Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Pieter Elzendoorn" schreef:
Die meet je niet... Je meet de stroomsterkte :!:
Maar als hij een groot genoege vonk kan trekken zal het bobijn wel genoeg stroom krijgen
Het vonken verhaal maak ik me geen zorgen meer over, maar ben wel benieuwd hoe je amperage meet. Niet met een gewone multimeter lijkt me.
Net de carb eraf gehaald en zie dat de voet niet helemaal vlak is, als ik er een winkelhaak op leg zie ik er nog een streepje licht door. Ik denk dat ik terugplaats met een laagje vloeibare pakking. Hopen dat dit het is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-

Hopelijk is het valse lucht verhaal verleden tijd (even wachten tot het weer droog is buiten) en loopt hij weer wat beter.
Kan iemand mij nog vertellen hoeveel graden hij moet vervroegen bij 1500tpm en bv 2500tpm??? B20b, lpg
- Pieter Elzendoorn
- Nieuw lid
-
"Jeroen Visser" schreef:
"Pieter Elzendoorn" schreef:
Die meet je niet... Je meet de stroomsterkte :!:
Maar als hij een groot genoege vonk kan trekken zal het bobijn wel genoeg stroom krijgen
Het vonken verhaal maak ik me geen zorgen meer over, maar ben wel benieuwd hoe je amperage meet. Niet met een gewone multimeter lijkt me.
Net de carb eraf gehaald en zie dat de voet niet helemaal vlak is, als ik er een winkelhaak op leg zie ik er nog een streepje licht door. Ik denk dat ik terugplaats met een laagje vloeibare pakking. Hopen dat dit het is.
Stroomsterkte (dus NIET ampèrage) meet je met een gewone multimeter. Op de stroomsterkte-stand, en dan tussen (niet over dus) de kabels. Maar dat gaat je weinig zeggen, omdat je bobijn pulsen krijgt en je dus al een peak-ampere-meter zou moeten hebben om iets nuttigs af te lezen.
Maar aangezien je een sterke vonk krijgt kan je er vanuit gaan dat je bobijn genoeg stroom krijgt.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Anders moet je een amperemeter in het circuit opnemen. Ik weet niet of dit met een voltmeter kan. Op de mijne heb ik wel een stand dat ik tot 10A moet kunnen meten, maar dit heb ik nooit uitgetest.
misschien heb je nog een vdometer die je er tussen kan hangen?
tevens zou je het ook kunnen berekenen als je de weerstand meet en het voltageverschil. (U=I*R)
even gegoogled: het vrouwtje in onderstaand filmpje kan het veel beter uitleggen

- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Ronald Damme" schreef:
ampere kan je meten met een ampere tang. (neem aan dat je die niet hebt)
Anders moet je een amperemeter in het circuit opnemen. Ik weet niet of dit met een voltmeter kan. Op de mijne heb ik wel een stand dat ik tot 10A moet kunnen meten, maar dit heb ik nooit uitgetest.
misschien heb je nog een vdometer die je er tussen kan hangen?
tevens zou je het ook kunnen berekenen als je de weerstand meet en het voltageverschil. (U=I*R)
even gegoogled: het vrouwtje in onderstaand filmpje kan het veel beter uitleggen
Duidelijk! Thanks.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
En een vonk van 1cm rechstreeks van de bobine moet toch lukken, kun je mooi testen als je, je ontsteking statiesch afsteld.
succes
Johan Geers
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Johan Geers" schreef:
Jeroen, de ontsteking statiesch afstellen een paar graden voor het BDP, moet in priciepe goed zijn.
En een vonk van 1cm rechstreeks van de bobine moet toch lukken, kun je mooi testen als je, je ontsteking statiesch afsteld.
succes
Johan Geers
Johan dank voor je reaktie. Vonk is gelukt, maar ik had dit nog nooit eerder gedaan en had niet zo'n zin om een optetter te krijgen.
Statisch stellen is wat lastig gezien het instellampje van de 123 niet werkt

- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Heb zelf eens een sportnokkenas gemonteerd ontsteking was niet te stellen door onregelmatig lopen van de motor en de hele motor was niet af te stellen door de nokkenas heb er 400km mee gereden en hem er toen uitgeflikkerd en een k-as erin gezet.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Kevin de Leuw" schreef:
Wat voor nokkenas heb je erin liggen en was dit probleem ook al daarvoor?
Heb zelf eens een sportnokkenas gemonteerd ontsteking was niet te stellen door onregelmatig lopen van de motor en de hele motor was niet af te stellen door de nokkenas heb er 400km mee gereden en hem er toen uitgeflikkerd en een k-as erin gezet.
Er zit nu een tt6 in, hiervoor was het probleem er ook maar naar mijn idee in veel mindere mate.
Valse lucht issue opgelost maar nog hetzelfde beeld. Ben er voor nu (helemaal

Bedankt voor alle reakties en mocht het opgelost zijn zal ik dit tzt hier weer posten.