jeroen,
wat je ook kan doen is het volgende: als de motor weer in elkaar zit dus helemaal oliedicht het tandwielje wat de oliepomp aandrijft via de nokkenas eruit halen en met een passend hulpstuk de oliepomp aandrijven met een boormachine. Zo zorg je evoor om alle kanalen en lagers van olie te voorzien voordat je de motor start. Als je dat niet doet lopen die gedurende een korte tijd droog.
Ook kan je speciaal inloopvet hiervoor gebruiken voor de 1e seconden dat je de motor start en de olie nog alleen maar in je carter zit.
Succes met je revisie
Je kan nog eenvoudiger de olie in het blok rondpompen, gewoon de bougiekabels van de bobine loskoppelen en een minuut de motor laten draaien op de startmotor.
144 DL 1971
V40
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
- Berichten: 206
Of wat ik al zei moet je speciaal vet gebruiken, zie opmerking van Marc hij noemt dat down under "assembly lube", maar is hetzelfde als wat ik bedoel.
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"Frans Birnie" schreef:
Dat moet je juist niet doen, dan lopen alle lagers heel even droog, daarom eerst alleen de oliepomp aandrijven, zodat allles van olie wordt voorzien. Als je daarna de motor start heb je meteen volledige smering.
Of wat ik al zei moet je speciaal vet gebruiken, zie opmerking van Marc hij noemt dat down under "assembly lube", maar is hetzelfde als wat ik bedoel.
Ik ga deze tube aanschaffen:
www.12tune.nl/torco-mpz-motor-mo ... 055he.html
Kost de kop ook niet en better safe then sorry

Ik heb gister even de twee cilinderkoppen (b20a en b20e) naast elkaar gelegd maar zie eigenlijk weinig verschil. Afgedopte injectie gaten en ik kan de ringen welke tussen kop en inlaatspruitstuk gaan niet meer plaatsen bij de injectiekop. Iemand een idee waarom een injectiekop beter is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels Brugman
-
- Premium lid
-
- Berichten: 83
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Die heeft dus ook de grotere kleppen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ook de hogere compressie? En alleen toegepast in de eerste 240-modellen of ook in late 140-types?"Lars Rengersen" schreef:
Een laat type B20A kop is gelijk aan de B20E kop. Die heeft dus ook de grotere kleppen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.