Kan dit het slecht lopen verklaren??? Bougiekabel
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Vandaag eindeloos in de weer geweest om de boel mooi te laten lopen, de 123ign is inmiddels weer terug en geplaatst. Helaas werkt het afstelledje niet meer dus op de tast gezet. Motor slaat aan maar loopt erg hobbelig. Stroboscoop erop en proberen te stellen, helaas gaat mijn markering alle kanten op, ook bij 1500rpm niet echt een lekker beeld. Niet goed te timen dus

De bobine vertrouwde ik niet dus deze vervangen door een bosch blauw, deze geplaatst zelfde beeld. Bougiekabels zijn vrij nieuw maar voor de zekerheid toch maar even doorgemeten, en bij het blootleggen van de kabel voor cilinder 1 zie ik dit:

Ook de aansluiting in de verdelerkap is erg gecorrodeerd, het meten van de weerstand ging met moeite dus het lijkt mij dat dit mogelijk de oorzaak is van het bokkige lopen (mis fire). Wat denken jullie?
Zo gelijk even een set nieuwe kabels en verdelerkap bestellen, iemand nog tips welk merk/soort bougiekabels ik het beste kan aanschaffen?
Wel vraag ik me af hoe het kan dat de kabels er voor de rest als nieuw uitzien en dat deze zo aangevroten is?
Ik hoop dat met het vervangen van de kabels mijn ama weer lekker loopt, genoeg gesleuteld het wordt nu echt tijd om er weer van te genieten.

Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Erik Ciesluk" schreef:
Ik zou eerst proberen de kabel wat schoon te maken (licht opschuren), en de verdelerkap ook wat op te schuren/schoon te maken. Dat zou sowieso tijdelijk een verbetering moeten geven, mits de kabels/verdelerkap inderdaad de oorzaak is. Anders loop je 't risico dat je net als de bobine ook een set kabels voor niks hebt aangeschaft.
Ik heb idd het spul schoon gemaakt en ga morgen even kijken of er verandering is.
Keep you posted
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Want als die bougiekabels "vrij nieuw" zijn (wat is "vrij nieuw" ?), dan is dit natuurlijk wel vreemd ......
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Deze aansluiting is helemaal verweerd, nou heeft 20.000 volt niet veel nodig om over te springen maar dit is wel erg veel extra weerstand.
Volvo gebruikte Bougicord en die zijn erg goed. In mijn 240 gaan ze al zeker 120.000 km mee en ze zijn nog steeds 'vrij nieuw'.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Dus je zou eens een stukje slag kunnen kopen wat net over de kabels gaat en dat zo monteren en testen.
Is de buiten en binnenkant van je verdelerkap ook goed schoon?
Soms is overslag slecht te tracen en kan het probleem geven wat jij omschrijft.
Alles gelijk nieuw kopen zonder te weten waar werkelijk het probleem ligt is een beetje overdreven.
Je gooit zonder het te weten missschien goede onderdelen weg.
succes
Johan Geers
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
De foto is van twee kabels idd, de rest van de aansluitingen naar de verdelerkap zien er als nieuw uit (kabels zijn anderhalf jaar oud denk ik, niet ouder iig).
Zometeen even proberen of de schoongemaakte aansluitingen verschil gaan opleveren.
Qua afstelling (weber 38) zit ik stationair iig ok, atf waarde tussen de 15 en 16 (op lpg) maar misschien doordat hij regelmatig missfired(?) krijg ik wel een verkeerde meting? Gekke is wel dat regelmatig tijdens stationair lopen het mengsel steeds rijker wordt en langzamer gaat lopen, waarde gaat dan richting de 13 en gaat het toerental naar beneden.
Gister ook op valse lucht gechecked en alle connecties met remmenreiniger bespoten, hoewel dit wel wat lastig spuiten is aan de onderkant van het inlaatspruitstuk

In combinatie met de tt6 zal ik overigens geen super stabiel stationair toerental krijgen maar zoals nu lijkt het nergens op.
Groet Jeroen
Ps als het allemaal niet wil lukken zal ik proberen een filmpje te maken, dan kunnen jullie een beetje horen hoe het klinkt. Groot verschil met toerental en het geluid welke uit de uitlaat komt

- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Ps. je bedoelt afr denk ik i.p.v. atf?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl