164 '70 Geheelrestauratie

  • Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-12-2011 12:43 - 16-01-2012 20:56 #108795 door Oscar Keur (GAST)
164 '70 Geheelrestauratie is gemaakt door Oscar Keur (GAST)
Zoals op andere plekken op het forum ook al duidelijk gemaakt is mijn 164 niet in de beste staat.
De werkplaats is gevonden, dus laat ik dan maar eens een draadje erover openen.

Ik zal zowel hier, als op een los blog de restauratie bijhouden.
Het zal veel copy paste zijn, maar hier zal ik ook wel met de meer specifieke vragen komen (:
Tevens zal ik voor de grote foto's naar het blog verwijzen, aangezien daar grotere foto's zijn toegestaan.

Het blog is te volgen op:
volvorestauratie.blogspot.com/

Om voor te stellen:
Vicky is een mooie 1970 164-1341 met werk.
Er zijn verschillende aanpassing gedaan, waardoor ze een beetje een mengelmoes van typen is geworden.
Zo is het officiële chassisnummer 28949, echter is er ook een plaatje met 29105 aanwezig.
Wellicht is ze samengesteld uit meerdere chassis's? Wie weet..

De volgende gegevens heb ik over de chassisnummers van Ulla Bergwal ontvangen;

Model Volvo 164
Chassis no. 28949
Type 1641461
Colour 102
Upholstery ---
Engine no. 12676
Gearbox no. 14581
Body no. 30023
Reported OK 18 June 1970
District USA

En dan is er dus ook nog het plaatje dat een ander chassisnummer heeft;

Model Volvo 164
Chassis no. 29105
Type 1641441
Colour 96
Engine B 30
Engine no. 15177
Gearbox ---
Gearbox no. 22382
Body no. 28871
Reported OK 2 June 1970
District Tourist and Diplomat Sales, Gothenburg, Sweden

Heel mooi allemaal.
Echter heb ik wel een M410, wat hier dus niet uit blijkt, en ook wél een zonnedak.
Kleurcode 96 klopt dan weer wel..
Laten we het dus maar houden op een enthousiaste klusser! (:

Een werkplaats is gehuurd en morgen breng ik haar daar als het goed is heen.
Tevens heb ik een donoauto gekocht die ik maandag op ga halen,
hier laat ik wel wat over horen zodra ik de auto heb opgehaald.
Maar waar ik die nou alleen weer moet gaan laten...

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Laatst bewerkt 16-01-2012 20:56 door Oscar Keur (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2011 13:10 #108796 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 164 '70 Geheelrestauratie
Mooi! Ik ben benieuwd naar het verloop.
Welk plaatje heeft welk nummer?
Heb je daar foto's van?
Het lijkt erop alsof het verkeerde typeplaatje erop gezet is.
Komt het body nummer wel overeen met het nummer van Ulla behorend bij je officiele chassisnummer?
Of ontbreekt het body nummer plaatje?

Wat voor donor heb je gekocht?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2011 13:30 #108797 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 164 '70 Geheelrestauratie
Mijn gedachte is net als Lars, haal je niet chassisnummer en body nummer door elkaar.
Het VIN nummer staat in geslagen (waar staat op je kenteken bewijs) de body heeft een eigen nummer, in de kleur van de carrosserie in de motorruimte meestal links op het binnenscherm.

Ik ben erg benieuwd naar je verslag...

Het toeval wil dat ik ook bezig ben met een '70er 164, Bordeaux rood met Golde schuifdak en hier heb ik een upgrade naar M410 & J-type OD gedaan.
De B30 is al gereviseerd, net als de bak en OD, de body is al een eind op weg, dwz de onderkant is klaar, zelfs de tectyl erop en de handremkabel functioneert al, de portieren, motorkap en kofferdeksen zijn gemonteerd en hij staat op zijn wielen.
Dit keer ga ik op beperkte schaal ook de 164 'verbeteren' het wordt immer mijn dagelijkse wagen.
Niet zo zeer het uiterlijk maar meer technische zaken.

De belangrijkste modificaties betreffen het vervangen van de voorportieren door 244 deuren met electrische ramen en het motor mangement.
Na jaren van ongemak met de (eufirmistiche) 'tocht' raampjes, ben ik het zat en zijn de 244 portieren aangekocht.
Maakt de wagen enorm veel stiller op de snelweg, kwam op dit idee doordat de 164E van Casper van Meeuwen bij ons in de hal in onderhoud kwam, met de zweedse sticker van Persson Bill nog op de achterruit

Probleem is wel dat je ook direct vast zit aan verzonken handgrepen, en dus ook voor de achterportieren, dat moet dan maar.
De B30 zal worden uitgerust met een LPI, gebruikmakend van de Megasquirt techniek a la 123 ignition.
Dus binnenkort in dit theater de story of the 164 modified

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-12-2011 15:07 #108800 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic 164 '70 Geheelrestauratie
Het plaatje in het motorcompartiment is 29105, het VIN (dat rechts op de deurstijl zit) is 28949..
Ik denk inderdaad ook, zo filosoferende, dat de auto uit de twee chassis's is gemaakt, en dat het typeplaatje erbij gezocht is om de kleur te matchen. Immers geen van de twee chassis's had origineel kleur 94.
Dit is wel de kleur die op het typeplaatje staat, en die op de auto zit..

