- Berichten: 1259
kantelbeugels en amazon combi project
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Eigenlijk wilde ik een rijdend project starten en voorlopig alléén de reservewielbak lassen.........dat liep iets uit
En wat de gereedschappen betreft; alle eer aan mijn baas, we hebben als monteurs niets te klagen!
Bedankt voor de tip betreffende de spuitbussen, had ik totaal niet aan gedacht om in "onze eigen shop" te bestellen.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Maar wat ben ik blij dat er dan ook gewoon kant en klare schijven te koop zijn anders was schijven vervangen voor mij geen optie.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Klopt het dat je de schijven hebt afgedraaid onder de auto om de slingering zo klein mogelijk te krijgen?
Ik heb m'n (standaard) schijven gewoon bij de automaterialenzaak op de hoek laten afdraaien, kostte iets van 15 euro per kant, maar heb geen idee hoeveel slingering er nu op zit..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
De "ellende" is een beetje dat ik vind/denk alles zelf te moeten/kunnen :oops:
Daar komt nog bij dat de geldboom ook last heeft van de herfst..........
@Erik, ja dat klopt, dat is inderdaad het doel geweest wat uiteindelijk ook gehaald is gelukkig. Eigenlijk heb ik niet eens gedacht over het wegbrengen van de naven met schijf om het te laten doen.Wat jij betaald hebt is heel netjes, dat had ik er ook wel voor over gehad. :roll:
Ik was eigenlijk te gefixeerd op afdraaien áán de auto terwijl jouw idee eigenlijk wel logischer was.
Ach ja, soms heb ik wat last van tunnelvisie :oops:
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
"Jan van Bochove" schreef:
@ Lars, bedankt Lars, gelukkig zijn er inderdaad kant-en-klare schijven met naven te koop die plug-and-play zijn. :lol:
De "ellende" is een beetje dat ik vind/denk alles zelf te moeten/kunnen :oops:
Daar komt nog bij dat de geldboom ook last heeft van de herfst..........
@Erik, ja dat klopt, dat is inderdaad het doel geweest wat uiteindelijk ook gehaald is gelukkig. Eigenlijk heb ik niet eens gedacht over het wegbrengen van de naven met schijf om het te laten doen.Wat jij betaald hebt is heel netjes, dat had ik er ook wel voor over gehad. :roll:
Ik was eigenlijk te gefixeerd op afdraaien áán de auto terwijl jouw idee eigenlijk wel logischer was.
Ach ja, soms heb ik wat last van tunnelvisie :oops:
groet, Jan
En nu je het zelf gedaan hebt is het stukken leuker, plus er zijn prachtige foto's bij!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Eindelijk weer eens een berichtje in dit project-topic.
Deze week is deurenweek, 8 deuren wachtten op beoordeling / demontage.
4x van mijn eigen blauwe combi, 4x van mijn witte donor combi.
De deuren zelf stonden al los, ze moesten alleen uit elkaar gehaald...........
En dan de onvermijdelijke roestplaatjes;
Grappig wat je dan allemaal tegen komt na 48 jaar;
-Doosje chokoladeletter als anti-rammeloplossing.
-Stukje huisvlijt; houten balkje om deurhandvatschroeven weer grip te geven.
-Stukje behang om tochtgat dicht te maken.
-Olieflacon om raam omhoog te houden welke naar beneden zakt door gebroken kabel.
-Kroonsteentjes om zelfde kabel te repareren etc. etc.
Uiteindelijk alles gedemonteerde zaken gesorteerd en gelabeld;
De enige 2 deuren die het "examen" gehaald hebben even gepast in de combi die inmiddels voorzien is van spuitplamuur;
Ik hoop niet dat men thuis op post wacht..........want de pasvorm is nog niet om over naar huis te schrijven.
Raamstijl zal nog even met gepast geweld "naar binnen" getrokken moeten worden.
Nu eerst maar deurbodems besteld voor de minst slechte voorportieren, kijken of dat een succes wordt, anders maar een gaaf setje gaan zoeken.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Mocht je je ogen open houden voor andere voordeuren, dan is dit wellicht wat
link.marktplaats.nl/883194637
Ken de verkoper verder niet, maar lijkt me veel deur voor dat geld.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Ik wil er geen waardeoordeel over geven, wie geïnteresseerd is moet zelf gaan kijken en oordelen.
Maar op de terugweg naar huis bedacht ik mij dat ik in elk geval kan proberen mijn deur te herstellen.
Dus een rechter bodemdeel besteld bij de VKV-shop (die achteraf niet meer leverbaar bleek) en een linker deel besteld bij Scandcar.
Dit omdat de VKV geen linkse meer had.(en Scandcar geen rechtse). :lol:
Hieronder kan je iets lezen / bekijken van de werkzaamheden.
Deur zoals ik hem gedemonteerd heb uit de donor-combi;
Mmmm, zal daar plamuur zitten?
Even binnen kijken;
Tussen 2 haakjes, menig deur blijkt ook metaalmoeheid te vertonen rond het zwakste punt als gevolg van dichttrekken deur aan binnenhandvat;
Deurbodem er eerst maar eens nonchalant tegenaan gedrukt, daar woorden te kort schieten laat ik u even alleen met het beeldmateriaal;
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
OK, genoeg gekeken, aan het werk, als eerste boor ik de puntlassen van de onderste steun/raamstop uit waar het spanwiel aan bevestigd is;
Dan de slijptol er in, het plaatwerk is bedoeld als "overzetplaatwerk" hetgeen vroeger ook heel enthousiast gebezigd werd toen de APK net z'n intrede deed......
De stukken plaat werden op de meest creatieve wijzen met de deur (of wat er nog van over was) verbonden; kit, plamuur popnagels en soms zelfs een lasapparaat
Doordat er vaak niet of nauwelijks iets weggeslepen werd en de nieuwe plaat er zo overheen gezet werd had vocht uitstekende kansen verder te gaan met z'n verwoestende werk.
Ik kies er voor om het rotte spul volledig weg te slijpen en slechts hier en daar een paar mm overlap toe te passen.
Slijpen gaat prachtig met die dunne schijfjes, wel opletten dat je ze zuiver recht belast anders vliegt de schijf om je oren.......
Na het losslijpen wil het bodemdeel zich nog niet gewonnen geven, er blijkt nog een puntlas of twee vergeten te zijn t.h.v. de scharnierversteviging;
En dan houden we dit over;
Nu moeten de puntlassen nog uitgeboord worden waarmee de deurhuid/plaat aan de binnendeur vastgelast zat.
Met het paarse borsteltje van 3M vliegt verf en plamuur er zo af zónder het metaal af te slijpen of overmatig op te warmen.
Je kunt na het schoonmaken van de buitenrand de puntlassen zien zitten onder een bepaalde lichtinval.
Anders van binnenuit even kijken.
De overgebleven rand voorzichtig loswrikken van het stukje puntlas wat soms nog overgebleven is.
Rottigheid royaal weg slijpen, passen doet de bodem toch niet dus gelast moet er toch
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Plamuur hier en daar even weggeschuurd om te kijken hoeveel er globaal op zit.
T'is net een doorgezaagde boomstam, iedere ring / laag plamuur of lak staat voor weer een jaar er bij
Als alles dan schoongeslepen is en ontbraamt kan er gevoeld worden of de deurplaat nog voldoende dik is om weer opnieuw aan te lassen.
Vervolgens net zo lang passen en wegslijpen tot in elk geval de hoofdlijnen van de deur weer iets gaan kloppen;
Te zien is dat de lijn van de deur (van opzij gezien) van geen kant klopt met het overzetdeel.
De bodem even vastgehecht om op de auto te kunnen passen / beoordelen;
Wat me uiteindelijk nog geen eens tegen valt;
Zo, dat was het weer voor vandaag, het leven van een roestorateur gaat niet over rozen.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.