De D24 is de zeer betrouwbare motor die goed combineert met het statige en comfortable koetswerk van een Volvo. De motor is niet afhankelijk van allerlei elektronica. Dat kan een belangrijke storings faktor zijn voor ouder wordende auto's. Garages zijn niet altijd bekend met de diesel motoren. De diesels hebben echter bijzonder weinig onderhoud nodig. Eens per jaar kleppen kontroleren, slechts een enkele klep heeft dan bijstelling nodig. Om de 10 of 15.000 olieverversen met oliefilter. En nog eens een luchtfilter per jaar. Je kunt er 1 op 14 mee rijden, jaar over jaar gerekend, met redelijk veel lokaal verkeer en 130 op de snelweg.
Zelfs zonder turbo rijdt de auto rap genoeg. Het mag even duren voordat je op snelheid bent en je trekt er geen sprint mee. Eenmaal op snelheid dender je lekker door en komt even snel op je bestemming. Je hoeft om de 800 km pas te tanken. Een diesel rijdt door zijn soepele gedrag zeer comfortabel.
Het toerental kun je laten varieeren van 1000 tot 4000 rpm. In zijn vier is dat van 30 tot 125 voor een D24. Een D24 levert zijn maximale koppel bij 2000 rpm en zijn maximale aantal pk's bij 4800 rpm. Je hoeft weinig te schakelen en hebt altijd kracht.
Hoe de motor behandeld is en wordt, is een bepalende faktor voor de levensduur. Niet teveel vermogen vragen bij koude motor en niet teveel toeren draaien. Van volvo's is bekend dat de motor ook zeer hoge kilometrages kan behalen zonder revisie. Het aantal is afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder. Bij slechte behandeling kan een revisie al bij 300k nodig zijn. De aanschaf van een diesel is meestal ook goedkoper dan een benzine versie, dus kun je rekening houden met een eventuele revisie. En als de motor een keer gereviseerd moet worden dan rij je voorlopig weer in een nieuwe auto.