Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-05-2013 12:46 #127636 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel

"Pieter Elzendoorn" schreef:
Die meet je niet... Je meet de stroomsterkte :!:

Maar als hij een groot genoege vonk kan trekken zal het bobijn wel genoeg stroom krijgen ;)


Het vonken verhaal maak ik me geen zorgen meer over, maar ben wel benieuwd hoe je amperage meet. Niet met een gewone multimeter lijkt me.

Net de carb eraf gehaald en zie dat de voet niet helemaal vlak is, als ik er een winkelhaak op leg zie ik er nog een streepje licht door. Ik denk dat ik terugplaats met een laagje vloeibare pakking. Hopen dat dit het is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-05-2013 13:07 #127640 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
Jeroen ik weet niet precies hoe slecht de motor loopt maar mag je er met een TT6 ook weer niet teveel van verwachten? Met de overgang van A naar TT3 merkte ik al verschil mbt stationair lopen....laat staan wat er gebeurd als er nog een wildere as in zou zitten...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-05-2013 13:38 #127642 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
Hij loopt (liep hopelijk ;) ) erg beroerd. Ik weet dat het rommelig hoort te zijn stationair maar dit ging nergens over. Maar vooral het feit dat hij niet goed op tijd te zetten is (doordat de markering zelfs bij 1500tpm niet stabiel is) maakt het erg lastig om hem goed af te stellen, en dat is toch het doel. Ook bij rustig rijden zeg zo'n 3000tpm gelijkblijvende snelheid voelde het bokkig aan, niet extreem maar zeker niet stabiel.

Hopelijk is het valse lucht verhaal verleden tijd (even wachten tot het weer droog is buiten) en loopt hij weer wat beter.

Kan iemand mij nog vertellen hoeveel graden hij moet vervroegen bij 1500tpm en bv 2500tpm??? B20b, lpg

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pieter Elzendoorn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2013 13:51 #127644 door Pieter Elzendoorn
Beantwoord door Pieter Elzendoorn in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel

"Jeroen Visser" schreef:

"Pieter Elzendoorn" schreef:
Die meet je niet... Je meet de stroomsterkte :!:

Maar als hij een groot genoege vonk kan trekken zal het bobijn wel genoeg stroom krijgen ;)


Het vonken verhaal maak ik me geen zorgen meer over, maar ben wel benieuwd hoe je amperage meet. Niet met een gewone multimeter lijkt me.

Net de carb eraf gehaald en zie dat de voet niet helemaal vlak is, als ik er een winkelhaak op leg zie ik er nog een streepje licht door. Ik denk dat ik terugplaats met een laagje vloeibare pakking. Hopen dat dit het is.


Stroomsterkte (dus NIET ampèrage) meet je met een gewone multimeter. Op de stroomsterkte-stand, en dan tussen (niet over dus) de kabels. Maar dat gaat je weinig zeggen, omdat je bobijn pulsen krijgt en je dus al een peak-ampere-meter zou moeten hebben om iets nuttigs af te lezen.
Maar aangezien je een sterke vonk krijgt kan je er vanuit gaan dat je bobijn genoeg stroom krijgt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-05-2013 13:56 #127645 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
ampere kan je meten met een ampere tang. (neem aan dat je die niet hebt)

Anders moet je een amperemeter in het circuit opnemen. Ik weet niet of dit met een voltmeter kan. Op de mijne heb ik wel een stand dat ik tot 10A moet kunnen meten, maar dit heb ik nooit uitgetest.

misschien heb je nog een vdometer die je er tussen kan hangen?

tevens zou je het ook kunnen berekenen als je de weerstand meet en het voltageverschil. (U=I*R)

even gegoogled: het vrouwtje in onderstaand filmpje kan het veel beter uitleggen ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-05-2013 14:13 #127647 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel

"Ronald Damme" schreef:
ampere kan je meten met een ampere tang. (neem aan dat je die niet hebt)

Anders moet je een amperemeter in het circuit opnemen. Ik weet niet of dit met een voltmeter kan. Op de mijne heb ik wel een stand dat ik tot 10A moet kunnen meten, maar dit heb ik nooit uitgetest.

misschien heb je nog een vdometer die je er tussen kan hangen?

tevens zou je het ook kunnen berekenen als je de weerstand meet en het voltageverschil. (U=I*R)

even gegoogled: het vrouwtje in onderstaand filmpje kan het veel beter uitleggen ;)


Duidelijk! Thanks.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-05-2013 14:50 #127650 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
Jeroen, de ontsteking statiesch afstellen een paar graden voor het BDP, moet in priciepe goed zijn.
En een vonk van 1cm rechstreeks van de bobine moet toch lukken, kun je mooi testen als je, je ontsteking statiesch afsteld.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-05-2013 15:01 #127652 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel

"Johan Geers" schreef:
Jeroen, de ontsteking statiesch afstellen een paar graden voor het BDP, moet in priciepe goed zijn.
En een vonk van 1cm rechstreeks van de bobine moet toch lukken, kun je mooi testen als je, je ontsteking statiesch afsteld.

succes

Johan Geers


Johan dank voor je reaktie. Vonk is gelukt, maar ik had dit nog nooit eerder gedaan en had niet zo'n zin om een optetter te krijgen.

Statisch stellen is wat lastig gezien het instellampje van de 123 niet werkt :? Dus op gevoel zetten en dan met de lamp finetunen is de bedoeling, zit al aardig in de buurt denk ik. Maar een stabiele timing zou wel fijn zijn.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-05-2013 15:59 #127654 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
Wat voor nokkenas heb je erin liggen en was dit probleem ook al daarvoor?
Heb zelf eens een sportnokkenas gemonteerd ontsteking was niet te stellen door onregelmatig lopen van de motor en de hele motor was niet af te stellen door de nokkenas heb er 400km mee gereden en hem er toen uitgeflikkerd en een k-as erin gezet.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-05-2013 17:14 #127661 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel

"Kevin de Leuw" schreef:
Wat voor nokkenas heb je erin liggen en was dit probleem ook al daarvoor?
Heb zelf eens een sportnokkenas gemonteerd ontsteking was niet te stellen door onregelmatig lopen van de motor en de hele motor was niet af te stellen door de nokkenas heb er 400km mee gereden en hem er toen uitgeflikkerd en een k-as erin gezet.




Er zit nu een tt6 in, hiervoor was het probleem er ook maar naar mijn idee in veel mindere mate.

Valse lucht issue opgelost maar nog hetzelfde beeld. Ben er voor nu (helemaal ;) )klaar mee, hij rijdt en trekt lekker door. Nu eerst gewoon maar rijden en als de zin er weer is de draad weer oppakken.

Bedankt voor alle reakties en mocht het opgelost zijn zal ik dit tzt hier weer posten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD