Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-05-2013 21:23 #127683 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
Jeroen,

Het onrustig lopen kan ook door de overlap komen van de nokkenas, (tijd dat de in en uitlaat klep open staan.)

Als ik de filmpjes zie/hoor, heb je een ontstekingsprobleem. Die nokkenas doet daar verder niets aan natuurlijk. Je kan nog even de stroboscoop op iedere bougiekabel zetten, en dan de lamp op de motorkap schijnen. Gewoon puur kijken of ze allemaal even vaak vonken.

Door het verminderde vacuum zal hij nu eenmaal wat rotter stationair lopen. Maar daar ben je met jouw setup ook niet naar op zoek. Dan zijn B18A blokken met A nokkenas het beste voor.

Ben je zondag bij de Heuvelrugtour? Wil graag even met je meekijken/denken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-05-2013 04:03 #127755 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
Beste Jeroen, de TT6 is een nogal agressieve nokkenas dus je zou de kleppen eens op de volgende manier moeten stellen (misschien doe je het al zo) klep 1 open 6+8 stellen, klep 2 open 7+4 stellen, klep 4 open 2+5 stellen, klep 8 open 1+3 stellen. (0,4 en 0,45mm met warme motor) en dan kijken of hijbeter loopt.
Zo niet dan zou je om het stationair te kunnen testen eens een standaart onsteking erop (B20A of B) kunnen zetten en statiesch afstellen.
Loopt hij dan goed dan zou je de curve van de 123 eens op een A of B curve kunnen zetten.
Loopt het niet goed dan ze je de kleppen eens op 0,45 en 0,5 kunnen zetten heb je eens iets rustigere overlap in BDP.

succes

Johan Geers

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-05-2013 08:31 #127756 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
Hoi Jeroen,

Hoe heb jij de kleppen gesteld? Ik heb alle inlaatkleppen op 0,40mm staan en de uitlaten op 0,50mm.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-05-2013 08:43 #127757 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
Boele, ik heb een Knokkenas en heb de kleppen op 0.4 en 0.45 staan niemand heeft mij ooit verteld dat ze anders moeten staan en ik heb er al 80000 km zo mee gereden. Nog steeds goede compressie en een goed lopende motor.
Heb de klepstand uit het olieslager boekje. Waar komt 0.4 en 0.5 vandaan? Uit welk boekje?

m.vr.gr.

Johan Geers

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-05-2013 10:31 #127760 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
Volgens mij zegt HET boek dat voelermaat 40 er makkelijk tussen moet passen en 45 bijna niet...en dat zowel voor in- als uitlaat...ongeacht of het een warme of koude motor is....toch?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-05-2013 10:48 #127762 door Boele Braaksma
Heren,

Dit is op advies van Tinustechniek, bij hem heb ik mijn TT5 as gekocht.

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-05-2013 10:57 #127763 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
Ik had altijd begrepen dat je op LPG de uitlaatkleppen iets ruimer moet stellen; heb dus altijd aangehouden :
- inlaat 0,40 - 0,45
- uitlaat 0,45 - 0,50

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-05-2013 11:39 #127765 door Boele Braaksma
In en uitlaat heeft een apart nokkenprofiel qua duratie (en lift), ik denk dat het hier mee te maken heeft.

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-05-2013 13:25 #127767 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
@Boele,
Je hebt gelijk - ik had te snel gereageerd : cijfers die ik gaf zijn voor een 'normale' nokkenas.
Voor TT5/TT6 kun je alleen van het advies van Tinustechniek uit gaan, niet de standaard boeken. Je zou hem nog wel kunnen vragen of hij andere waarden voor LPG adviseert ....

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-05-2013 14:31 #127768 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
Ik ben begonnen met 0.5 dit is wat er aangegeven wordt voor de tt6. In en uitlaat gelijk omdat de tt6 niet van het dual lobe type is.

Hier nog wat contact over gehad en 0.45 is ook prima, maar hoe strakker de kleppen hoe heter de boel wordt en hoe meer je de overlap gaat merken.

Nu staan ze op 0.45.

@johan: ik stel kleppen altijd op de volgende manier: cilinder 1 op tuimelen, kleppen van 4 stellen etc. etc. Maakt jou methode enig verschil? Als ik naar de tt3 nokken kijk is er best wat ruimte tussen het tuimelen van no1 en wanneer de nokken van 4 hun werk gaan doen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD