Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Kevin de Leuw" schreef:
Zoals Arno zegt, 16 is te arm stationar, 15 weer niet dus wat is het nu :lol:
Ps. je bedoelt afr denk ik i.p.v. atf?
Ja afr idd..... Stabiele afr waarden zijn niet te krijgen met een ongeregelde installatie lijkt me dus het zwabberd nogal. Staat op het filmpje wat rijker, beetje lopen stoeien vanmorgen

Ik probeer zo een paar filmpjes te uploaden welke wel het eea duidelijk zullen maken hoop ik.
Ow en de bougiekabel was niet de oorzaak igg

Click voor het fimpje

Olietemp meter is overigens nog niet aangesloten, motor is wel warm gereden

stationair loopt hij nu wat aan de snelle kant als ik het toerental naar beneden schroef begint na een tijdje steeds langzamer te lopen om vervolgens af te slaan, bij dit toerental blijft hij tenminste lopen.
Ik ben benieuwd of iemand nog een idee heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Mijn eerste tip, laat de AFR even voor wat het is, en los eerst het misfiren op! Dit geeft namelijk een vertekend beeld in de AFR.
Misfiring:
Wat je kan doen, is de stroboscoop aan cilinder vier hangen. Geeft hij dan wel een correct beeld op de poelie? Dan is inderdaad de eerste bougiekabel slecht. Wat ik zelf een keer meegemaakt heb, is dat de centerpin van de rotorkap niet in contact stond met de rotor. Hij moet dan twee keer een vonk overbruggen = rommelig lopen.
Om dit uit te sluiten kan je natuurlijk even de rotorkap van de oude ontsteking gebruiken.
AFR: stationair draaien met een TT6 is gewoon niet zo eenvoudig. Door het scherpe nokkenprofiel en de duratie heeft de motor bij stationair minder vacuum tov een D-as. Ik denk dat hier het probleem ligt met een ongeregelde LPG installatie. Om dit goed te krijgen, is mij nooit gelukt. Uiteindelijk liep hij netjes 1100rpm bij een AFR van 14. Dat is inderdaad te rijk, maar het liep wel netjes.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Thanks! Ik ben net weer terug van een rondje testen. Mijn bevindingen:
Eerst rotorkap vervangen door een exemplaar welke er nog lag, exact dezelfde en met hetzelfde resultaat
Rotor vervangen door het exemplaar van de oude verdeler, geen verandering.
Bougies vervangen, geen verandering maar ik zag wel dit:

Bougie cilinder twee is zwartig. Missfire dus waarschijnlijk hier.
Bougiekabel cilinder twee losgetrokken, motor loopt zoals verwacht slechtig maar net zo slecht als met aangesloten kabel. Behalve als ik gas geef dan loopt hij soepeler met aangesloten kabels.
Vervolgens een bougie vast gezet en een voor een de kabels hierop aangesloten, vonkt bij alle kabels maar naar mijn idee slappig..... Iemand een idee hoe een goede vonk eruit moet zien? Dus misschien zit het hem in een gewoonweg slappe vonk?
Verder nog de stroboscoop op cilinder vier aangesloten, geen verandering in het timingmoment.
Ik begin toch te denken dat het aan de combinatie rotor, verdelerkap, kabels kan liggen. Misschien een slechte of te goedkope verdelerkap, slecht kontakt tussen rotor verdeler? Combinatie van het een en ander.
Kan ik nog meer testen om te zien waar het misgaat?? Wat is nu het beste plan van aanpak?
Als ik een nieuw kapje en rotor bestel, welke moet ik dan nemen. Op de onderdelensite kom ik er niet helemaal uit? Nog verschil in kwaliteit??
Alvast dank.
Groet Jeroen
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Kwaliteit van de vonk kun je niet testen met een bougie.
Als je enig idee wilt hebben van de kwaliteit van de vonk dan moet je een losse bougiekabel bij het blok houden. Je moet dan vonken kunnen trekken van 7 - 10mm!!. Haal je dit niet dan is je vonk te zwak.
Voor het geval iemand gaat roepen dat de electrodeafstand slechts 0,7mm is.........
Op het moment dat de bougie moet vonken is het gasmensel gecomprimeerd tot ca. 10 bar; dan heb je meer spanning nodig om een vonk over te kunnen laten slaan dan bij normale atmosferische druk.
De fijnproevers onder ons kunnen even googlen onder "Paschenkurve".
Dus zorg eerst dat je ontstekinginstallatie in orde is.
Dus eerst de vonk kontroleren die rechtstreeks van de bobine af komt; sluit je de verdelerkap etc uit.
ALs dit niet goed is dan zijn er de volgende mogelijkheden:
1) Kontaktpunten (ingebrand, lichthoogte)
2) Condensator
3) Bobine (maar die heb je ao vervangen; krijgt je bobine voldoende spanning?)
Vervolgens de kwaliteit van de vonk testen aan het uiteinde van je bougiekabels.
Als ze allemaal slecht zijn dan zit het in je verdelerkap of rotor.
Als er slechts eentje slecht is dan zit het hem in die ene bougiekabel.
LET WEL: Volvo adviseerde volkern koperen bougiekabels; dus niet die ontstoorde koolstofkern kabels (Hoewel ik zelf nooit een groot verschil bemerkt heb)
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Dank voor je reaktie.
Ik ga morgen weer verder puzzelen. Ik heb overigens een 123ign dus condensator en kontaktpunten zijn er niet meer.
Hoe meet ik of de bobine voldoende stroom krijgt?
En kan ik zonder mezelf te elektrocuteren de bougiekabel van een bougie aftrekken en deze bij het blok houden? Of eerst eraf en dan starten. Ik heb een hekel aan schokken nl.

Nogmaals dank.
Groet Jeroen
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Han doelt waarschijnlijk op de spanning van de bobine; Staat er op de bobine 12V of hoger?
Zie trouwens Champion bougies liggen, die knikker ik altijd zo snel mogelijk weg. Ik heb er bijzonder veel slechte ervaringen mee. Toeval? Wie weet. Wat heb je nu gemonteerd?
Kan je niet een setje bougiekabels wisselen? Waarschijnlijk passen ze van je 240 ook wel. Te lang, maar ideaal om te testen.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Boele Braaksma" schreef:
Ik ben ook niet zo kapot van vonken!
Han doelt waarschijnlijk op de spanning van de bobine; Staat er op de bobine 12V of hoger?
Zie trouwens Champion bougies liggen, die knikker ik altijd zo snel mogelijk weg. Ik heb er bijzonder veel slechte ervaringen mee. Toeval? Wie weet. Wat heb je nu gemonteerd?
Kan je niet een setje bougiekabels wisselen? Waarschijnlijk passen ze van je 240 ook wel. Te lang, maar ideaal om te testen.
Ik heb nog een setje kabels van de 240 gevonden, zal zo even kijken of ze passen. De bougies op de foto zitten er op dit moment in, ik heb gister met de oude wat getest maar dit gaf geen verandering.
Ik heb net wel even gemeten of er wel twaalf volt naar de bobine gaat en dit is in orde, wat ik wel vreemd vind is dat als ik de - aansluiting test deze geen weerstand heeft, ok dus.(- naar aarde punt op auto) en zodra ik hem op contact zet geeft de multi meter 1 aan geen aarde meer dus. Is dit in orde of is hier ook nog wat raars aan de hand????? Ik ben echt een leek op elektra gebied dus hoor graag even.
Ik probeer het "vonken trekken" zo lang mogelijk uit te stellen hahaaaaa.
-edit: vonken testen is gelukt, zonder mezelf onder stroom te zetten. Eerst de bobine kabel gechecked, mooie vonk net als de rest van de kabels. Kan hem tot ruim een cm "trekken" ontsteking dik in orde dus

Maar goed blok blijft slecht lopen dus nog maar een keer een bus remmenreiniger leeg gespoten op het blok, en jawel hij gaat slechter lopen als ik op carburateurvoet spuit aan de voorkant, valse lucht dus

Keep you posted
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Dus als je op je bobine 12v meet, wilt niet automatisch zeggen dat je genoeg stroomsterkte ontvangt.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Ronald Damme" schreef:
Voor een tractorkoplamp die het ook al 10 jaar niet meer had gedaan, mat ik ook netjes 12volt. Maar de koplamp heeft nooit meer via die kabel gebrand. De kabel kon gewoon het benodigde amperage niet meer leveren.
Dus als je op je bobine 12v meet, wilt niet automatisch zeggen dat je genoeg stroomsterkte ontvangt.
Uit nieuwsgierigheid: hoe meet je het amperage??
- Pieter Elzendoorn
- Nieuw lid
-
Maar als hij een groot genoege vonk kan trekken zal het bobijn wel genoeg stroom krijgen