Het bodynummer heb ik nog niet gecheckt eerlijk gezegd...
Dat zal zeer binnenkort gebeuren ;)

De donor is óók een '70 164 (:
Dit is een bordeauxrode, ligt grotendeels in onderdelen, maar is wel compleet + meer!

Interessant Ed!
Ook ik ben van plan om "under the hood" enige modificaties aan te brengen.
Ook mijn 164 zal een injectie systeem met motormanagement krijgen, en wellicht nog enkele luxeverhogende aanpassingen,
maar dat moet ik nog zien wat ik daar allemaal mee ga doen.

Foto's van de donor zullen zoals gezegd maandag volgen ;)
Voor Lars; foto van typeplaatje ; www.dropbox.com/gallery/17908929/1/Type?h=20e82c
(Links naar specifieke foto's zullen niet onbeperkt beschikbaar blijven, ivm mijn dropboxquotum, alles wat op het blog staat blijft ook online ;) )

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2011 15:57 #108806 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 164 '70 Geheelrestauratie
Dat nummer 29105 op foto 2 is je body nummer.
Wel frappant dat dat niet overeen komt met het body nummer wat volgens Ulla bij je auto hoort op basis van het chassis nummer.
Wat is de ingeslagen VIN?
Het typeplaatje (foto 1) hoort weer niet bij het bovenste lijstje van Ulla.
Interessant samenraapsel om uit te rafelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-12-2011 16:29 #108808 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic 164 '70 Geheelrestauratie
29105 is een body nummer?
Ik vond het al zo raar dat het op de verkeerde plek zat :lol:

Het VIN (was nog even zoeken, zat onder een rubber verstopt) is 1641341 028949.

Een uitdaging is het zeker!
We zijn al enige tijd bezig met uitzoeken hoe het nou eigenlijk zit...


Overigens, zoals ik ook in het 164 register subforum heb gevraagd;
Als iemand iets weet over de geschiedenis van deze schoone, ik hoor het graag!

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2011 20:41 #108824 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 164 '70 Geheelrestauratie
Het ingeslagen VIN is denk ik het meest betrouwbare uitgangspunt.
Er lopen volgens mij nog steeds wat nummers door elkaar.
Je hebt:
- Ingeslagen VIN (= type + chassisnummer)
- Typeplaatje
- Body nummer
- Specificatie plaatje
Zie ook www.164club.se/modcod.html

Je body nummer is dus: 29105
Het typeplaatje is vermoedelijk verwisseld.
Is 1641341 028949 je ingeslagen nummer? Dan mist er namelijk nog een letter (ter controle van modeljaar).

En dan zou het wel vreemd zijn dat de typespecificatie van Ulla niet klopt.
Overigens is 102 wel een erg mooie kleur als je het mij vraagt.

Dus als dat je originele kleur is, zou ik die zeker in ere herstellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-12-2011 21:59 #108832 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic 164 '70 Geheelrestauratie
Dat is het ingeslagen nummer ja!
Het kan ook dat de 1 na 34 een T is...
Dat is door roest niet helemaal goed leesbaar.
Op het kentekenbewijs staat als type 164-134,
dus goed geregistreerd is ie uberhaupt niet..

Nou, het kan dat het wel klopte, maar dat er later allerlei aanpassingen zijn gedaan..
Geen van de chassisnummers heeft een M410(als ie dr echt onder ligt, dat gaan we nog merken),
en geen van de kleuren klopt.
Want de geregistreerde kleur is wel echt groen :O

102...
Ja, wat moet ik ervan zeggen..
Ik heb het er niet zo op, ik vind het persoonlijk afdoen aan de statigheid van de auto..

Zojuist na ruim een maand stilstand getest of ze wilde starten, toch handig om te weten als je morgen ruim 40 km moet rijden, en warempel! Ze startte in één keer zonder problemen :)

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-12-2011 21:13 #108937 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic 164 '70 Geheelrestauratie
Vandaag is de auto de werkplaats ingegaan, wat staat ze er lekker!



Morgen de donorauto ophalen en ernaartoe brengen.

Binnenkort koop ik een interieur van Ed,
de deurpanelen weet ik hoe ik die eruit moet halen,
De rest van het interieur heb ik nog niet lang naar gekeken.
Maar heeft iemand hier nog tips voor?

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-12-2011 20:05 #108984 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic 164 '70 Geheelrestauratie
Daar zijn we weer!
Gisteren zijn we in Friesland geweest om de donorauto op te halen.
Zo! Wat een waar voor je geld!
Aan onderdelen is het zeker 1,5 auto's...

De kwaliteit van het chassis/plaatwerk is zeer wisselend..
De wielkast linksvoor is bijvoorbeeld keihard, maar linkachter kan je je vuist er doorheen steken!
10 kratten aan onderdelen, 6 deuren, overvloed aan ramen, extra versnellingsbak, extra achteras,
De boodschap lijkt me wel duidelijk!

Een paar foto's dan:




Meer foto's op het blog ;)

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD